Hallo videovrienden/forumleden,
Is onderstaande omgang met klanten tegenwoordig normaal bij Magix?
In de afgelopen jaren heb ik 16 Magix programma’s gekocht en op de Magix-site geregistreerd, waaronder 7 achtereenvolgende versies van Video deluxe. Ik was altijd erg tevreden over de kwaliteit van de programma’s en de klantenservice van Magix als iets eens een keer niet direct goed werkte.
In 2017 kocht ik Magix Video deluxe Premium in doos. In de reclame stond dat het inclusief 1 jaar gratis updateservice was en dat Vasco da Gama als bonussoftware erbij geleverd zou worden. En inderdaad, ook op de doos staat:
“Nu inclusief Updateservice; 1 jaar alle nieuwe functies gratis; Altijd de nieuwste versie; Programma onbepaalde tijd te gebruiken”.
Onverwacht bleek kort daarna dat ik voor lange tijd niet in de gelegenheid zou zijn het programma te installeren en in gebruik te nemen. Ik heb toen direct met Magix contact opgenomen en zij verzekerden mij dat ik het product ook later kon installeren wanneer ik in de gelegenheid zou zijn videomontage weer op te pakken, zelfs als dat een paar jaar later zou zijn. De datum van registratie van het product zou doorslaggevend zijn en zou ook de startdatum zijn van de updateservice. Ook de bonussoftware zou inbegrepen blijven, zelfs als ik een paar jaar later zou installeren.
Drie maanden geleden, in december 2019, was ik terug en eindelijk in de gelegenheid om videomontage weer op te pakken. Ik installeerde succesvol mijn Video deluxe Premium en tevens de meegeleverde Vasco da Gama versie 9. Beide programma’s, dus ook Vasco da Gama v9, functioneerden prima. Ik registreerde mijn Video deluxe Premium op 8 december 2019 op mijn Magix account. Vervolgens ben ik Video deluxe gaan updaten met de ingebouwde actualisatiefunctie. En inderdaad, zoals beloofd, bereikte het programma na enkele actualisatierondes de 2020 versie. Alsof ik het programma pas in december gekocht had. Tijdens het actualiseren werd Vasco da Gama v9 vervangen door v11.
Aanvankelijk leek alles prima in orde, maar al snel ontdekte ik dat Vasco da Gama niet wilde starten. Het programma wilde eerst een serienummer. In de verpakking was echter geen serienummer voor Vasco da Gama aanwezig. Er was wel een serienummer voor Video deluxe Premium zelf, maar dat paste niet op Vasco da Gama v11.
Volgens de uitgever (MotionStudios) van Vasco da Gama moest ik voor een serienummer bij Magix zijn. De Nederlands sprekende contactpersoon van Magix wilde mij echter geen serienummer voor Vasco da Gama v11 geven. En Vasco da Gama v9 kon ik ook niet meer gebruiken omdat het overschreven was door v11.
Ik heb nu dus betaald voor een programma inclusief bonus software, maar uiteindelijk heb ik alleen het programma gekregen zonder bonus software. Zo was het mij in het telefonisch contact in 2017 niet verteld.
De Nederlandstalige contactpersoon bij Magix gaf diverse redenen waarom ze op dit gebrek geen support konden geven:
- “Inderdaad leveren wij nog support voor onze MAGIX software. Maar niet voor destijds gratis bijgeleverde plugins. Dit is gewoon niet mogelijk omdat er b.v. de codecs niet meer geldig zijn.”
Codecs niet meer geldig??? Vreemd, Vasco da Gama functioneerde nog goed voordat ik begon met het actualiseren van Video deluxe. Ik geloof eigenlijk niet dat het iets met de codecs te maken heeft.
- “Bonus software wordt alleen geleverd bij nieuwe installaties en betaalde update-service”
Zijn er dus 2 soorten updateservice? “Nu inclusief 1 jaar updateservice”, zoals op de doos staat en betaalde 1 jaar updateservice (waarbij die laatste dus bonus software is inbegrepen)?
Waarom wordt bij aankoop maar 1 soort updateservice genoemd? Waarom geeft Magix dat verschil niet duidelijk aan op of in de verpakking of anderszins bij aankoop? Nergens wordt vermeld dat de inbegrepen 1 jaar updateservice een uitgeklede versie is en dat er ook nog zoiets als een betaalde updateservice is. Zelfs op de website is Magix hier niet transparant over. Zie:
https://www.magix.com/int/support/update-service/ .
Er staat letterlijk: “All new features and extras for 1 year”.
Merk op: “and extras”.
Door de bonus software in werkelijkheid niet te vertrekken of te updaten en dat ook niet expliciet te vermelden bij aankoop handelt Magix mijns inziens misleidend en in strijd met het Europees consumentenrecht. Ook op de Duitse Magix gebruikers site
( www.magix.info/de/video-forum/ ) wijzen forumdeelnemers er op dat Magix in strijd met het consumentenrecht handelt.
Om de bonus software te kunnen gebruiken, moet ik dus nogmaals 1 jaar updateservice kopen, ondanks dat ik voor dit jaar al een updateservice heb die was inbegrepen bij het pakket.
Anders heb ik wel betaald voor het programma inclusief Vasco da Gama, maar eindig ik uiteindelijk met alleen het programma zonder bonus software.
De Nederlandse Magix support stelde in haar laatste antwoord: “Inderdaad leveren wij nog support voor onze MAGIX software. Maar niet voor destijds gratis bijgeleverde plugins.”
Op 25 januari 2020 heb ik dus Magix gevraagd of, als ze dan geen support kunnen leveren op de bijgeleverde plugins, ze dan op zijn minst support kunnen leveren voor de bonus software die hoort bij Magix Video deluxe Premium op het moment van activeren, namelijk: 8 december 2019.
Op deze vraag van 25 januari 2020 heb ik tot op vandaag, bijna 5 weken later, nog geen antwoord.
(Overigens staat op de verpakking niet dat de plugins gratis zouden zijn. Ze zijn gewoon inbegrepen bij de prijs van het pakket en een deel van de prijs kan best aan de plugins toegerekend zijn.)
Ten slotte heb ik betaald voor een product inclusief bonus software. Dat staat duidelijk op de verpakking en op de website. Toen ik in 2017 vroeg of ik ook later mocht activeren is er ook niet bij gezegd dat de bonus software dan zou komen te vervallen.
Deze klantonvriendelijke behandeling was ik niet gewend van Magix.
Is er iets veranderd bij Magix? Is deze klantbenadering tegenwoordig normaal? Kan ik beter overstappen op een ander programma?