VDL 2016 a-synchroniteit

plagge schreef op 04.01.2016 om 14:31 uur

Ik heb een concert opgenomen met twee camera's. Op beiden staat het geluid er prima op  en is ook bij beiden synchroon met de beelden. Als ik op de tijdlijn op spoor 1 en 2 beeld en geluid van camera één (Sony) zet is de synchroniteit zoals het hoort. Zet ik op spoor 3 en 4 tevens het beeld en geluid van camera 2 (panasonic) dat is dat niet meer synchroon. Het verschil is ongeveer één seconde dat het geluid te vroeg is of het beeld te laat.  Door de sporen  3 en 4 los te koppelen lukt het wel dit te corrigeren maar ik vraag mij af is dit niet een bug in het programma? 

Wie weet raad? Groet, Geertjan 

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 04.01.2016 om 15:44 uur

​Hallo Geertjan,

Even met je meedenken. Je hebt het concert opgenomen met 2 camera's, één sony en één panasonic. Je plaats het beeldmateriaal van Sony op de sporen 1 en 2 en die van Panasonic op de  sporen 3 en 4.

Nu mijn vragen:

Als je alleen het beeldmateriaal en geluid van de sonycamera, die op spoor 1 en 2 staat, afspeelt, loopt dan het beeld en geluid synchroon? 

en

Als je alleen het beeldmateriaal en geluid van de panasoniccamera, die op spoor 3 en 4 staat, afspeelt, loopt dan het beeld en geluid hiervan ook synchroon?

Groet,

Rob

plagge schreef op 04.01.2016 om 19:01 uur

Hallo Rob, 

Inderdaad alleen bij de panasonic loopt de zaak niet synchroon als je deze alleen op de tijdlijn afspeelt. Als je de originele opnamen bekijkt bij de import is het allemaal oké.

Als ik de sonybeelden afspeel op de tijdlijn is er niets aan de hand. 

Groet, Geertjan 

Voormalige gebruiker schreef op 04.01.2016 om 19:20 uur

​Hallo Geertjan,

Druk op de letter "Y" en ga naar het tabblad Video/audio en zet een vinkje bij frametable bij import automatisch aanmaken. Sleep nu de filmfragementen die gemaakt zijn met panasonic naar de tijdlijn van VDL en kijk of deze nu wel synchroon afspeelt.

Groet,

Rob

plagge schreef op 04.01.2016 om 19:22 uur

Dank je wel Rob voor de tip. Ga ik morgen uitproberen. 

Groet, 

Geertjan 

plagge schreef op 05.01.2016 om 15:42 uur

Hallo Rob, 

Deze oplossing heb ik jaren geleden ook als een toegepast en toen lukte het wel. Ik had er overigens niet meer aan gedacht dat dit kon, dus jouw tip was een goede reminder.

Helaas is dat in dit geval niet de oplossing. Jammer!

Groet, 

Geertjan 

mi-bo schreef op 05.01.2016 om 15:59 uur

Hallo Geertjan,

vele goede antwoorden gelezen van Rob, waarom gebruik je de multicam niet dan is het probleem toch opgelost

gr

Michael

plagge schreef op 05.01.2016 om 16:09 uur

Hallo Michael, 

Dat is wellicht ook een optie, maar daarvoor ben ik al te ver in het proces. Dat zou betekenen dat ik vooraan zou moeten beginnen maar dat doe ik toch maar even niet. 

Gezien de meerdere "speciale ' problemen die ik met het programma  alleen schijn te hebben, zou het misschien wel raadzaam zijn om het hele programma eraf te halen en opnieuw te installeren. Ik vraag mij alleen even af welke handelingen naast het verwijderen van .ini er nog meer moeten gebeuren om met een schone lei te beginnen. 

Groet, 

Geertjan 

mi-bo schreef op 05.01.2016 om 16:49 uur

Hallo Geertjan,

Niet hetprogramma er af halen maar herinstalleren, dan blijven alle opties staan, alleen wel daarna via hulp online actualiseren de download update installeren

al de laatste nieuwe download updte geinstalleerd 63 MB

versie 15.0.0.90

gr

Michael

plagge schreef op 05.01.2016 om 16:51 uur

Hallo Michael, 

Ja die heb al geinstalleerd. 

Groet, 

Geertjan 

Voormalige gebruiker schreef op 05.01.2016 om 21:59 uur

Hallo Geertjan,

Nadat je het vinkje bij "frametable bij import automatisch" heeft gezet, heb je toen VDL opnieuw opgestart en toen een proef gedaan met een nieuw project en daar een paar filmfragmenten van de panasonic camera op de tijnlijn gezet. Wat is dat het resultaat. Loop het nu wel sychroon? Want ik kan dit niet uit jouw verhaal opmaken. Ik denk zelf dat wanneer je een bestaande project opnieuw op de tijdlijn zet, deze niet de frametable automatisch aanmaakt.

Ik hoor wel van je,

Rob

plagge schreef op 06.01.2016 om 09:41 uur

Hallo Rob, 

Ik heb nu een proefstukje gemaakt waarbij ik de beelden van sony op 1 en 2 heb gezet (ik zie ook dat de frametable opnieuw wordt aangemaakt) en op 3 en 4 de panasonicbeelden (ook hier wordt de frametable opnieuw aangemaakt).

Daarna het geluidsspoor van beiden gelijk gezet. Aanvankelijk is het beeld en geluid van de panasonic synchroon maar na een paar minuten loopt het alweer ca. 18 frames uit de pas. Opnieuw gelijk gezet en naar een paar minuten weer hetzelfde verhaal. Ik denk toch echt dat er iets met het prog. is. Ik weet het anders ook niet. 

Groet, 

Geertjan 

plagge schreef op 06.01.2016 om 09:56 uur

Nog een kleine aanvulling. Ik heb ook de rollen omgecraaid en panasonic op spoor 1 en 2 gezet en sony op 3 en 4. En zie daar nu heeft sony hetzelfde probleem. 

Groet, 

Geertjan 

plagge schreef op 10.01.2016 om 09:59 uur

Rob en Michael, 

Er doen zich nog steeds merkwaardige zaken voor bij dit project. Ik sluit het maar af met de gedachte dat Panasonic en Sony nu eenmaal geen vrienden zijn. 

Jullie bedankt voor het meedenken. 

Groet, 

Geertjan