Word bestand omzetten naar ondertitels

jimmi016 schreef op 05.07.2011 om 20:54 uur

We hebben een musical opgenomen met twee camera's.

In VDL17 heb ik via multicam daar een film van gemaakt. Alleen is het slecht te verstaan.

Ik heb de teksten van de musical in een Word bestand en ik zou de film graag willen ondertitelen.  

Is het mogelijk dit bestand als ondertiteling te gebruiken?  En in welk spoor moet dat dan staan?

De volgende vraag is: als dit lukt (of als ik alles moet overtypen) hoe maak je dan een DVD waar de ondertitels in en uitgeschakeld kunnen worden?

Reacties

FransS schreef op 06.07.2011 om 11:43 uur

Hoi Jimmi016,

Natuurlijk kun je de tekst mits niet te lang is als ondertitel gebruiken,je moet wel opletten naar wat er gezegd word op dat moment dat je de titel er onder wild zetten.

En waar je de titel moet neerzetten dat licht er aan hoe je montage is,is dat aan een stuk dan is het geen probleem om de titel op spoor 3 of 4 te plaatsen,mocht je er kortere stukjes van gemaakt hebben dan moet je oppassen dat je op de sporen waar een fragment staat niet weg drukt door de titel,dan moet je weer een spoor lager gaan.

b.v. je hebt op spoor 1+2 een fragment met geluid van 8 sec dan een overgang van 2 sec. op spoor 3 ,dan op spoor 4+5 weer een fragment van 12 sec.

Maar je hebt b.v. een tekst van 12 sec. dan moet je dit op spoor 6 of 7 zetten ,mocht je daar dan nog muziek bij zetten dan moet je weer 1 of 2 sporen lager gaan .

ik hoop dat je snapt wat ik hier bedoel .

Suc6 Frans S.

jimmi016 schreef op 06.07.2011 om 19:04 uur

 Hallo FransS,

Ik begrijp het nog niet helemaal. De eerste camera staat op spoor 3 en 4 en de tweede op 5 en 6. Met multicam heeft VDL 17 een mix daarvan op spoor 1 en twee gezet. Deze twee sporen staan helemaal vol. Ik ben niet van plan er nog meer muziek onder te zetten. Kan ik dan spoor 3 t/m 6 wissen?

Ik heb in VDL17 alleen een schermpje ontdekt om titelbestanden te laden. Maar hoe maak ik van een Word bestand een titelbestand?

Vast bedankt, Jimmi016

FransS schreef op 06.07.2011 om 23:57 uur

Hoi Jimmi,

Je kan op spoor 7 of 8 even  een test maken met je woord bestand maar als dat te lang is zal je waarschijnlijk problemen krijgen met dat de tekst niet goed over komt.

ik dacht niet dat je de sporen 5 en 6 kan wissen want daar zit de koppeling met de sporen 1 en 2.

Dus probeer eerst een gedeelte b.v. een zin en plaatst die zo dat het wel te zien blijft in het beeld,je kan deze stil of lopend maken b.v. van rechts naar links dat kun je aan geven in je tekst venster ook met de letter grote kun je dat.

Je kan je woord bestand via de media pool waarschijnlijk zo naar een spoor slepen even een test daar mee doen,vergeet vooral niet dat je dit doet dat je project is opgeslagen.

Suc6 Frans S. 

jimmi016 schreef op 12.07.2011 om 19:55 uur

 Hallo Frans,

Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij niet om het Word bestandje in de mediapool zichtbaar te maken. Ik denk dat VDL het niet herkend. Ik heb er een Word bestand zonder opmaak van gemaakt, maar dat helpt ook niet.

De vraag is: hoe maak je van .doc een titelbestand.?

Vast bedankt voor de moeite!