video bewegings effecten en positie/grootte

addyscheele schreef op 18.12.2014 om 23:10 uur

Als ik de positie heb bepaald van een foto in een film en er vervolgens een bewegings effect op wil proberen en dat bevalt me niet, dan wordt. als ik het bewegingseffect ongedaan maak, tevens de oude positie weer hersteld.
Waarom is dat aan elkaar gekoppeld? Om een ander effect te proberen, moet ik steeds eerst weer de positie opnieuw bepalen....Dit kost heel veel onnodige tijd. 
In de pdf handleiding wordt dit ook niet duidelijk gemaakt, vandaar deze vraag.

Bovendien is rechts en links voor Magix kennelijk precies andersom dan voor de rest van de wereld.
Dit was in video deluxe 2008 zo, in 2013 nog steeds en ik dacht dat dit in de versie van 2015 inmiddels wel zou zijn opgelost, maar nee. Sterker nog ik kan nu kiezen uit rechts-links  en daaronder staat rechts-links. Éen van die twee is links-rechts....

Hoogachtend, Addy Scheele

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 19.12.2014 om 09:13 uur

Beste,  ik meen dat als je iets veranderd in je bestand er pas na 10 min. het bestand automatisch wordt opgeslagen. Dus als je iets moeilijks hebt gedaan, eerst even saven!

RiViS schreef op 19.12.2014 om 12:00 uur

Hallo Addy

Als je Videoeffecten verwijdert via "Reset Video-effecten" worden alle effecten uitgeschakeld, daar is verder weinig aan te doen.

Je kunt het laatst aangebrachte effect verwijderen via de knop Ongedaan Maken (uiterst links boven de tijdlijn), sneltoets Ctrl + Z. De andere effecten (daarvóór aangebracht) blijven dan staan. 

Sommige effecten kun je ook uitschakelen in de Mediapool bij de instellingen: de knop met het vlinderstrikje, rechts bovenaan.

Wat betreft rechts-links: geef aub even precies aan om welk effect dat gaat (groep + naam), dan zal ik het bekijken.

groet,

Rijk

addyscheele schreef op 19.12.2014 om 17:29 uur

Beste Rijk,

Het blijft vreemd dat een positie van een beeld gekoppeld is aan een effect....In mijn beleving zijn dat twee verschillende dingen. Je wilt een beeld op een bepaalde plek hebben, en vervolgens ga je een effect toepassen. Welk effect dat is weet je nog niet, want daarmee wil je experimenteren.....Maar dat proces wordt telkens onderbroken omdat de positie steeds weer de oude wordt op het moment dat je het effect ongedaan maakt...En dat bewegingsefeect (in mijn geval) werkt alleen maar vanuit die positie...Dus ik zou de positie willen kunnen vergrendelen a.h.w. om dan de effecten één voor één uit te proberen. Helaas is dit niet mogelijk, dus de volgende keer als ik weer eens een nieuw filmprogramma aanschaf, ga ik niet voor de vierde keer Magix aanschaffen, want mijn hoop op verbeteringen op dit vlak is nu tot een nulpunt gedaald.
Wat de links-rechts kwestie betreft; dit geldt voor de effect sjablonen en voor de menu's Effecten>Video-objecteffecten>Bewegingseffectsjablonen. Zie bijgevoegd screenshot: Oeps, dat werkt dus ook al niet....'T is wel 2015 inmiddels!

RiViS schreef op 19.12.2014 om 18:09 uur

Hallo Addy.

Heb je mijn suggestie niet uitgeprobeerd? Die knop Ongedaan Maken zit er toch niet voor niets (zie screenshot). Die knop geldt trouwens niet alleen voor Effecten. Bij de eerste klik er op wordt je laatste handeling ongedaan gemaakt (wat het ook was), bij de volgende klik de één na laatste etc. Ik zie niet in hoe deze methode  meer tijd zou kosten dan het uitschakelen via het Effect menu. 

Dan de rechts-links zaak: Het lijkt misschien verkeerd om, maar daar zit de volgende verklaring achter: Met deze effecten wil je de pan-bewegingen van de (film)camera imiteren. Als je de camera van links naar rechts beweegt, zal het beeld van rechts naar links bewegen. Het zelfde geldt voor boven-onder.

Tenslotte de screenshots: Bij mij werkt dat wél, kijk maar hier boven. Ik vermoed dus dat je iets niet goed gedaan hebt, misschien niet lang genoeg gewacht bij het uploaden?

Verder denk ik dat je niet te snel zou moeten besluiten om Magix te verlaten. Je zult bij andere software met zekerheid ook dingen tegen komen die je minder goed bevallen of die minder goed zullen werken. Maar ja, 't is jouw keuze...,

groet,

Rijk

PS: volgens mij is het nog steeds 2014....

Laatst gewijzigd door RiViS op 19.12.2014, 18:17, in totaal 2 keer gewijzigd.

Reden: toevoeging PS (flauwe opmerking wel)

je moet het ijzer smeden als het heet is

Intel core i7- 2,9 GHz, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX3060