video previeuw lukt niet: "Kan golfvormapparaat niet afspelen"

a-marchal schreef op 15.02.2021 om 14:03 uur

Hallo,
Heb even gezocht naar dit euvel, maar zie niet echt de foutmelding die ik nog steeds af en toe krijg.
Na inlezen van mijn project komt deze melding nogal eens tevoorschijn als ik mijn geladen project wil gaan bewerken.

Werk met MVDL 2021
Moederbord ASUS Prime Z370_A met Chrystal Sound 3 , S1220A audio chip onboard.
16 GB Corsair vengeance LPG 3200 Mhz geheugen.
i7 8700K CPU



Ik werk dus met mijn on board geluidchip van Realtec en die zou dus te weinig memory hebben??
Vervelend wel want ik moet alles sluiten en weer opnieuw starten en project laden waarna het dan meestal wel lukt en deze melding niet meer verschijnt.
Iemand een idee?
alvast dank,

M.vr.gr.
Aart
 

Reacties

Bol schreef op 15.02.2021 om 14:35 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Uw foutmelding kan ik reproduceren, door Magix Music Maker 2021 en VDL 2021 tegelijk op te starten.

Dit betekent, zoals u al in de pop-up kan lezen: "Het opgegeven apparaat wordt al gebruikt. Wacht tot het beschikbaar is en probeer het opnieuw".

Waarschijnlijk hebt u ook een programma openstaan samen met VDL 2021, die dit conflict veroorzaakt. Dit is geen hardware fout!!

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 15.02.2021, 14:36, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 15.02.2021 om 14:44 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Hier nog een aanvulling op mijn eerder gegeven antwoord.

Als ik bij de programma-instelling van Magix Music Maker het stuurprogramma zet op WAV of DirectSoud, dan krijg ik uw foutmelding niet. Wel als ik het stuurprogramma op van ASIO of WASAPI hebt staan.

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 15.02.2021 om 20:02 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Het kan ook zijn, dat bij u het audiostuurprogramma opnieuw geïnstalleerd moet worden. Ga daarvoor naar: Asus.com download hiervandaan dan Realtek Audio Driver. Voordat ik het het stuurprogramma opnieuw installeer, verwijder ik deze altijd eerst op deze manier.

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 16.02.2021 om 08:47 uur

Hallo Rob,
Music maker heb ik niet geinstalleerd. Ik gebruik dat nooit.
Maar ik zou ook zo niet weten of er een ander programma roet in het eten zou gooien als ik VDL start.
Inmiddels de ASUS driver eens besnuffeld en bijgewerkt.
Althans dat hoop ik, de driver kreeg ik alleen in beeld voor het ASUS Prime Z490 moederbord ipv het Z370 bord. Maar het geluid werkt wel in VDL ...
Heb dit verschijnsel ook in mijn vorige versie(s) van VDL wel eens gehad. Soms wat vaker achter elkaar en soms weer een heel tijdje niet.....
Dank weer voor de hulp.
Groet Aart

Bol schreef op 16.02.2021 om 09:16 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Hier de link van uw type Asus moederbord. https://www.asus.com/nl/Motherboards-Components/Motherboards/All-series/PRIME-Z370-A/HelpDesk_Download/

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 16.02.2021 om 09:30 uur

Hallo Rob,
Klopt. Deze site heb ik bezocht, maar die gaf dezelfde driverversie die ik geinstalleerd had.
Ben daana gaan zoeken op "prime Z"en kreeg de 370A niet meer in beeld....
Wel een driver van 20200716 voor de Z490 en die draait. (tot op heden) :-)
Dank voor je hulp

Groet Aart

Bol schreef op 16.02.2021 om 11:49 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Het doet mij deugd om te lezen, dat uw audio probleem is opgelost door de laatste Realtek audiodrijver te downloaden en te installeren.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 18.02.2021 om 14:20 uur

Hallo Rob,
Ik hoop dat dit de oorzaak was van dit probleem.
En dat de driver die eigenlijk voor een nieuwer model moederbord bestemd is z'n werk blijft doen....
En mocht ik de foutkreet "golfvormapparaat " niet te openen wegens te weinig memory nu wéér krijgen kom ik wel weer eens langs hier....:-)

Bol schreef op 18.02.2021 om 14:43 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

U bent altijd van harte welkom op dit forum. Persoonlijk, kan ik u niet zeggen of de Realtek Audio Driver van een Asus Z490 (nieuwere model moederbord) ook compatibel is met uw Asus Z370 moederbord? Als u het zeker wilt weten, dan zou u contact op moeten nemen met Asus Support .

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 18.02.2021 om 14:54 uur

Dank Rob,
Vooralsnog heb ik geluid dus ik laat ASUS support nog even zitten.
Vermoed dat het wel werkt anders zou ik niks horen denk ik.

groet Aart

Bol schreef op 18.02.2021 om 15:34 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Bedank👍voor uw terugkoppeling. Zolang alles naar behoren werkt, zou ik het zelf ook zo laten.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-