Welke computer voor vloeiende HDV-montage?

Voormalige gebruiker schreef op 24.01.2010 om 10:26 uur
Hallo allemaal,
Regelmatig lees ik op dit forum dat er weergaveproblemen ontstaan als een HD(V)video met effecten wordt bekeken in het pre-vieuwvenster van VDL.
De weergave verloopt dan uitermate schokkerig. Venster op halve resolutie draaien is geen echte oplossing: je moet de kwaliteit van de video toch goed kunnen beoordelen? Overigens versta ik onder "effecten" vooral de mogelijkheid om kleur/helderheid/stabiliteit te verbeteren. Ik moet eerlijk bekennen dat ik als Magix-gebruiker, me steeds meer stoor aan deze eigenschap van het programma. Het liefst ontvang ik een afdoend antwoord op mijn probleem. Overstappen op Video Pro?

Een aanvulling: sommigen gebruiken een extern programma om het ruwe
videomateriaal te verbeteren. Bijvoorbeeld kleur/helderheid/stabiliseren al verbeteren in een programma als Virtualdubmod. Dit voorbewerkte materiaal wordt dan geïmporteerd in Video de Luxe. Alleen extra opslaan betekent comprimeren en dus kwaliteitsverlies. Maar het is een optie.

Reacties

mi-bo schreef op 24.01.2010 om 16:11 uur
Beste, verschillende vragen, verschillende antwoorden.
Vdl 16 +\premium kunnen na de laatste update zeer goed werken met avchd\hdd.
Nu komt het probleem van uw kant, heeft u een PC die alleen video bewerking heeft of doet u alles op de PC.
Als u video bewerkt is zeker de eerste optie alles wat met internet te maken heeft uit zetten, dan een zeer goede grafische kaart en een Pc die op quad\i7 draaid.
wat betreft de pro versie,er is een zeer goed onderscheid tussen consument en Pro. vele mogelijkheden die in de vdl16+\premium zitten zijn niet aanwezig in de Pro X versie, om dat dit in de Pro wereld niet wordt gebruikt.
Dit is een keuze die de koper maakt,
wilt u bv 2\3\4 projecten tegelijk berwerken is dit in vdl 16 niet mogelijk, in de Pro versie wel.
heeft u en project dat met verschillende audio's moet worden onder steunt  in de vdl 16 is dit niet mogelijk\ in de pro versie wel. hopend dat u iets heeft aan ons antwoord, vrgr mi-bo Team.
Voormalige gebruiker schreef op 24.01.2010 om 18:57 uur
Hallo Mi-Bo,
Bedankt voor jullie reactie.
Jullie weten (ook uit mijn bijdragen aan dit forum) dat ik Video de Luxe een goed programma vind. Dat wil niet zeggen dat ik alles waardeer. Ik vind dat je dat eerlijk met elkaar moet delen.
(Mijn ervaring is dat "Magix" dat niet altijd waardeert).

Mijn computer is enkele weken oud, voorzien van een I7 860 processor met
4GB geheugen, Nvidia 9800 GT en Windows 7/64 bits. De computer wordt uitsluitend gebruikt voor videomontage met Video de Luxe 16 Premium. De internetverbinding is tijdens montage afgesloten. De computer voldoet ruimschoots aan de systeemeisen van Magix.
En toch is een vloeiende weergave van HDV (1440X1080) voorzien van enkele
effecten (zoals kleurcorrectie) niet mogelijk. Ik weet, o.a. van andere fora en van enkele videovrienden, dat ik niet de enige ben. Op het videomontageforum is nu iemand, die met een snellere grafische kaart hoopt het probleem te tackelen. Ik ben erg benieuwd en wacht haar ervaringen af.
Eén ding vind ik opmerkelijk: als VDL een CPU benutting aangeeft van 85% geeft tegelijkertijd Taakbeheer nog geen 25% aan!
En er wordt 1.08GB gebruikt!
Ik werk nu in de montage zó, dat eerst volgorde en lengte van de takes worden bepaald en pas op het laatst de titels en eventuele effecten worden toegevoegd.


 
Voormalige gebruiker schreef op 25.01.2010 om 10:12 uur
 Hallo, Omdat veel vragen kunnen worden beantwoord na het doorlezen van de uitgebreide handleiding, die Magix bij haar programma meestuurt, heb ik dit boekwerk er bijgepakt. Op blz. 116/117 wordt gesteld dat voor een vloeiende weergave van 3D-overgangen het vooral aankomt op de van  de  Op blz. 117 wordt vermeld hoe je de instellingen daarvoor kunt aanpassen als de weergave schokkerig verloopt. Ik heb het idee dat dit ook opgaat voor "effecten" in het algemeen. Door daar rekening mee te houden, bijvoorbeeld door je workflow aan te passen, hoeft dit, bij het monteren, geen onoverkomelijke problemen op te leveren. Wel raad ik Magix aan om de eisen waaraan een computer moet voldoen om goed met Video de Luxe te kunnen werken, zeker op het onderdeel grafische kaart, aan te passen.

Reactie op 11.04.2010: Eerst verbazing. Het onderwerp is gesloten en toch heb je, KlikenKijk, een reactie geplaatst. Inmiddels ben ik wat verder in mijn speurtocht naar betaalbare programma's die zelfs AVCHD soepel monteert.
Ook met effecten, titels etc. Ik wil je wel enkele namen noemen maar niet op deze site van Magix. Dat vind ik ongepast. Wie belangstelling heeft, kan mij een, privé-bericht sturen en krijgt dan, op die wijze, antwoord.


KlikenKijk schreef op 11.04.2010 om 14:45 uur
Ik heb alle genoemde problemen ook meegemaakt en uiteindelijk een nieuwe computer laten samenstellen met quad processor (AMD Phenom II X4 965 met 3.4 GHz) en gafische kaart (NVIDEA Geforce 9800 GT). Ik heb ook Windows 7 64 bit geinstalleerd. Ik heb weliswaar een verbetering t.o.v. mijn oude Dual core computer maar als ge effecten (op het videobeeld, chroma key  of op grootte en positie) inzet blijf je een schokkerig beeld houden.
De enige oplossing is een 64bit versie van Video deluxe zodat er meer als 4 GB Ram geheugen gebruikt kan worden. Ik heb inmiddels op mijn nieuwe PC 8 GB RAM geheugen gestoken, maar omdat Vdl 16 op 32bit draait kunnen hiervan maar 4 Gb gebruikt worden. Gevolg is dat de computer tijdens de preview op een wisselbestand op de harde schijf moet uitwijken en dat is nefast voor de snelheid van de bewerking.

Voorzover ik weet is de enige videobewerking die in 64bit modus draait Virtualdub. Maar dat programma is verre van gebruiksvriendelijk. Ik ben benieuwd welke (betaalbare) commerciële videobewerker als eerste met een 64bit versie komt. Er is een dikke kans dat ik hierop zal overstappen.