Waarom wordt een shot van 64 min. opgesplitst in 5 scenes van gelijke lengte

h34eertwegh schreef op 27.08.2012 om 22:00 uur

met het avchd systeem heb ik 1 shot van 64 min. (kindermusical)  Bij het inladen in video deluxe mx plus worden hier automatisch

5 scenes van gelijke lengte van gemaakt. opzich niet zon probleem zou je zeggen. echter door het splitsen loopt het geluid niet meer lip synchroon. Als ik vervolgens een paar seconden van ieder begin afsnij is het geluid weer synchroon maar met het gevolg dat er een springer in het beeld zit .BIj normale korte shots is er geen probleem .

Weet iemand hier de oorzaak van en is dit te voorkomen.   alvast bedankt   groet Henk

Reacties

brleerentveld schreef op 28.08.2012 om 07:44 uur

Hallo  Henk,

Deze kortstondige onderbrekingen komt doordat SD- en SDHC- geheugenkaartjes zijn ingedeeld volgens FAT32.

Dit laat een maximale fileomvang toe van 3,99 GB. bijvoorbeeld als er in de hoge kwaliteit van 17 megabit p/sec wordt gefilmd na elke 32 minuten een nieuwe file wordt aangemaakt.

Zetten we de inhoud van een geheugenkaartje (meer dan 4GB) over naar de hardeschijf dan blijkt de voorstelling uit meerdere files te bestaan zoals u gemerkt heeft

Oplossing zou kunnen zijn als uw computer beschikt over een HDMI ingang en uw opnamen via HDMI te capturen dat verloopt dan realtime.

Groet,

Henny  

Cinecor schreef op 28.08.2012 om 09:02 uur

Bij dergelijk soort registraties zal je in de montage toch gebruik moeten maken van veel tussenshots, anders gaat het de kijker al snel vervelen.  Springers en ndere fouten kunnen dan worden "afgedekt" .En dan nòg verwacht ik dat het eindresultaat beneden de maat blijven. Nog beter is om gebruik te maken van multicam, dus meerdere camera's tegelijk.  Een uitdaging voor elke filmmaker!

Voormalige gebruiker schreef op 28.08.2012 om 11:35 uur

Beste Henk,

Wat Henny beschrijft in het eerste gedeelte klopt helemaal.

VDL MX plus maakt hier geen  5 scenes van maar wordt door de camcorder gedaan. want bij een file groter dan 4gb (fat32) of bij het stoppen van een opname wordt er een filmbestand weggeschreven. Mijn vraag is nu als je een van de vijf scenes los van elkaar afspeelt loopt het geluid dan wel synchroon met de beelden? De springers komt omdat de opname tijdelijk wordt onderbroken voor het wegschrijven naar een bestand. Afhankelijk van de snelheid van de geheugenkaart en camcorder komt er een onderbreking van een bepaalde tijd. Volgens mij is dit niet te voorkomen, wanneer je de camcorder achtereen laat filmen. Je zou de pauzes, in een voorstelling,  als onderbreking kunnen gebruiken. de vijf scenes zou je met een overgang naar keuze kunnen voorzien. De keuze is aan u of u hier één film van wilt maken.

Nog even een opmerking  als je  via HDMI realtime inleest blijven het volgens mij 5 verschillende bestanden (scenes).

Wat betreft multicam dat zou in de toekomst uitkomst kunnen brengen.

Succes

Robvroe1   

brleerentveld schreef op 28.08.2012 om 16:18 uur

Beste Henk,

Nog even terug komend op de losse files

Speel uw opname die uit meerdere files bestaat in uw camcorder af en zijn er dan ook onderbrekingen waarneembaar?

Laat ons dit even weten

Henny

brleerentveld schreef op 28.08.2012 om 17:34 uur

Beste Henk,

Dat klopt als er in hoge kwaliteit van 17 megabit per seconde wordt gefilmd betekent dit dat na elke 32 minuten

een nieuwe file wordt aangemaakt

In het menu van uw camera ziet u één bestand van 62 minuten Als u dit bestand afspeelt dan heeft u geen onderbrekingen. 

Als er op uw computer een HDMI ingang zit koppelt u daar uw camera aan en speel het bestand af en start de opnamen op uw computer dit gebeurd realtime dus het opnemen op de computer duurt dus ook 62 minuten.

Opnemen met meerdere camera's bied inderdaad veel mogelijkheden maar ga je later monteren met  multicam dan moeten die andere camera(s) ook die 62 minuten aan één stuk doorlopen en heb je ook weer last van onderbrekingen.

Het is te hopen dat Magix (ik neem aan dat u daar mee werkt) het probleem oplost.

Succes,

Henny 

Voormalige gebruiker schreef op 28.08.2012 om 17:35 uur

Beste Henk,

In de tijd van DV bandjes was het zo, wanneer bij een bandje van 60min je aaneenstuk opnam, één lange file (filmbestand) werd opgenomen en die kon je dan via firewire ingelezen en overbrengen naar de computer. Dit overbrengen duurde net zolang als de film lang was. Maar nu moet de camcorder bij elke 4gb een bestand aanmaken, met als gevolg dat er een fractie van secondes geen opnamen wordt gemaakt. Wat ik niet begrijp is de 2 sec., bij mij speelt elk filmbestand beeld en geluid vanaf elke scene synchroon af.

De tijd die vermeld staat in het schermpje is een samengestelde tijd (cumulatief). Dus wanneer je een bestand van 30min en bestand van 20min heb opgenomen, dan staat er in het schermpje 50min.Dit is de werkelijke opnamentijd.

Groet,

Robvroe1

Voormalige gebruiker schreef op 04.09.2012 om 18:35 uur

Hallo Henk,

Dit de zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor wat betreft de 2 seconden!

Zie het antwoord op de vraag: http://www.magix.info/nl/filmladen-van-geheugenkaart-in-mvd-16-18.knowledge.812059.html

Laat even wat weten of het heeft geholpen.

Succes

Robvroe1

h34eertwegh schreef op 04.09.2012 om 20:33 uur

Dag Robvroe 1

De opname vd musical 62 min. is gemaakt met de Sony HDR Ax 2000  in de hoogste resolutie met een bitrate van 24. AVCHD.  Het lange shot van 62 min. is in vdl mx plus opgedeeld in 5 scenes van 12.4 min. Aan ieder begin van vd scene is een dubbelbeeld van 2 sec. en het geluid is de helescenelang niet synchroon.   Knip ik van het begin 2 sec. af is de hele scene weer synchroon , echter in het beeld mis ik nu 2 sec. dus je ziet een springer als de volgende scene hierop aan sluit.   Bij shots van'' normale''  lengte is er niets aan de hand.

Eerder maakte ik de opnames van de musical ( komt ieder jaar weer terug ) met de Sony V1   in HD  werkt met tape. toen was er geen probleem , echter de antwoorden die ik kreeg op mijn vraag  zijn dat dit opdelen te maken heeft met het zeer lange shot in het AVCHD systeem.   Hiervoor zou geen oplossing zijn.

Bedankt voor het meedenken in deze . groet Henk