Video uitsnede

Reacties

Kees-Haremaker schreef op 14.09.2021 om 13:44 uur


 

Wat ik me ook nog afvroeg: Heeft framerate er nog iets me van doen? Ik bedoel meestal is het 25 fr/s Maar die handycam heeft dat dan weer niet.. Dan heb je bijvoorbeeld 24 fr/s dan ineens 28 of zoiets

 

Hallo Danny, de framerate heeft met de lichtnetfrequentie in Europa te maken dit is 50 Hz. Omdat de vroegere beeldbuizen door de lichtnet frequentie werden bestuurd gebruikt men in Europa dus 25 of 50 beelden per sec (fps) daardoor begonnen ze op een gegeven moment met beeldbuis TV's van 100 Hz. Nu je met een camera werkt van Amerikaanse oorsprong is dit gebaseerd op de lichtnet frequentie van Amerika & Canada n.l. 60 Hz, dus 30 fps of 60 fps om daaromtrent. Ik zelf kan als medewerker bij een lokale omroep films gebruiken met of 50 fps maar meestal 25 fps. Als ik bestanden download van kerkomroep voor uitzending zie ik dat ze opgeslagen zijn op 30 fps die kan ik beslist niet gebruiken dus converteer ik die m.b.v. een programma genaamd Handbrake (advies van Rob) alleen naar 25 fps dus niet hoger want bij 50fps zou Magix daar beelden tussen moeten verzinnen, dus dan is 25 fps beter voor het verwerken om enkele beelden per seconden er tussen uit te halen en dan blijft het geluid ook lipsynchroon.
Voor een modern beeldscherm of TV is het wellicht geen probleem, daar heb ik geen ervaring mee omdat ik altijd 25 fps gebruik.
Vroegere filmprojectoren van b.v. 16mm, dubbel8 of enkel8 werken met 18 beelden per seconde, dit even ter vergelijking dan had je toch wel eens dat je het iets zag flikkeren.
Een hele uitleg maar daar kan ieder die dit leest z'n voordeel mee doen.
Mvg Kees

Danny-Gooyer schreef op 21.09.2021 om 09:59 uur

Het probleem lijkt opgelost. De ene versie van Magix (met een blauwe V in het logo) werkt naar behoren. De versie met een soort filmstrip in het logo lijkt steeds het probleem op te leveren met het uitsnijden.

Ik durf echter die versie niet te verwijderen. Dus ik moet er elke keer op letten dat ik de juiste versie open.
Geen groen vinkje maar een blauwe v. Het uitsnijden gaat daar tot nu toe steeds goed.

Bol schreef op 21.09.2021 om 10:31 uur

@Danny-Gooyer

Hallo Danny,

.....De ene versie van Magix (met een blauwe V in het logo) werkt naar behoren. De versie met een soort filmstrip in het logo lijkt steeds het probleem op te leveren met het uitsnijden.....

De versie met het blauwe V logo is de laatste versie VDL 2022.

Die met filmstrip in het logo is bij u VDL 2017plus.

Omdat VDL 2017 bij u niet meer goed meer werkt, raad ik u om deze te verwijderen. Dit kunt u op een veilige manier doen via: Alle instellingen / Apps en onderdelen / Magix Video Deluxe 2017 plus. Verwijder alles waar VDL 2017 bij staat...

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 21.09.2021 om 10:43 uur

@Danny-Gooyer

Hallo Danny,

Hier een nog een aanvulling.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 22.09.2021 om 10:03 uur

Hallo Danny, er zit in VDL ook een voorbeeld van mulicam zie het plaatje, en dat kan je zien door deze link even te bekijken: https://rdir.magix.net/index.php?module=gateway&id=37V0I2G3UU8R&phash=CuWMRWc9Frca70bZ

Ik heb een paar filmpjes bekeken, maar als TV regisseur bij een lokale omroep vind ik de beeldwisselingen te traag en de andere muzikanten komen te weinig in beeld of als er maar één speelt zou ik de camera's zodanig opstellen dat er dus vanuit meerdere gezichtshoeken tegelijk wordt opgenomen, zodat je m.b.v. multicam kunt wisselen.
Hoe dat werkt bekijk even de multicam demo.
Als je de eerste camera opname begint te laden in spoor 3 & 4 (beeld in 3 & geluid in 4)
  "" tweede " "" "" "" 5 & 6 (beeld in 5 & geluid in 6)
  " derde " "" "" "" 7 & 8 (beeld in 7 & geluid in 8)
het originele geluid van een geluidsrecorder "" 9
Het montage resultaat wordt altijd in spoor 1 & 2 ( beeld in 1 en geluid in 2) geplaatst
Het spoor met het goede geluid in spoor 9 als bron instellen maar dat kan je zien hoe dat moet in de demo
dan kan je ook wisselen op b.v. op een maat in de muziek
Mvg Kees

Danny-Gooyer schreef op 22.09.2021 om 10:37 uur

Dag Kees,
Ik denk dat we ook een beetje tekort komen aan degelijke camera's. Ik ben zelf nu 3 jaar vrijwilliger bij de stichting en begrijp niet dat er nog gefilmd wordt met zo'n klein oud handycammetje. Daarbij ook mankracht.
Maar goed het is wat het is.
Ik ga eens spelen met die multicam mogelijkheden. Interessant. Ik laad nu altijd de audio uit de mengtafel in spoor 1./ Video en geluid cam 1 in spoor 2 en 3. / Video en geluid cam2 in spoor 4 en 5 etc
Multicam dus ..ik ben benieuwd
Groet
Danny

Danny-Gooyer schreef op 22.09.2021 om 10:40 uur

Wel vreemd dat als ik een magix project open er altijd wordt gekozen voor die vdl 2017

Bol schreef op 22.09.2021 om 11:22 uur

@Danny-Gooyer

Hallo Danny,

U kunt het zelf aanpassen, dat een MVP projecten niet meer opstart met VDL 2017.

Dit doet u zo:

  • klik met de rechter muisknop op bv. vakantie 2019.MVP
  • ga naar openen met.....
  • klik op: kies een andere app
  • zoek naar het programma op waarmee u uw MVP projectbestand in de toekomst wilt laten opstarten.
  • Als u dat u bv. de MVP projectbestanden wilt laten opstarten met bv. Magix Video Pro X activeer deze dan en klik op OK
  • Maar vergeet geen vinkje te zetten bij: Altijd deze app gebruiken.......
  • Alle volgende keren als u op een MVP projectbestand klikt wordt deze nu met Magix Video Pro X opgestart

Op deze manier kunt u altijd zelf bepalen met welk Hoofdprogramma u een willekeurig bestand wilt laten opstarten.

Succes, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 22.09.2021, 11:27, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 22.09.2021 om 12:39 uur

@Danny-Gooyer

Hallo Danny,

....Ik denk dat we ook een beetje tekort komen aan degelijke camera's....

Ik kan mij geheel vinden in wat @Kees-Haremaker (Kees) u als antwoord hebt gegeven ten aanzien van de MultiCam-modus. Dat u met drie verschillende camera's de beelden vastlegt, is voor de beeldmontage op zichzelf niet het probleem. Wel kunt u het zien in de kwaliteit van de beelden zoals: bv. kleurverschillen, scherpte, etc.. Maar u hebt daar nu ook al mee te maken.

Succes, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 22.09.2021, 14:48, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Danny-Gooyer schreef op 23.09.2021 om 19:26 uur

@Danny-Gooyer

Hallo Danny,

U kunt het zelf aanpassen, dat een MVP projecten niet meer opstart met VDL 2017.

Dit doet u zo:

  • klik met de rechter muisknop op bv. vakantie 2019.MVP
  • ga naar openen met.....
  • klik op: kies een andere app
  • zoek naar het programma op waarmee u uw MVP projectbestand in de toekomst wilt laten opstarten.
  • Als u dat u bv. de MVP projectbestanden wilt laten opstarten met bv. Magix Video Pro X activeer deze dan en klik op OK
  • Maar vergeet geen vinkje te zetten bij: Altijd deze app gebruiken.......
  • Alle volgende keren als u op een MVP projectbestand klikt wordt deze nu met Magix Video Pro X opgestart

Op deze manier kunt u altijd zelf bepalen met welk Hoofdprogramma u een willekeurig bestand wilt laten opstarten.

Succes, Rob

OJA DAT KAN IK NATUURLIJK OOK DOEN. Of verwijderen toch.. die andere app//

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Bol schreef op 23.09.2021 om 20:19 uur

@Danny-Gooyer

Hallo Danny,

U hoeft helemaal niets te verwijderen. Gewoon doen wat ik als antwoord heb gegeven.

Succes, Rob

Ps. Als u op een forum een tekst in hoofdletters typt, dan bent u in forumtaal aan het schreeuwen. Maar goed, ik heb u begrepen. Ik heb oordopjes in mijn oren gedaan😄😉

Laatst gewijzigd door Bol op 23.09.2021, 20:55, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 23.09.2021 om 23:58 uur

Ja de Canon 60D is ingesteld op 16:9

Je krijgt ook vaak toch nog de vraag van Magix

Het actuele project heeft die en die formaten .. de video heeft die en die formaten..

wilt u ... aanpassen ?

Eigenlijk moet je dan altijd voor aanpassen project kiezen ?

Groet

Danny

Hallo Danny, als ik dit zo lees dan gaat u bij alle drie bij importeren kennelijk de formaten aanpassen, dat is niet juist, want bij deze vraag is het juist de bedoeling dat de basis instelling voor alle drie uw camera's de basis instelling steeds wijzigt. Om te kijken wat deze basisinstelling is die u wilt bereiken met het uiteindelijke resultaat, kunt u vinden bij toetsaanslg E, zie plaatje;

Deze instelling gebruik ik altijd, omdat de omroepcomputer, waar ik mijn geëxporteerde bestanden moet plaatsen om uitgezonden te worden, deze instelling nodig heeft.
Als je zoals je schrijft, wordt dus bij de drie bestanden die je importeert steeds de basis instelling verandert naar de film die je op dat moment binnenhaalt, hetgeen steeds anders is, gezien de verschillende soorten camera's die u gebruikt.
Dus conclusie; bij het importeren van alle drie de verschillende bestanden zult u steeds voor 'niet aanpassen' moeten kiezen, en dan worden deze bestanden automatisch in de instelling binnengehaald zoals deze is ingesteld zie het plaatje de basis instelling krijgen dus het juiste formaat.
Mvg Kees

Danny-Gooyer schreef op 24.09.2021 om 18:53 uur

Ja de Canon 60D is ingesteld op 16:9

Je krijgt ook vaak toch nog de vraag van Magix

Het actuele project heeft die en die formaten .. de video heeft die en die formaten..

wilt u ... aanpassen ?

Eigenlijk moet je dan altijd voor aanpassen project kiezen ?

Groet

Danny

Hallo Danny, als ik dit zo lees dan gaat u bij alle drie bij importeren kennelijk de formaten aanpassen, dat is niet juist, want bij deze vraag is het juist de bedoeling dat de basis instelling voor alle drie uw camera's de basis instelling steeds wijzigt. Om te kijken wat deze basisinstelling is die u wilt bereiken met het uiteindelijke resultaat, kunt u vinden bij toetsaanslg E, zie plaatje;

Deze instelling gebruik ik altijd, omdat de omroepcomputer, waar ik mijn geëxporteerde bestanden moet plaatsen om uitgezonden te worden, deze instelling nodig heeft.
Als je zoals je schrijft, wordt dus bij de drie bestanden die je importeert steeds de basis instelling verandert naar de film die je op dat moment binnenhaalt, hetgeen steeds anders is, gezien de verschillende soorten camera's die u gebruikt.
Dus conclusie; bij het importeren van alle drie de verschillende bestanden zult u steeds voor 'niet aanpassen' moeten kiezen, en dan worden deze bestanden automatisch in de instelling binnengehaald zoals deze is ingesteld zie het plaatje de basis instelling krijgen dus het juiste formaat.
Mvg Kees

Oja dus als ik dan op aanpassen klik gaat Magix weer andere instellingen kiezen ..?

Kees-Haremaker schreef op 24.09.2021 om 23:53 uur

Hallo Danny idd als je verschillende formaten films importeert, zoals in jou geval van 3 verschillende camera's dan zal de basisinstelling, te zien bij toetsaanslag 'E' , die nodig is voor het resultaat, gaan wijzigen en dat is niet de bedoeling, want die heb je nodig voor het gemonteerde resultaat met alle drie verschillende beelden toch een zo constant mogelijk resultaat te krijgen, vooral in de beeldafmetingen, waarde van de fps enz.
Mvg Kees