VDL 2013 reageert niet meer na 'importeren' .MKV bestand...

JanSpijk schreef op 01.03.2013 om 15:44 uur

Onlangs ben ik overgestapt van VDL MX Plus naar VDL 2013 Plus (daarvoor nog met VDL 16 gewerkt).

Een kennis van me heeft een TV-serie gedownload (12 afleveringen van ca. 55 min) als .MKV bestand met NL-ondertiteling 'vast ingepakt' (per bestand ca. 1,3Gb).
Met VDL 2013 wil ik per 3 á 4 afleveringen een DVD of Blu-Ray disc branden met een Hoofd- en Submenu. Echter, als ik de MKV-bestanden vanuit de Mediapool in het previewvenster wil bekijken of naar de Aranger klikken/slepen slaat het VDL 2013 programma kompleet vast en reageert nergens meer op. Via Taakbeheer kan ik VDL dan beeindigen waarna naar een oplossing gezocht wordt en uiteindelijk opnieuw opstart.
Omdat ik VDL MX Plus ook nog op mijn Desktop PC (HP Pavilion p6655nl met Win-7) heb staan heb ik ook daarin geprobeert de .MKV bestanden te 'importeren' maar ook MX loopt vast.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Volgens de GAW en spec's moeten MKV bestanden wel 'geimporteert' c.q. bewerkt kunnen worden.

Reacties

RiViS schreef op 01.03.2013 om 19:01 uur

Dag Jan,

VdL2013 zou volgens de specs inderdaad met .MKV bestanden overweg moeten kunnen. Als dat bij jou kennelijk tot ernstige problemen leidt, is dat een reden om dit bij Magix Support aan te melden. Daarmee schiet je ws op het moment niets op, dus heb ik voor de aardigheid even met MKV gegoogled en kwam op een interessante site terecht die ik je niet wil onthouden: http://rsnijders.info/vakblog/2009/03/01/mkv-bestanden-met-ondertiteling-converteren-naar-dvd-formaat/

Misschien heb je er iets aan.

groet,

Rijk

JanSpijk schreef op 02.03.2013 om 10:25 uur

Hallo Rijk,

Dank voor je snelle reactie en de link.
Gisteren heel de dag zowat op het internet aan het zoeken geweest maar deze site was ik nog niet tegengekomen. Ik zal hem vandaag eens bestuderen.

Vwb de VDL vs .MKV 'problematiek': ik vermoed dat het in de ingepakte en 'ingebakken' ondertiteling zit(?!)
Met FormatFactory (FF) heb ik een van de .MKV bestanden omgezet naar MP4 en AVI endeze worden zonder problemen wel door VDL 2013 geopend alleen zonder de ondertitelingen...(?) tewijl deze wel in de preview  van FF te zien zijn. Ook andere video verwerkings programma's, zoals Nero (vloeken in de kerk.. ;-) en Windows DVD maker kunnen de .MKV niet openen maar geven tenminste nog een foutmelding. Magix slaat compleet vast...
Ik ga kijken of ik een ander .MKV bestand (zonder ondertitels) wel kan openen, zo niet dan meld ik e.e.a. bij Magix Support. Als ik nog meer ontdek dan meld ik het hier wel weer...

Groet Jan

RiViS schreef op 02.03.2013 om 18:39 uur

Vwb de VDL vs .MKV 'problematiek': ik vermoed dat het in de ingepakte en 'ingebakken' ondertiteling zit(?!)

Jan, in die link heeft Raymons Snijders het met name ook over problemen met de ondertiteling en hij geeft daar ook de oplossing voor, dus de moeite waard om het te proberen.

groet,

Rijk

JanSpijk schreef op 07.03.2013 om 15:36 uur

Hallo Rijk,

Na een onderbreking van enkele dagen waarin ik geprobeerd heb om een nieuwe grafisch kaart in mijn PC in te bouwen met meer geheugen én CUDA zodat ik Magix op de GPU kan laten rekenen/renderen. Helaas nog steeds niet gelukt ivm een constante (fout)melding "Beeldscherm stuurprogramma NVIDIA werkt niet meer en is hersteld...." heb ik de oude kaart maar weer ingebouwd en eerst m'n MKV probleem nader onderzocht.

Ik heb een oplossing gevonden. De link van Raymond heb ik eerst doorgenomen maar omdat ik voor zijn oplossing weer 4 (hulp)programma's extra nodig had waaronder een betaalde versie, heb ik eerst gekeken of ik niet met het gratis FormatFactory (FF) programma e.e.a. kon oplossen. En dat is gelukt!

Omdat ik de MKV bestanden (in HD resolutie) eigenlijk alleen maar per 3 stuks naar een DVD wilde branden heb ik ze eerst met FF omgezet naar een MP4(DivX) bestand met een veel lagere maximale DVD-resolutie. En tot mijn verbazing én plezier is dat gelukt inclusief de ingepakte NL-ondertitels. Deze MP4's heb ik weer in Magix 'geimporteerd' een DVD-Hoofd- en SubMenu gemaakt en naar een DVD gebrand.
Ziet er prima uit, natuurlijk niet op HD kwaliteit maar dat zijn DVD's sowieso nooit.

Blijft natuurlijk toch vreemd dat Magix 2013 Plus niet de MKV bestanden wil importeren. Ik heb sinds kort van m'n schoonzoon geleerd hoe ik MKV bestanden met NL-ondertitels kan downloaden van internet en zal binnenkort is een ander MKV mét ondertitels downloaden en Magix nog eens testen. Als het dan weer fout gaat zal ik Magix Support inschakelen.

Tot zover bedankt en als er weer nieuws is meld ik het hier wel weer.

Groet, Jan