Vasco da Gama niet te activeren

FransStoop schreef op 27.02.2020 om 03:42 uur

Hallo videovrienden/forumleden,

Is onderstaande omgang met klanten tegenwoordig normaal bij Magix?

In de afgelopen jaren heb ik 16 Magix programma’s gekocht en op de Magix-site geregistreerd, waaronder 7 achtereenvolgende versies van Video deluxe. Ik was altijd erg tevreden over de kwaliteit van de programma’s en de klantenservice van Magix als iets eens een keer niet direct goed werkte.

In 2017 kocht ik Magix Video deluxe Premium in doos. In de reclame stond dat het inclusief 1 jaar gratis updateservice was en dat Vasco da Gama als bonussoftware erbij geleverd zou worden. En inderdaad, ook op de doos staat:
“Nu inclusief Updateservice; 1 jaar alle nieuwe functies gratis; Altijd de nieuwste versie; Programma onbepaalde tijd te gebruiken”.

Onverwacht bleek kort daarna dat ik voor lange tijd niet in de gelegenheid zou zijn het programma te installeren en in gebruik te nemen. Ik heb toen direct met Magix contact opgenomen en zij verzekerden mij dat ik het product ook later kon installeren wanneer ik in de gelegenheid zou zijn videomontage weer op te pakken, zelfs als dat een paar jaar later zou zijn. De datum van registratie van het product zou doorslaggevend zijn en zou ook de startdatum zijn van de updateservice. Ook de bonussoftware zou inbegrepen blijven, zelfs als ik een paar jaar later zou installeren.

Drie maanden geleden, in december 2019, was ik terug en eindelijk in de gelegenheid om videomontage weer op te pakken. Ik installeerde succesvol mijn Video deluxe Premium en tevens de meegeleverde Vasco da Gama versie 9. Beide programma’s, dus ook Vasco da Gama v9, functioneerden prima. Ik registreerde mijn Video deluxe Premium op 8 december 2019 op mijn Magix account. Vervolgens ben ik Video deluxe gaan updaten met de ingebouwde actualisatiefunctie. En inderdaad, zoals beloofd, bereikte het programma na enkele actualisatierondes de 2020 versie. Alsof ik het programma pas in december gekocht had. Tijdens het actualiseren werd Vasco da Gama v9 vervangen door v11.

Aanvankelijk leek alles prima in orde, maar al snel ontdekte ik dat Vasco da Gama niet wilde starten. Het programma wilde eerst een serienummer. In de verpakking was echter geen serienummer voor Vasco da Gama aanwezig. Er was wel een serienummer voor Video deluxe Premium zelf, maar dat paste niet op Vasco da Gama v11.
Volgens de uitgever (MotionStudios) van Vasco da Gama moest ik voor een serienummer bij Magix zijn. De Nederlands sprekende contactpersoon van Magix wilde mij echter geen serienummer voor Vasco da Gama v11 geven. En Vasco da Gama v9 kon ik ook niet meer gebruiken omdat het overschreven was door v11.

Ik heb nu dus betaald voor een programma inclusief bonus software, maar uiteindelijk heb ik alleen het programma gekregen zonder bonus software. Zo was het mij in het telefonisch contact in 2017 niet verteld.

De Nederlandstalige contactpersoon bij Magix gaf diverse redenen waarom ze op dit gebrek geen support konden geven:
- “Inderdaad leveren wij nog support voor onze MAGIX software. Maar niet voor destijds gratis bijgeleverde plugins. Dit is gewoon niet mogelijk omdat er b.v. de codecs niet meer geldig zijn.”

Codecs niet meer geldig??? Vreemd, Vasco da Gama functioneerde nog goed voordat ik begon met het actualiseren van Video deluxe. Ik geloof eigenlijk niet dat het iets met de codecs te maken heeft.

- “Bonus software wordt alleen geleverd bij nieuwe installaties en betaalde update-service”

Zijn er dus 2 soorten updateservice? “Nu inclusief 1 jaar updateservice”, zoals op de doos staat en betaalde 1 jaar updateservice (waarbij die laatste dus bonus software is inbegrepen)?
Waarom wordt bij aankoop maar 1 soort updateservice genoemd? Waarom geeft Magix dat verschil niet duidelijk aan op of in de verpakking of anderszins bij aankoop? Nergens wordt vermeld dat de inbegrepen 1 jaar updateservice een uitgeklede versie is en dat er ook nog zoiets als een betaalde updateservice is. Zelfs op de website is Magix hier niet transparant over. Zie:
https://www.magix.com/int/support/update-service/ .
Er staat letterlijk: “All new features and extras for 1 year”.
Merk op: “and extras”.

Door de bonus software in werkelijkheid niet te vertrekken of te updaten en dat ook niet expliciet te vermelden bij aankoop handelt Magix mijns inziens misleidend en in strijd met het Europees consumentenrecht. Ook op de Duitse Magix gebruikers site
( www.magix.info/de/video-forum/ ) wijzen forumdeelnemers er op dat Magix in strijd met het consumentenrecht handelt.

Om de bonus software te kunnen gebruiken, moet ik dus nogmaals 1 jaar updateservice kopen, ondanks dat ik voor dit jaar al een updateservice heb die was inbegrepen bij het pakket.
Anders heb ik wel betaald voor het programma inclusief Vasco da Gama, maar eindig ik uiteindelijk met alleen het programma zonder bonus software.

De Nederlandse Magix support stelde in haar laatste antwoord: “Inderdaad leveren wij nog support voor onze MAGIX software. Maar niet voor destijds gratis bijgeleverde plugins.”
Op 25 januari 2020 heb ik dus Magix gevraagd of, als ze dan geen support kunnen leveren op de bijgeleverde plugins, ze dan op zijn minst support kunnen leveren voor de bonus software die hoort bij Magix Video deluxe Premium op het moment van activeren, namelijk: 8 december 2019.
Op deze vraag van 25 januari 2020 heb ik tot op vandaag, bijna 5 weken later, nog geen antwoord.

(Overigens staat op de verpakking niet dat de plugins gratis zouden zijn. Ze zijn gewoon inbegrepen bij de prijs van het pakket en een deel van de prijs kan best aan de plugins toegerekend zijn.)
Ten slotte heb ik betaald voor een product inclusief bonus software. Dat staat duidelijk op de verpakking en op de website. Toen ik in 2017 vroeg of ik ook later mocht activeren is er ook niet bij gezegd dat de bonus software dan zou komen te vervallen.

Deze klantonvriendelijke behandeling was ik niet gewend van Magix.
Is er iets veranderd bij Magix? Is deze klantbenadering tegenwoordig normaal? Kan ik beter overstappen op een ander programma?

Reacties

mi-bo schreef op 27.02.2020 om 06:08 uur

@FransStoop

Beste Frans.

Uw zeer uitgebreide verslag gelezen.

De laatste versie Vasco da Gama bij MAGIX vdl premium geïntegreerd was versie 9.

Sinds 2019 heeft MAGIX een eigen reisroute programma MTM ( MAGIX TRAVEL MAPS).

Veel montage plezier met het mooie MAGIX product.

Met vriendelijke groet,

Michael

Kees-Haremaker schreef op 27.02.2020 om 11:13 uur

Hallo Frans, je kan deze nieuwe mogelijkheid van Magix vinden door op tab bewerken te klikken dan krijg je de mogelijkheid zoals op dit plaatje te zien is, zelf vind ik deze een betere bediening te vinden en je kan ook een voice over bij maken nadat de animatie klaar is

een resultaat wat ik o.a. ermee gemaakt heb is te zien op deze link, hier is te zien de route die mijn bedovergrootvader te voet heeft moeten afleggen in een jaar en 5 maanden 1813-1814.
https://www.haremaker.nl/images/videos/route-Pieter-Haremaker-met%20voiceover.mp4
Overigens heb je wel de extra software geinstalleerd, na je nieuwste installatie in december jl.
Kijk even op de knop help en dan krijg je dit plaatje

Succes
Mvg Kees

FransStoop schreef op 02.03.2020 om 13:19 uur

@mi-bo

Beste Michael,

Bedankt voor je belangstelling!

Op de CD die ik kocht staat inderdaad Vasco da Gama v9.
Dat werkte aanvankelijk als los staand programma heel goed, maar helaas blijkt het zonder de oorspronkelijke Video deluxe Premium op de CD (VDL Premium 2017) niet opnieuw te installeren.

Bij het actualiseren van mijn VDL Premium (2017) en “Extra inhoud installeren” werd v9 overschreven door v11 tijdens een van de laatste Magix actualisatierondes. Nu wil Vasco da Gama v11 eerst een serienummer hebben. Dat heb ik niet en de Nederlandse helpdesk-dame wil dat ook niet geven.
V9 was dus niet de laatste versie die door Magix als bonus geleverd werd. De laatste versie was v11. Erger is dat de Magix update mijn v9 overschreven heeft. Ik heb nu geen werkende  bonus software meer, maar er wel voor betaald. Dat is waarom ik zeer ontevreden ben over de tegenwoordige klantbehandeling door Magix. De behulpzaamheid van de helpdesk was in het verleden veel beter. Ik betwijfel of ik door ga met Magix. Bij de HCC foto- en videogroep is Pinnacle erg populair.

Inderdaad heb ik nu wel Magix Travel Maps, maar dat is niet te vergelijken met Vasco da Gama. Zie mijn antwoord aan Kees Haremaker hieronder.

Vriendelijke groet,
Frans Stoop

@cjhharemaker

Beste Kees,

Je film over de route van je bedovergrootvader heb ik bekeken en beluisterd. Boeiend stukje geschiedenis heb je achterhaald!

Travel Maps als onderdeel van de huidige VDL versie heb ik wel gezien, maar wat betreft de visuele beleving is Vasco da Gama onvergelijkbaar veel beter.
Bekijk bijvoorbeeld het intro maar eens dat ik in 2014 gemaakt heb met Vasco da Gama 8 dat ik nog op een oude 32-bits computer heb staan. Zie deze link
https://1drv.ms/u/s!AmtR80xxgShoh3o_y5OGEagvR5uR?e=f0nYye .
Ook deze VdG versie 8 werd indertijd als bonus software bij Magix VDL geleverd (compleet met bijbehorend serienummer!).

De normale eigen Magix plugins die je met “Extra inhoud installeren” downloadt, beschouw ik niet als bonus software, maar als noodzakelijk voor het programma.
Ook Cyberlink, Corel, Pinnacle en Davinci Resolve hebben zulke meer of minder uitgebreide functies, soms als plugins en soms op een andere manier in het programma geïntegreerd. (De manual van het gratis programma Davinci Resolve telt 3000 pagina’s, wat wel iets zegt over de mogelijkheden.)
Onder bonus software worden mijns inziens hulpprogramma’s verstaan van andere uitgevers en programma’s die zelfstandig kunnen draaien, soms van dezelfde uitgever soms van derden.

Vriendelijke groet,
Frans Stoop

Kees-Haremaker schreef op 03.03.2020 om 08:48 uur

Hallo Frans, ik lees jou reactie en ik heb zelf ook VdG en die is ook mee geupdate naar versie 11.
ik denk dat je de mail die je van Magix hebt gekregen niet gelezen hebt want daar staan de verschillende serienummers in die je nodig hebt om extra programma's zoals VdG te kunnen opstarten want na elke update van VDL krijg je ook de updat's van toegevoegde programma's maar je moet wel even de nummers intoetsen of nog beter m.b.v. <CTRL> + C & <CTRL> + V bij het updaten van de programma's
Volgens mijn plaatje lukte dat bij mij wel.

Betreffende de route van mijn bedovergrootvader die heb ik gemaakt aan de hand van de plaatsen, waar hij langer verbleef, die hij omschreef in zijn boek met 26 hoofdstukken over zijn belevenissen.
En ik ben vernoemd naar één van zijn kinderen
Mvg Kees

FransStoop schreef op 04.03.2020 om 00:22 uur

@Kees-Haremaker

Beste Kees,

Zo’n mailtje van Magix zou ik graag krijgen, maar de mailtjes van de Nederlandse helpdesk sturen mij alleen maar met een kluitje in het riet.
Vasco da Gama v9 staat op de CD in de VDL Premium box en daar was geen serienummer voor nodig. Het kan alleen geïnstalleerd worden vanuit de versie van VDL die op diezelfde CD staat. En omdat er geen serienummer was, kon ik VdG v9 ook niet bij MotionStudios registreren, hoewel het programma daar wel om vroeg.

Na het actualiseren van VDL is de optie om VdG te installeren verdwenen. Wel wordt VdG v9 ergens automatisch overschreven door VdG v11 bij de rondes van Actualiseren en Extra inhoud installeren via de Help-tab. Daar kwam dus geen email aan te pas. Dit was gebaseerd op “Nu inclusief Updateservice / 1 jaar alle nieuwe functies gratis” die bij de box hoort.
Mijn updateservice is geldig tot 8 december 2020, dus tot 1 jaar na mijn datum van registratie.

Pas toen Vasco da Gama (v11 intussen) niet bleek te werken zonder serienummer ben ik met de Magix helpdesk gaan mailen en ontving ik ook mailtjes terug (Ticket#2020010217000363). Maar nooit een mailtje met een serienummer voor Vasco da Gama v11, waarmee het probleem zou zijn opgelost. Alleen maar berichten om de boot af te houden, zoals:
“geen service op een programma uit 2017" (had Magix mij in 2017 er niet bij gezegd);
“nog eens 1 jaar updateservice bij kopen” (??? er was toch al 1 jaar updateservice inbegrepen?).

Als ik een serienummer voor VdG 11 wil hebben, dan moet ik naast de huidige 1 jaar updateservice nog eens 1 jaar updateservice kopen à € 69,99, die dan grotendeels parallel loopt met de updateservice die ik al heb. Voor dat bedrag zou ik dan eindelijk VdG weer aan het werk krijgen. 
Althans, zo was het tot 2 januari 2020. Nu wordt VdG helemaal niet meer geleverd bij de updates van Magix.
Mijn enige optie is VdG bij MotionStudios kopen à € 149. Zelfs aan een upgrade-versie heb ik niets, omdat ik geen werkende v11 met serienummer heb.
Zie daar mijn grote ergernis over het klanten wegpesten van Magix.

Van 2010 tot en met 2017 heb ik alleen maar goede ervaringen met de helpdesk van Magix gehad bij enkele soms erg lastige problemen. Maar er is iets in de Magix organisatie veranderd. Ik ben er een beetje klaar mee. Op mijn laatste mail van 25 januari 2020 heb ik nog steeds geen antwoord gehad.

Kees-Haremaker schreef op 04.03.2020 om 00:40 uur

Hallo Frans als het goed is heb je een inlog bij Magix b.v. https://ap.magix.com/servicecenter/index.php waar al jou aangekochte producten staan met de daarbij behorende nummers kijk dan op

Je moet dan wel inlog gegevens hebben, en als je die niet hebt zou je je kunnen aanmelden
Mvg Kees

FransStoop schreef op 04.03.2020 om 13:40 uur

@Kees-Haremaker

Beste Kees,

Vanaf 2010 heb ik op de site 16 gekochte Magix programma's met serienummers staan (opeenvolgende VDL-versies, Music Maker, MM Soundtrack Ed, Sound Cleaning Lab, Film op DVD, enz.). Ik ben/was dus eigenlijk een goede klant bij Magix. De bonus programma's van derden (ProDAD, NewBlue, MotionStudios) kunnen daar niet geregistreerd worden. Dus je kunt daar dus ook het serienummer of bestanden niet ophalen. Die programma's van derden kun je alleen bij de oorspronkelijke uitgever registreren, mits... je het serienummer hebt.

Bol schreef op 04.03.2020 om 23:51 uur

Hallo Frans,

Als ik het goed gelezen heb, hebt u VDL 2017 pas op 8 december 2019 geregistreerd en geactiveerd. Daarna via hulp / online actualiseren geüpdatet tot VDL 2020 versie 19.0.2.58. Tot zover is alles goed gegaan. Nu komen we op Vasco da Gama v11, wat betreft Vasco da Gama v9 die meegeleverd is met VDL 2017, die was ook al niet meer onder VDL 2018 te installeren. Vasco da Gama v11 is meegeleverd met VDL 2019 en deze moest je dan via Hulp / Contentpakket(ten) activeren met de verkregen waardeboncode.

Je kon Vasco da Gama v11 dan installeren vanuit VDL 2019 / Effecten. Voor zover ik mij kan herinneren werd automatische een serienummer toegekend door shop@magix naar mij toe gemaild.

U zou eens een mailtje kunnen sturen, naar shop@magix.net en daar uw probleem voorleggen, misschien willen zij uit coulance een serienummer toekennen. Mijn motto is: "Niet geschoten is altijd mis."

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 05.03.2020 om 00:09 uur

Hallo Frans,

Wat betreft u muziek programma's, die kunt in Music Maker Free activeren zie: https://www.magix.info/nl/support/artikel/procedure-voor-het-activeren-van-de-music-maker-free--16/

Music Maker Free is te downloaden vanaf: https://www.magix.com/nl/muziek/music-maker/?_oB=music-maker

Als u VDL 2017 via het internet hebt aangeschaft, dan kreeg u een aankoopmail met daarin downloadlinks en serienummers. (ProDAD, NewBlue) en deze kunt altijd registeren en activeren bij ProDaD en NewBlue.

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

FransStoop schreef op 05.03.2020 om 00:50 uur

@Bol

U zou eens een mailtje kunnen sturen, naar shop@magix.net en daar uw probleem voorleggen, misschien willen zij uit coulance een serienummer toekennen. Mijn motto is: "Niet geschoten is altijd mis."

Beste Rob,

Dat is een goede tip. Misschien dat de medewerker(s) van de webshop hulpvaardiger zijn dan de Nederlandse support dame.

Groeten, Frans

FransStoop schreef op 05.03.2020 om 00:55 uur

@Bol

Als u VDL 2017 via het internet hebt aangeschaft, dan kreeg u een aankoopmail met daarin downloadlinks en serienummers. (ProDAD, NewBlue) en deze kunt altijd registeren en activeren bij ProDaD en NewBlue.

Beste Rob,

VDL Premium heb ik in 2017 in doos gekocht. Er was één serienummer op een inlegvel in de doos, namelijk voor VDL zelf. Voor Vasco da Gama 9 was geen serienummer nodig, maar het moest wel vanuit VDL geïnstalleerd worden.

Met het activeren van andere programma's (Music Maker e.d.) en bonus software (ProDAD en NewBlue) en registreren bij de betreffende uitgevers heb ik nooit problemen gehad.

Groeten, Frans