Video deluxe 2008 plus, animatie maken openen uitnodigingskaart

Satviewer schreef op 19.05.2012 om 18:17 uur

Beste,

Ik werk met Video deluxe 2008 plus. Ik heb daarmee al tal van montages gemaakt. Volgende week ga ik een trouwfeest filmen. Voor de uitnodiging hiervoor heeft het koppel een hele mooie kaart gemaakt, die ik graag als een animatie in mijn intro zou verwerken.

Toegeklapt meet de kaart hoogte 10cm, breedte 20 cm. Je ziet dan 2 foto's, één op vlak A en één op vlak F:

=========================
                            !                           !                             !
                            !             A            !              F            !
                            !                           !                             !
                            =========================

De kaart klapt halfweg open, zodat vlak A naar links scharniert en op de achterkant dan vlak B krijgt. Vlak F klapt open naar rechts en heeft dan op de achterkant vlak E.  Achter de vlakken A en F krijg je dan de vlakken C en D:

==================================================
!                            !                             !                             !                          ! 
!             B            !          C                !               D           !             E           !
!                            !                             !                             !                          !
==================================================

Ik zou dus door een animatie vlak A willen laten open klappen en van zodra vlak A loodrecht op het blad staat en verder doordraait, zou op deze achterkant vlak B moeten verschijnen. Bij het opendraaien moet dan ook vlak C gelijktijdig in beeld kunnen komen. Hetzelfde effect moet je dan hebben op de rechter helft, waar vlak F wegdraait naar rechts, met op de achterkant vlak E. Vlak D moet dan bij het draaien zichtbaar worden.

Ik heb al even zitten experimenteren, maar het lijkt mij niet zo evident. Ik werk met de versie 2008, dus beschik niet over effecten die misschien in latere versies wel beschikbaar zijn.

Heeft iemand ervaring met dergelijke animaties? Ik heb beide uitgeklapte zijden als JPG ter beschikking, kan dus zonder inscanverliezen werken.

Bedankt voor eventuele tips of ervaringen, Frank

Reacties

RiViS schreef op 20.05.2012 om 14:42 uur

Hallo Frank,

Je hebt je vraag heel duidelijk beschreven, daarvoor mijn compliment. Een bevredigend antwoord geven valt echter niet mee. Voor zo ver ik weet zijn er (ook in de nieuwe versies) geen overgangen die precies kunnen wat jij wilt (maar ik heb ze niet allemaal bekeken...). De moilijkheid zit hem o.a. in het weergeven van een plaatje op de achterkant van een omslaande pagina.

Vraag voor mij zou zijn of het de (vele) moeite loont om een intro te maken zoals jij die wenst, hij is voorbij voor je het weet en veel kijkers zal het ontgaan wat er precies gebeurt. Als ik het zou moeten maken zou ik misschien het volgende doen: Zet de kaart vast op/in een soort houder (of plak hem ergens op), zet de camera op een statief, start de opname, sla na ... sec de kaart open, etc. Je hebt sowieso te maken met een kaart die niet beeldvullend is, gezien zijn formaat, dus boven en/of onder heb je loze ruimte in het beeld. Hoe erg is het als je daar een hand ziet die de bladen omslaat? (of hoe leuk wellicht).

Kijk maar wat je met deze suggestie doet, misschien had je hem zelf ook al bedacht (en verworpen...)

groet,

Rijk

Satviewer schreef op 20.05.2012 om 15:41 uur

Dag Rijk,

Bedankt om mee te denken aan een oplossing :-)

Op commerciële pagina's, ik denk aan bijvoorbeeld het Makro krantje of de Lidl, kan je "bladeren" door een virtuele krant, waarbij een vergelijkbaar effect gebruikt wordt. Zoals je zegt is het inderdaad een hoop puzzelwerk om een dergelijke animatie te realiseren en is ze op 10 seconden gepasseerd :-( Het was een denkpiste en een beetje een "persoonlijke uitdaging", maar misschien wat te ver gezocht. Uiteraard is de "manuele" kaartopening een alternatief, maar minder spectaculair. Eerst nog afwachten of de trouw komende zaterdag ... nog doorgaat :-) Tegenwoordig is dat nog afwachten ...

Tnx, Frank.

lucky_me schreef op 21.05.2012 om 06:22 uur

Hallo Frank

Misschien gaf je zelf reeds de oplossing aan met het voorbeeld van dat elektronisch krantje. Je kan beeldmateriaal gebruiken om een eigen overgang te maken. Mocht je nu met "schermopname" het draaien van het eerste blad en ook het draaien van het laatste blad opnemen. Je plaatst nadien de beide beelden naast elkaar in één venster. Nu exporteer je dit filmpje als transitie (menu bestand/exporteren als transitie) Dit filmpje komt nu in je map "eigen overgangen"  te staan en dit kan je nu gebruiken als zelfstandige overgang. De reclame inhoud moet je wel nog vervangen door je eigen beelden. Het proberen waard denk ik.

succes

Luc

Satviewer schreef op 21.05.2012 om 21:26 uur

Dag Luc,

Bedankt voor uw inbreng. Met de procedure die je beschrijft, heb ik nog nooit gewerkt . Technisch gezien is het misschien interessant om eens uit te proberen of dit werkt, maar voor een kortstondig fragment is het misschien wat ver gezocht. Indien ik er alsnog een resultaat uit haal, hou ik je zeker op de hoogte!

Helaas zit ik nog steeds met het sterk flikkerend videobeeld in mijn montagemonitor, zoals ik in een ander topic beschreef. Alle tips daarvoor zijn nog steeds welkom. Vandaar zit ik momenteel een beetje "gehandicapt"...

Mvg, Frank

lucky_me schreef op 28.05.2012 om 06:42 uur

Hetgeen ik hieronder schreef mag je vergeten, dat werkt niet. Ik probeerde het.

Ik maakte het wel op een andere manier,nl; met gebruik te maken van het effect positie-grootte en ook met key frames. Het is niet eens veel werk en moet ook mogelijk zijn met versie 2008. Raak je er uit?

ps1; ik merk nu dat de rechterflap niet helemaal zuiver opendraait. Dit was me eerst niet opgevallen. Dit zou gemakkelijk kunnen bijgewerkt worden maar gezien dit maar een voorbeeld is laat ik het hierbij.

ps2; Het sterk flikkeren van het beeld zou kunnen ontstaan indien je filminstellingen niet ingesteld staan op PAL.

mvg

Luc

Satviewer schreef op 05.06.2012 om 00:04 uur

Hallo Lucky,

Bedankt om alsnog te slagen in de animatie. Ik heb afgelopen week een alternatief uitgewerkt, de aangepaste kaart verwerkt in een grotere animatie. Het resultaat is een file van 100MB, te groot om hier te plaatsen, veronderstel ik? Indien je me jouw mail kan doorsturen, bezorg ik je graag de demo.

Mvg, Frank

hbooij schreef op 25.06.2013 om 15:53 uur

Hallo Luc,

Ik heb het filmpje ook even gezien is een mooi stukje werk

hoe je dat hebt gedaan weet ik niet maar ziet er goed en leuk uit

wat mijn probleem betreft is het al voor elkaar, wanneer ik twee foto's naast elkaar heb staan en heb daar een overgang opgezet van klep 3 dat zodra hij draait komt er een zwart gedeelte in beeld nu wilde ik daar een achtergrond hebben met wat kleur of wat anders maar elke keer wanneer ik er een foto of wat dan ook boven de overgang zette om het zwarte weg te krijgen en ik hem exporterde dan zag ik elke weer zwart beeld.Tot dat ik er een foto achter zette die 80 bij 45 cm was dus beeldvulend in Magix toen ik hem weer exporteerde met een overgang zoals klep 3 toen was de achtergrond zeg maar blauw of de foto die ik er achter had staan kwam tevoorschijn en verdween weer toen de klep helemaal was gedraait is maar een weet maar het was even een paar dagen werk maar is nu toch voor elkaar. Grt Harm