Traag na actualisering updateservice systeem

Reacties

MagicMartin schreef op 08.06.2021 om 12:41 uur

Beste Rob én Kees,

Dank voor jullie reacties. Ik zal gedetailleerd antwoorden. Mijn bestanden voor filmmontage breng ik onder op een D-schijf van 2 TB. Daar rubriceer ik mijn bestanden per jaar per project. Binnen elk project gebruik ik de mappen import, opslag en export. Die worden waar nodig verder onderverdeeld in submappen. Bv. de submap import in filmopnames, foto's + kaarten en audio. De meest relevante (vanwege omvang) submap filmopnames verdeel ik verder onder in sub-submappen. In zo'n laatste map zitten dan de scènes die op een bepaald moment / in een bepaalde periode op één SD-kaart in de videocamera zijn opgenomen. De omvang van die sub-submappen varieert sterk, van bv. 1 GB tot 35 GB. In het laatste geval zijn dat ca 1.700 doorgaans korte scènes.

Het inladen in VDL doe ik in het geval van dat 35 GB bestand soms bv. 200 scènes tegelijk, soms met 10 of 1 scène. Dat maakt voor 'mijn' probleem niets uit: na elke grotere of heel kleine (bv. 10 MB) invoer stagneert VDL gedurende ca 8 seconden na elke bewerking, hoe eenvoudig ook (bv. verplaatsen of inkorten met schaar).

Bij invoer vanuit een klein bestand of van bv. een foto of een kaart heb ik geen probleem.

Wat ik dus doe ligt denk ik in het verlengde van de suggestie van Rob. En wat de mappenindeling betreft werk ik in de lijn zoals Kees adviseert.

Wat ik nog wel ga proberen: de sub-submap van 35 GB verder onder te verdelen om te kijken hoe het uitpakt als ik scènes invoer vanuit een kleinere map. Maar dat is natuurlijk niet de oplossingsrichting die je wilt. Bovendien is dat ook 'slechts'de ene helft van 'mijn' probleem.

De andere helft is dat die stagnatie zich ook voordoet nadat ik VDL heb opgestart om erin te gaan werken.

Zoals al aangegeven is de stagnatie na verloop van tijd, bv. een uur, verdwenen. Maar nadat ik een of enkele nieuwe scènes invoer begint de ellende opnieuw.

Hartelijke groet, Martin

 

Bol schreef op 08.06.2021 om 15:29 uur

@MagicMartin

Hallo Martin,

Uw werkwijze kom op de meeste punten overeen met die van mij. Op één punt na, als ik met een filmproject bezig bent, kopieer ik eerst de map met de te gebruikte scènes in zijn geheel naar mijn snelle SSD opstartschijf. Vanuit deze map maak ik dan mijn filmproject aan. Wat ik wel erg vreemd vind is of u nu één of tien scènes op de tijdlijn zet en als u een bewerking uitvoert deze ca. 8 sec. stagneert. De enige verklaring die ik nu kan bedenken is, dat uw PC steeds staat / moet swappen. Maar om dit te kunnen beoordelen zou ik achter u PC moet zitten. U geeft zelf al aan dat de stagnatie na verloop van tijd is verdwenen. Waarschijnlijk wordt er dan niet meer geswapt, maar zodra u weer een nieuwe scène toevoegt, dan heb ik het vermoeden dat het swappen weer begint. Het MVP-project bestand, die alleen maar uit verwijzingen bestaat, moet worden bijgewerkt, net als bij een Database.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 08.06.2021, 15:32, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

MagicMartin schreef op 08.06.2021 om 16:49 uur

Beste Rob,

Geeft de DXDIAG log die ik gisteren naar Magix Support heb gestuurd misschien uitsluitsel over het swappen? Ik wacht nog op een reactie van Magix Support.

Als het steeds weer swappen het probleem is, hoe kan dat dan worden verholpen?

Groet, Martin

Bol schreef op 08.06.2021 om 17:03 uur

@MagicMartin

Hallo Martin,

Ik zou het u niet kunnen zeggen of DXDIAG het swappen ook kan blootleggen. Een oplossing zou misschien kunnen zijn om een zwaarder processor en meer geheugen aan te schaffen min. 32gb. Uw processor is sinds april 2012 op de markt. Ik zou zeggen, wacht rustig het antwoord van Magix Support af, zij hebben dat meer kennis van dan ik.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bushflyer schreef op 09.06.2021 om 21:24 uur

@MagicMartin

Hallo Martin,

Om te kijken of je last hebt van swapping zou je het volgende kunnen doen:

  • Start de prestatiemeter (Start -> Windows Systeembeheer -> Prestatiemeter)
  • Klik onder 'Prestaties' op 'Prestatiemeter'.
  • Klik op het groene plus-teken in het rechterscherm (toevoegen)
  • Zoek in de lijst van beschikbare items naar 'Wisselbestand'.
  • Klik op het pijltje-naar-beneden aan de rechterkant van het woord 'Wisselbestand'. Items "Percentage in gebruik" en "Percentage piekgebruik" worden zichtbaar.
  • Klik op "Percentage in gebruik" en klik vervolgens op "Toevoegen>>".
  • Klik op "Percentage piekgebruik" en klik vervolgens op "Toevoegen>>".
  • Beiden verschijnen in de lijst 'Toegevoegde items'. 
  • Klik op 'OK'.

Er verschijnt nu een gekleurde lijn voor beide items in het monitoring window.

Op mijn laptop zijn deze twee lijnen allebei geheel recht (zie plaatje). Ik heb geen "last" van swapping, mijn interne geheugen is groot genoeg (dit plaatje is genomen tijdens een VDL export sessie). Wellicht zie je bij jou (grote) fluctuaties. In dat geval wordt er bij jou (flink) geswapt.

Gr., Jaap

MagicMartin schreef op 11.06.2021 om 21:08 uur

Beste Jaap,

Dank voor je bericht. Ik heb gisteravond de prestatiemeter gevolgd tijdens het werken in VDL21. Het lukt me niet een printscreen hier weer te geven. Ook bij mij zijn de gekleurde lijnen voor '% in gebruik' en '% piekgebruik' rechte lijnen onderin het scherm, steeds onder 3%. Alleen het '% processortijd' wisselde tijdens de avond: aan het begin even een paar uitschieters tot 60, 70 en 80%, soms een tijdje 30% en ook een tijd minder dan 10%. Is dit allemaal geen geen probleem?

Groet, Martin

MagicMartin schreef op 11.06.2021 om 21:19 uur

Beste Rob,

Je hebt het vorige bericht aan Jaap denk ik wel gezien. Nu nog wat voor jou, want ik doe een nieuwe ontdekking:

1. Als ik het eerdergenoemde bestand van ca 1.700 scènes à 35 GB splits in kleine bestanden heb ik het probleem niet meer. Wel viel 'spontaan' VDL21 uit terwijl ik geen bijzondere activiteit uitvoerde.

2. Het heeft er ook mee te maken of genoemd bestand van 35 GB direct zichtbaar is in de Mediapool. In dat geval doet de vertraging (ca 8 seconden) zich voor als ik werk uitvoer op de tijdlijn. Zie ik dat bestand niet meer in de Mediapool dan is er ook geen probleem. Bij een bestand van 3 GB, zichtbaar in de Mediapool, is er nog een minieme vertraging van een deel van een seconde bij het werken in de tijdlijn, bij een bestand van 1 GB merk ik geen vertraging meer.

Ik ben benieuwd of dit nog een aanknopingspunt bied voor reacties. Die wacht ik eerst af voor ik misschien inga op weer een nieuw advies van Magix Support, want dat lijkt mij nogal ingrijpend/bewerkelijk. Dat advies zet ik TK in een reactie hierna.

Groet, Martin

MagicMartin schreef op 11.06.2021 om 21:21 uur

Beste Rob,

In aanvulling op het voorgaande: het volgende advies kreeg ik nu van Magix Support, want eerdere voorstellen hielpen niet. Dear Dhr. Idema,

Thank you for your message. Please follow these steps:

Download the "Microsoft Fix I Tool" t from the following link:
https://support.microsoft.com/en-gb/help/17588/fix-problems-that-block-programs-from-being-installed-or-removed

The link above also contains indication about how to use the Microsoft FixIt tool.  

Select "Uninstallation is running" in the tool. 
Locate your program and confirm the uninstallation. 
You should also find an item called"[Software_Name] Update" in this list, possibly even several of these items.  
Please run the tool several times until all entries for the software have disappeared. 
Please delete the remaining program folders under the following paths:
C:\ProgramData\MAGIX\Videodeluxe27_premium
C:\Users\*Username*\AppData\Roaming\MAGIX\Videodeluxe27_premium

If you do not see the "AppData" folder, you must display hidden folders. To do this, go to "Folder Options" in the Control Panel and activate the option "Show hidden files, folders and drives" under "View" under "Hidden files and folders".

Then please reinstall the program using the download version:
https://dl03.magix.net/videodeluxepremium2021_dlm_op4wd1.exe

Start the program after successful installation. 

Perform Software registration using your serial number and e-mail as usual.

Problem solved? 

​I appreciate your feedback. 

--
Best regards,

MAGIX Software GmbH

Bushflyer schreef op 11.06.2021 om 21:54 uur

@MagicMartin

Beste Martin,

Ook bij mij zijn de gekleurde lijnen voor '% in gebruik' en '% piekgebruik' rechte lijnen onderin het scherm, steeds onder 3%. Alleen het '% processortijd' wisselde tijdens de avond: aan het begin even een paar uitschieters tot 60, 70 en 80%, soms een tijdje 30% en ook een tijd minder dan 10%. Is dit allemaal geen geen probleem?

Nee hoor, dit is geen probleem. Je processor is normaal bezig. Maar je hebt nu in ieder geval de zekerheid dat er geen swapping plaatsvindt.

Gr., Jaap

MagicMartin schreef op 11.06.2021 om 22:17 uur

Beste Jaap, Dank voor je reactie.

Groet, Martin

Bol schreef op 12.06.2021 om 11:18 uur

Beste Rob,

Je hebt het vorige bericht aan Jaap denk ik wel gezien. Nu nog wat voor jou, want ik doe een nieuwe ontdekking:

1. Als ik het eerdergenoemde bestand van ca 1.700 scènes à 35 GB splits in kleine bestanden heb ik het probleem niet meer. Wel viel 'spontaan' VDL21 uit terwijl ik geen bijzondere activiteit uitvoerde.


@MagicMartin

Hallo Martin,

Ik heb het bericht van Jaap gezien, gelezen en uitgeprobeerd. Ook kon ik bij mij het swappen niet waarnemen.

Vraagje, als u de ca. 1.700 scènes à 35GB inleest c.q. bekijkt in de mediapool, staat deze dan op Lijst, Details of Grote Symbolen. Wanneer deze op Details of Grote symbolen staat, vergt dat volgens meer tijd om alles goed in te lezen, dan wanneer deze als lijst wordt ingelezen.

Waarom VDL spontaan uitvalt, daar heb ik geen verklaring voor.

Voor zover ik het weet, hebt u al twee keer VDL 2021 ge-deinstalleer en weer opnieuw geïnstalleerd. U zou het nog eens een keertje kunnen proberen zoals Magix Support aangeeft. Zelf gebruik ik Microsoft Fix It Tool regelmatig om een programma grondig van mijn PC te verwijderen.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 12.06.2021, 11:18, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

MagicMartin schreef op 12.06.2021 om 20:41 uur

Beste Rob,

Als ik het grote bestand inlees of bekijk in de Mediapool staat het op Grote Symbolen. Ik wil immers ook kunnen zien wat ik moet invoeren. Maar gezien jouw opmerking heb ik nu ook gekeken of het anders uitpakt als het op Lijst staat. Dat maakt echter niet uit: de vertraging is even groot.

Toen ik gisteravond een klein bestand in de Mediapool in beeld had, zonder vertraging, liep na vijf minuten werken op de tijdlijn het programma vast toen ik de snelheid van een scène van 3 seconden wat aanpaste. De hele avond was er geen beweging meer in te krijgen, dus ik heb noodzakelijkerwijs afgesloten met Ctrl-Alt-Del.

Al met al dus diverse problemen: vertraging waardoor werken niet behoorlijk mogelijk is en als er geen vertraging is: uitval of vastlopen van VDL2021. Ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet. De moed is mij aardig in de schoenen gezonken. Ik heb weinig animo om opnieuw het programma te (de-)installeren.

Groet, Martin

Bol schreef op 12.06.2021 om 23:32 uur

@MagicMartin

Hallo Martin,

Op een afstand is het altijd zeer moeilijk te beoordelen waar het probleem nu eigenlijk zit. Alleen al dat u met Ctrl+Alt+Del moet afsluiten. Zelf gebruik hiervoor het liefst het Taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc) en beëindigd dan zo een vast is gelopen programma.

Zelf schoon ik zo af en toe mijn PC op met CCleaner (freeware) [klik hier]. Misschien, dat er foutjes in het register zitten. Als dit ook niet het gewenste resultaat oplevert, dan zou ik VDL nog een keer de-installeren en installeren zoals Magix Support u als aanbeveling hebt gegeven.

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

MagicMartin schreef op 16.06.2021 om 22:30 uur

Beste Rob,

Ik schoon ook regelmatig op met CCleaner.

Een andere eerdere tip neem ik mij ter harte: als het programma vastloopt zal ik het niet beëindigen met Ctrl-Alt-Del, maar met Taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc).

Nadat het programma eergisteren weer vastliep heb ik het advies van Magix Support opgevolgd: gisteren Microsoft Fix It Tool gebruikt en overige tips toegepast. Volgens mij heb ik echt alles van MAGIX goed verwijderd.

Met spanning vanavond het resultaat afgewacht. Helaas, het probleem met de vertraging is niet verholpen. Ik moet in vervolg mijn invoer van scènes uit de Mediapool noodgedwongen uit opgeknipte bestanden halen die niet groter zijn dan 2 à 3 GB. En verder maar hopen dat VDL2021 niet regelmatig meer vastloopt of wegvalt. Vanavond gebeurde dat in elk geval niet tijdens twee uur werken.

Hartelijke groet, Martin

Bol schreef op 16.06.2021 om 23:39 uur

@MagicMartin

Hallo Martin,

Als we nu alles samenvatten, hebt u, naar uw eigen zeggen, geen last van vertraging bij mappen die niet groter zijn dan 3GB. Dit zou dus kunnen inhouden, dat de Mediapool mappen groter dan 3GB niet aankan. U zou deze vraag eens voor kunnen leggen aan Magix Support. De grootste map, die ik kan vinden bij mij, bestaat uit ca. 6GB beeldmateriaal. Ik rubriceer mijn beeldmateriaal altijd gelijk tijdens het importeren vanaf mijn SD kaartje naar mijn PC.

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 17.06.2021 om 08:41 uur

@MagicMartin

Beste Martin,

De gehele Topic verschillende keren gelezen.

Is dit misschien de boosdoener, dat hier wel iets is ingesteld

bij mij staat het altijd op nooit, want al men bezig is met monteren, en even weg geroepen wordt en MAGIX vdl staat bij, wordt op dat moment dat slaap/energie stand wordt geactiveerd het beeld bevroren.

Blijf gezond

M.vr.gr

.Michael

MagicMartin schreef op 17.06.2021 om 10:02 uur

Beste Kees,

Ik heb jouw bijdrage van al weer een tijdje geleden over het hoofd gezien, sorry. De manier van rubriceren zal bij mij niet het probleem zijn, ik doe het zoals je aangeeft. Inmiddels kom ik er dus achter dat het zo te zien domweg te maken heeft met de grootte van de mappen te maken die in de Mediapool geopend zijn. Ik rubriceer niet anders nu ik de docu in kleinere mappen stop en dan is er geen probleem meer van vertraging. De duur van die vertraging heeft dus blijkbaar met de omvang van de mappen te maken. Zoals Rob concludeert: de Mediapool kan (bij mij in elk geval) geen geopende grote mappen aan. Ben trouwens wel benieuwd of dit probleem zich ook bij anderen voordoet. In de correspondentie met wkamman van 3-9-2020 kwam ook die vertraging naar voren, maar de bij hem/haar werkende oplossing hielp bij mij niet.

Groet, Martin

MagicMartin schreef op 17.06.2021 om 10:05 uur

Beste Michael,

Dank voor het meedenken. Bij mij staat ook nooit ingeschakeld.

Groet, Martin

MagicMartin schreef op 17.06.2021 om 10:11 uur

Beste Rob,

Dank voor je reactie. In mijn reactie hierboven naar Kees ga ik dus nu ook maar van jouw conclusie uit. Ik zal dit nog voorleggen aan Magix Support.

Groet, Martin

Bushflyer schreef op 17.06.2021 om 11:27 uur

@MagicMartin

Martin,

de Mediapool kan (bij mij in elk geval) geen geopende grote mappen aan. Ben trouwens wel benieuwd of dit probleem zich ook bij anderen voordoet.

Ik heb ook een map met >35 Gb aan files erin, onderverdeeld in submappen, met daarin o.a. m2ts, jpg en mp4 files. Bij mij doet dit probleem zich niet voor.

De map D:\Beeldmateriaal an sich is zelfs nog veel groter:

Ik heb een paar dagen geleden een tijdlang geprobeerd of ik jouw probleem hier kon reproduceren. Dat is niet gelukt, hier werkt alles normaal zonder vertragingen.
Video DeLuxe 2021 Premium, versie 20.0.1.80 (UDP3).
Acer Nitro AN517-52 laptop
i7-10750H 2,6 GHz
16 Gb intern
Intel UHD Graphics
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti

Gr., Jaap

MagicMartin schreef op 19.06.2021 om 12:48 uur

Beste Bushflyer Jaap,

Dank voor je bericht en het meedenken. Is een verschil met mijn situatie misschien dat de 35GB submap bij mij in de Mediapool in zijn geheel openstaat en bij jou kleinere submappen? Mijn 35 GB submap bestaat overigens alleen maar uit .mts scènes.

Ik kwam wel op het idee om eens te kijken welk probleem (NB: dat speelt alleen maar als de betreffende map in de Mediapool is geopend!) een grotere in de Mediapool geopende map zou opleveren. Een map van 88 GB (een SD-kaart met > 2.600 .mts scènes) leverde op het eerste gezicht een kortere vertraging op. Na invoer van een of twee scènes op de tijdlijn kon ik daar nu zonder vertraging wat mee doen. Maar nadat ik als probeersel de hele map op de tijdlijn invoerde (wel 6 uur) liep VDL vast.

Groet, Martin

Kees-Haremaker schreef op 19.06.2021 om 12:55 uur

Martin, heb je al gekeken welk bestandsformaat jou HD, of het SD kaartje heeft, het moet wel NTFS zijn
Mvg Kees

Bushflyer schreef op 19.06.2021 om 14:22 uur

@MagicMartin,

Ik ben bezig met de aanleg van een map met >35Gb videofiles om te testen. Gaat even duren. Je hoort nog van me.

Gr. Jaap

MagicMartin schreef op 19.06.2021 om 14:26 uur

Zou dat het probleem kunnen veroorzaken Kees? Het gaat hier om oudere bestanden; ik kan niet meer achterhalen hoe de SD-kaartjes toen waren ingesteld.

Ik was hiermee niet bekend. Heb meteen al mijn SD-kaartjes gecheckt. De oude SDHC stonden op FAT32, de SDXC op exFAT. Las nu ook dat ze onder Windows op NTFS moeten staan. Ga dit meteen aanpassen.

Hartelijk dank en groet, Martin