preview monitor - kleur veranderen

Inge_68 schreef op 23.11.2022 om 16:37 uur

Newby vraag: Ik zou graag in mvdl de achtergrondkleur van de preview monitor veranderen. Is dit mogelijk en zo ja hoe doe ik dit dan? En is dat dan ene permanente instelling of moet dat per film bestand opnieuw worden ingesteld.

Net gezocht op het forum maar geen antwoord hierop gevonden. Alvast mega dank voor alle suggesties.

Reacties

Bol schreef op 23.11.2022 om 16:52 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

....Ik zou graag in mvdl de achtergrondkleur van de preview monitor veranderen......

Standaard is deze niet te veranderen.

U kunt het previewscherm wel met een sjabloon op de tijdlijn voorzien van een andere kleur. Zie afbeelding

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 23.11.2022 om 16:55 uur

@Inge_68

Dit is niet mogelijk,

wat voor resultaat had U hiermee als gedachten.

Gr

Michael/Moderator

Bol schreef op 23.11.2022 om 18:17 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

Zoals ik u reeds eerder heb aangegeven, is het standaardpreviewscherm niet van kleur te wijzigen. Als u het previewvenster in een film zelf wilt wijzigen, dan kan u dat op verschillende manier doen. Zie het filmpje.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Gewijzigd i.v.m. correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 23.11.2022, 18:43, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Inge_68 schreef op 24.11.2022 om 06:38 uur

Rob - Ga straks het filmpje kijken - top! 😀 - dan moet ik die stappen maar gaan onthouden en iedere keer toepassen bij een nieuwe film. Wel jammer dat dat niet vast anders ingesteld kan worden. Misschien iets voor Magix om in een update aan te passen?

mi-bo - wat ik hier mee wil bereiken is het beter zien van de scheidslijn tussen film en grote van het film vlak. Film nu veel in 8:7 en dan is het handig als je duidelijk ziet hoe zich dat verhoudt tot 16:9 omdat het uiteindelijke formaat wordt.

mi-bo schreef op 24.11.2022 om 08:19 uur

@Inge_68

Dank voor Uw Feedback .

Uw bedoeling is als ik het goed begrepen heb, dat U een kleur heeft in Preview scherm, en als er een foto of video in wordt geplaatst dat dit dan binnen de kader komt, en te zien is in 16:9

Heeft U wat aan deze instelling,

Effectinstellingen film ( Ctrl+Shift+H), dan TV beeld activeren, hier kunt U zelf mee experimenteren

en

resultaat

dan is dit het resultaat

 

is dit niet de bedoeling, stuur een mailtje naar infoservice@magix.net met Uw eigen verhaal, als zij geen oplossing hebben, dan een reactie sturen op hun antwoord , of Uw optie in de toekomst kan worden mee genomen bij een nieuwe update/ versie iets nieuws is voor in de toekomst.

Gr

Michael / Moderator

2 xwijziging aangebracht i.v.m meer info

 

Inge_68 schreef op 25.11.2022 om 16:49 uur

Mi-bo - dit is inderdaad wat ik bedoel. Zelf vast een kleur instelling kunnen instellen als achtergrond zou nog mooier zijn maar met deze rand kom ik ook al een heel eind. Top!

Ga ook de oplossing van Rob uitproberen en kijken wat het fijnste werkt.

Heren mijn dank is groot 😃😃

mi-bo schreef op 25.11.2022 om 16:56 uur

@Inge_68

Dank voor Uw Feedback Inge.

Als U eerst een kleur op spoor 1 zet, zal het toch zwart zijn in de buitenrand, dit had ik al uitgeprobeerd voor U.

Veel montage plezier met het mooie MAGIX product Video Deluxe

Sc6

Gr

Michael

 

Bol schreef op 25.11.2022 om 17:42 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

Bedankt voor uw terugkoppeling. Maar als ik het nu begrijpt wilt u gebied 16:9 afgebakend zien. Bedoeld u dit?

Beeldverhouding 16:9

Beeldverhouding 8:7

Met vriendelijke groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 25.11.2022, 17:44, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 25.11.2022 om 18:03 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

Dit is hoe ik het gedaan heb.

  • maak via Paint een wit vlak 1920x1080 (16:9) aan met een rode lijn
  • zet deze op de tijdlijn bv. op spoor 4
  • activeer spoor 4 
  • ga naar: Effecten / Chrome Key en klik op het witte balletje
  • het beeld wordt nu doorzichtig.

Succes, Rob

Gewijzigd i.v.m. correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 25.11.2022, 18:12, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Inge_68 schreef op 26.11.2022 om 08:36 uur

Bol - dat is inderdaad wat ik bedoel (wat je bij de beeldverhoudingsplaatjes laat zien. Ik ga uitproberen wat je daaronder hebt uitgelegd. Dit is iets wat ik dan per film apart moet instellen, toch?

Je geeft aan plaats het witte vlak op spoor bv 4? Kan ik dit vlak op ieder willekeurig spoor plaatsen dus ook bv op het 1e?

Aangezien ik nooit iets doe met Paint - lukt een vlak selecteren nog net 🙃. Waar en hoe verander ik dan het formaat? Als ik ga naar formaat wijzigen en vlak hellen dan kan ik de 1920x1080 wel invoeren maar wordt niet geaccepteerd.

wijzigingen = aanvullende vragen

mi-bo schreef op 26.11.2022 om 09:13 uur

@Inge_68

Een aanvulling wat er al is omschreven op 24.11.2022 om 08.19 uur.

Dit zit gewoon in MAGIX Video deLuxe , en als op reset wordt geklikt wordt scherm weer gevuld, en kan een andere instelling worden ingevuld, dan wel op oké klikken

Gr

Michael/ Moderator

Bol schreef op 26.11.2022 om 10:47 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

U hoeft het witte vlak (1920x1080) met de rode omlijning maar eenmalig te maken. U kunt dit witte vlak in al uw andere films steeds opnieuw te gebruiken. De stelregel is wel, dat het witte vlak altijd op het spoor gezet moet worden onder het filmmateriaal !!!

U kunt de onderstaande afbeelding naar uw bureaublad te slepen (kopiëren) en in uw project gebruiken. U moet wel eerst de afbeelding vergroten door er eenmaal op te klikken. Sleep dan deze afbeelding naar uw bureaublad.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 26.11.2022, 11:03, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Inge_68 schreef op 26.11.2022 om 12:17 uur

mi-bo - dank voor de aanvulling. Fijn 😀!

bol - super! dank voor het witte vlak 😀😀. Ok dus altijd onder het filmmateriaal gebruiken. ga ik doen 👍😃.

mi-bo schreef op 26.11.2022 om 12:20 uur

@Inge_68

Dank voor Feedback.

Veel montage plezier met het experimenteren, maak niet uit in welke vorm

Gr

Michael/Moderator

Wijziging aangebracht i.v.m meer info

Bol schreef op 26.11.2022 om 13:06 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

Bedankt👍voor uw terugkoppeling.

Met alle plezier heb ik u op weggeholpen met uw probleem. Het klopt, dat u de afbeelding altijd onder het filmmateriaal op een vrij spoor moet zetten. Succes met het samenstellen van u films.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 26.11.2022 om 14:04 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

Misschien is dit nog een optie voor u. Zet het witte vlak met de rode lijn op b.v. spoor 4 en pas daarop de chroma key toe. Sla dit MVP projectbestand nu op als bv. Mijn sjabloon. Wanneer u een nieuw filmproject gaat maken, dan start u dit MVP projectbestand (Mijn sjabloon) op. U kunt nu gelijk in de juiste beeldverhouding verder werken. Let erop dat u het MVP projectbestand wegschrijft onder een andere naam, anders wordt Mijn sjabloon overschreven en moet u weer een nieuw sjabloon aanmaken.

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 26.11.2022 om 14:22 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

Om een Nog even dit!! U kunt de achtergrondkleur van de preview monitor ook veranderen.  

  • zet Mijn Sjabloon op de tijdlijn
  • Ga naar: sjablonen / beeldobjecten / testafbeelding
  • Sleep een voorkeurskleur naar spoor 1
  • slaat deze nu op als bv. Mijn sjabloon 1
  • zet uw filmfragmenten vanaf spoor 2 op de tijdlijn
  • onderstaande afbeelding is dan het resultaat

U zou zelfs kunnen overwegen om het witte vlak met de rode lijn te verwijderen.

Heel veel succes,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 26.11.2022, 14:28, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Inge_68 schreef op 26.11.2022 om 14:24 uur

Bol - toch nog een vraag. Het witte vlak haal ik dat weg nadat ik de gehele film heb gemonteerd of kan ik die gewoon laten staan?

Bol schreef op 26.11.2022 om 14:35 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

U kunt het deze later verwijderen of uitzetten door op Mute te klikken.

Persoonlijk zou ik voor Mute gaan, want wanneer u het MVP projectbestand nog eens wilt bewerken, dan zet u gewoon Mute weer aan.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 26.11.2022, 14:37, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 26.11.2022 om 16:00 uur

@Inge_68

Nog een kleine aanvulling,om U verder te helpen, gezien U begin gebruiker bent, en alles in MVDL in te stellen is

U kunt er via PNG een gehele reportage van maken

Sc6

Michael/ Moderator

Inge_68 schreef op 26.11.2022 om 16:29 uur

Bol - dat is een super idee om er een projectbestand van te maken. Ga ik zeker doen 😀. Ik had het witte vlak bestand al opgeslagen onder mijn afbeeldingen. Maar als projectbestand maakt het het nog makkelijker. Moet ik als ik het sjabloon op de 1e tijdlijn plaats dan de lengte aan de film aanpassen of is op de tijdlijn plaatsen voldoende om hem de gehele lengte van de film te zien?

Dat van de mute is een hele goede - heb nog mega veel te leren merk ik al.

Wijziging: Aanvullende vraag grote gele vlak - als ik met ene groot geel vlak ga werken (afmetingen 8:7) dan houdt dat in dat ik dan als ik een fim in dit bestand importeer die moet selecteren (geel maken) en die verhouding op 16:9 moet aanpassen, toch?

Mi-bo - ga straks je filmpje bekijken - mega zo'n duidelijke uitleg. Kan ik lekker gaan spelen en kijken wat voor mij het prettigste werkt. 😀

Bol schreef op 26.11.2022 om 17:00 uur

@Inge_68

Hallo Inge,

.....Moet ik als ik het sjabloon op de 1e tijdlijn plaats dan de lengte aan de film aanpassen of is op de tijdlijn plaatsen voldoende om hem de gehele lengte van de film te zien?...

U kunt / moet de afbeelding en het sjabloon later aanpassen aan de lengte van uw film.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 26.11.2022, 17:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 26.11.2022 om 18:35 uur

Hallo Inge,

....Als ik met een groot geel vlak ga werken (afmetingen 8:7) dan houdt dat in dat ik dan als ik een film in dit bestand importeer die moet selecteren (geel maken) en die verhouding op 16:9 moet aanpassen, toch?....

Ik werk al jaren met diverse filmformaten. maar de beeldresolutie 8:7 is voor mij de eerste keer, dat ik ervan hoor. Mijn directe vraag aan u is, hoe neemt u uw films op? Want met een telefoon kan je filmen met een beeldresolutie: 1:1, 9:16 (staand) of 16:9 (liggend).

Met vriendelijk groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Inge_68 schreef op 27.11.2022 om 09:58 uur

Bol - dank je wel dus aanpassen sjabloon/ afbeelding aan de lengte van de film (mee laten groeien).

Ik maak de films met de GopRo 11 en die heeft de 8:7 instelling - ben nog een beetje aan het uitproberen wat handig is. meteen in 16:9 of de 8:7 i.v.m. meer mogelijkheden om uitsneden te maken/ in te zoomen.