wijzigen kleur achtergrond

lucky_me schreef op 17.06.2019 om 06:26 uur

Hallo

betreft magix video pro X 11

In een filmproject plaatste ik een effen kleurvlak in de tijdlijn als achtergrond. Het pop-up menu bij een rechtsklik geeft de mogelijkheid om de kleur aan te passen maar dit lijkt niet te werken. Kleurvlak wissen en een ander plaatsen met een andere kleur uiteraard wel. Zou dit een (kleine) bug kunnen zijn?

groet

Luc

Reacties

mi-bo schreef op 17.06.2019 om 09:45 uur

@lucky_me

Goedemorgen Luc,

Dit is bekend,04-06-2019 al doorgegeven.

Groetjes.

Michael

lucky_me schreef op 17.06.2019 om 09:52 uur

ok, dank je

Luc

Bol schreef op 17.06.2019 om 11:52 uur

Hallo Luc,

Als ik het goed gelezen heb, bedoel je dit. Klopt dat?

Ik gebruik Pro X versie 17.0.1.27

Rechtermuisknop en dan "Achtergrondvormgeving"

Nu kan je de kleur, beeldbestand of videobestand gebruiken

Je kan zelfs een achtergrond kleur uit het bestand gebruiken.

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 17.06.2019, 11:55, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

lucky_me schreef op 17.06.2019 om 14:33 uur

Dag Rob

Ik heb dezelfde versie van Magix en ik toon met een opname wat ik bedoel

*ik plaats een achtergrond en verander de beeldverhouding op 16/9 (object eigenschappen/beeld/beeldverhouding)

*ik probeer het kleur te wijzigen (object eigenschappen/algemeen/objectkleur)

*de kleur van het object in de tijdlijn wordt aangepast maar het kleurvlak in het venster blijft onveranderd

ps; wanneer je de beeldverhoudingen onveranderd laat op 4/3 wordt het kleurvlak wel verbreed met 2 stroken in de juiste kleur, bedoeling is uiteraard het ganse vlak hetzelfde kleur te geven

ps; Michael geeft aan dat dit probleempje reeds gekend en doorgestuurd is naar Magix

groet

Luc

Bol schreef op 17.06.2019 om 18:10 uur

Hallo Luc,

Je gooit twee dingen door elkaar. Achtergrond kleuren en objectkleuren. Beide functioneren bij mij uitstekend. Wanneer ik zoals jij een object creëer, dat wordt het object als geel het previewvenster geplaatst en geactiveerd op de tijdlijn. Deactiveert je de tijdlijn, dan krijg het object de standaard objectkleur. Wanneer je deze in meerder objecten (stukjes) knipt, dan kan je elk object een eigen kleur geven.

Wanneer je nu een van de objecten de van grootte veranderd en dan met de "Achtergrondvormgeving" een keuze maakt. (kleur, beeldbestand of videobestand) dan zie wat ik bedoel.

Groet,

Rob

Aanvulling op 17-06-2019 om 18:30uur

De bovenstaande procedure ook in VDL 2019 gedaan, met hetzelfde resultaat.

Laatst gewijzigd door Bol op 18.06.2019, 09:51, in totaal 5 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

lucky_me schreef op 19.06.2019 om 09:15 uur

Dag Rob

Ik denk dat mijn vraag niet goed begrepen is. Ik plaatste een "kleurvlak" (achtergrond object )als zelfstandig object. In de tijdlijn doe ik een "rechtsklik" en kies "objecteigenschappen" Op het tabblad "algemeen" kies ik objectkleur. Dan wordt de kleur wel aangepast in de tijdlijn maar dat is mijn bedoeling niet, het kleur in de monitor wil ik aanpassen. Ik wil geen achtergrond veranderen, enkel het kleurvlak. Dit zie je toch ook op je eerste afbeelding? In de tijdlijn heb je paars, oranje en groen, op de monitor nog steeds geel. Dit lijkt me nog altijd en bug.

Groet

Luc

Bol schreef op 19.06.2019 om 12:01 uur

Hallo Luc,

Wat ik schreef op 17.06.2019 om 18:10 uur is volgens mij correct. Ik heb dit uitgeprobeerd in VDL 2015; 2016; VDL 2017 t/m 2019 en in Pro X10/11 en kom tot dezelfde conclusie.

Objecteigenschappen (kleuren) zijn bedoeld om filmfragmenten, die zijn opgenomen met verschillende camera's te voorzien van een objectkleur, zodat je aan de objectkleur kan herkennen met welke camera de shots zijn genomen.

Nu zet je een kleurvlak op de tijdlijn en wordt nu gezien als een filmfragment. Wanneer je nu de achtergrondkleur van kleurvlak wilt wijzigen, dan moet je deze vervangen voor een nieuwe kleur.

Conclusie:  De kleuren op de tijdlijn (paars, oranje, zwart en groen) kan je als een geheugensteuntje gebruiken, zodat je kijk zien met welke camera ze zijn genomen. Je moet dit geheel los zien van het object (shot c.q filmfragment) dat je op de tijdlijn hebt gezet. Er is volgens mij geen spraken van een BUG, omdat dit in alle genoemde versie zo is.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

lucky_me schreef op 19.06.2019 om 12:10 uur

Hallo Rob

Dan is dit uit de wereld, dank je. Blijft nog altijd de vraag of er een manier bestaat om een kleurvlak in de monitor van kleur te veranderen zonder het te hergenereren?

Groet

Luc

Bol schreef op 19.06.2019 om 13:10 uur

Hallo Luc,

Er is zeker een mogelijkheid om het kleurvlak van kleur te veranderen zonder deze te vervangen.

Dit doe je zo:

1. zet het gewenste kleurvlak op de tijdlijn
  2. activeer het kleurvlak op de tijdlijn
  3. ga naar: "Effecten / Video-effecten / kleur
  4. schuif Rood, Groen en Blauw nu heen en weer
  5. je kan nu met de kleurenschijf deze ook weer wijzigen, zie fimpje

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 19.06.2019, 13:12, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

lucky_me schreef op 19.06.2019 om 14:34 uur

Ik leerde iets bij, dank je Rob

Bol schreef op 19.06.2019 om 14:41 uur

Hallo Luc,

Het doet mij deugd om te zien / lezen, dat je met mijn uiteenzettingen en het laatste filmpje weer verder kan.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-