wel beeld geen geluid

Hans-Albersen schreef op 13.11.2021 om 17:10 uur

Net de nieuwe VDL 2022 aangeschaft. Bij import van MP-4 op microSD van een actioncam krijg ik wel beeld maar geen geluid. Zowel voor opnames 4K30.01 fps als 2K50 fps als FullHD.

De bestande in de computer geven wel geluid als ik ze afspeel in windows maar in VDL 2022 niet. Geluid importeren met video is aangevinkt en video/audio op 1 spoor is niet aangevinkt.

Oudere opnames van DVD de vob files geven wel geluid. rara hoe kan dat

Reacties

Bol schreef op 13.11.2021 om 23:41 uur

@Hans-Albersen

Hallo Hans,

Welkom op het forum door en voor Magix gebruikers. 
Op dit forum helpen forumleden elkander, maar het staat wel geheel los van Magix Support.

U hebt met uw Actioncam een filmpje gemaakt. Nu hebt u wel beeld maar geen geluid. Dit komt omdat uw Actioncam voor audio een andere codex gebruikt. Wat u zou kunnen doen is om uw filmpje te converteren met Handbrake (freeware) en dan op de tijdlijn zetten.

Succes, Rob
Forum Moderator en Magix gebruiker vanaf 2005

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Ivan-B schreef op 14.11.2021 om 11:34 uur

Mogelijks is het enkel een probleem met 32 bit-diepte codering. Ik heb een gelijkaardig probleem met video capture vanuit Blackmagic Media Express (instellingen bit-diepte is niet instelbaar). Het geluid is RAW (feitelijk is het WAV) met 32 bit-diepte codering. 24 en 16 bit-diepte zijn geen probleem voor Magix VDL. Het is jammer dat bit-diepte 32 anno 2021 nog steeds niet begrepen worden door Magix Video Deluxe en blijkbaar ook niet in de meest recente versie nu blijkt.
VLP (freeware) bv. heeft geen probleem met 32 bit-diepte. Maar Magix VDL en naar ik meen ook de grotere broer Video Pro X (niet meer getest recentelijk) begrijpt dit audio formaat 32 bit-diepte niet.
Mischien moet Magix hier eens werk van maken.
Wat @Hans-Albersen zegt is correct, heb ik ooit ook gedaan, maar voor het werk dat ik met deze opnames doe werk ik nu met open source Shotcut die dit 32 bit formaat wel begrijpt, dus geen bijkomend werk meer. Natuurlijk hangt het er vanaf wat je wenst te doen met de opnames. Eenvoudig cuts (wat ik nodig heb) zijn mogelijk in Shotcut, maar meer geavanceerde functies zijn wel (nog) niet mogelijk.
Ten slotte wil ik erop wijzen dat 32 bit-diepte voor de toepassingen van de modale videogebruiker absolute onzin is (in deze context is het ook wenselijk dat de bit diepte kan ingesteld worden bij de opname). Er is niemand die ooit het verschil zal horen tussen 24 bit en 32 bit. Zelfs 16 bit is feitelijk geen issue. Professionele opnames zijn een andere zaak.

Hans-Albersen schreef op 15.11.2021 om 12:54 uur

Krijg met geen mogelijkheid Handbrake geinstalleerd. Vraagt steeds om .NET file. Juiste versie 5.0.0 en desktop versie. geen succes. Met Shortcut kan ik audio converteren naar MP3 en dan importeren naar VDL. Werkt goed. Ook het programma Aiseesoft (15 euro lifetime) audio converter werkt goed. Video en audio in een. Bedankt voor de info.

Bol schreef op 15.11.2021 om 23:28 uur

@Hans-Albersen

Hallo Hans,

Zo installeert u Handbrake:

  • Download de laatste versie Handbrake (freeware)
  • ga naar Download .NET 5.0 Runtime en download de juiste app!!
  • als u een laptop hebt download en installeer dan: dotnet-sdk-5.0.400-win-x64.exe
  • als u een desktop hebt download en installeer dan: windowsdesktop-runtime-5.0.9-win-x64.exe

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Hans-Albersen schreef op 19.11.2021 om 14:19 uur

Het werkt. Bedankt

Bol schreef op 19.11.2021 om 15:08 uur

@Hans-Albersen

Hallo Hans,

Het doet mij deugd om te lezen, dat het alsnog gelukt is om Handbrake (freeware) op de juiste manier te installeren. Succes en veel plezier met het maken van uw filmprojecten.

Met vriendelijk groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-