Transparantie PNG bestanden

Clipperke schreef op 15.12.2017 om 22:56 uur

Ik heb zonet de laatste nieuwe versie van Magix Video Deluxe geïnstalleerd. (versie 17)
Na installatie blijkt dat transparante PNG bestanden niet langer transparant zijn.
Ik heb geprobeerd met een bestaand project, een nieuw project + diverse instellingen, maar krijg geen transparantie meer. Alles wat transparant hoort te zijn, is zwart.

Wat doe ik verkeerd?

Reacties

Bol schreef op 15.12.2017 om 23:29 uur

Hallo Clipperke,

U heeft Magix Video deluxe versie: 17.0.2.159 geïnstalleerd, maar heeft u ook Hulp / alle extra inhoud installeren opnieuw uitgevoerd?

Persoonlijk weet ik niet wat u precies bedoelt, kunt u hiervan een voorbeeld geven, zodat ik e.a. voor u kunt reproduceren.

Groet,

Bol

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Clipperke schreef op 16.12.2017 om 00:19 uur

Bol,

Ik ben inderdaad versie 17.0.2.159, extra inhoud heb ik niet geïnstalleerd.
Ik kom van versie 15.0.0.90.

Over een video wil ik een tekst of figuur zetten met transparante achtergrond (een .PNG afbeelding) zetten, maar ipv een transparante achtergrond krijg ik een zwarte... Bij Video Deluxe 2016 en eerder was dat nooit een probleem.

In bijlage een PNG bestand met transparante achtergrond
Of te downloaden van: http://www.wouterbroekx.be/dino.png

Bol schreef op 16.12.2017 om 09:51 uur

Hallo Clipperke,

Ik heb je PNG afbeelding gedownload en op de tijdlijn van VDL 2018 gezet.

Onderstaande afbeelding zijn mijn resultaten.

Groet,

Bol

Aanvulling 16-12-2017 om 11:15uur

Bedoel je soms de kleur, die op de tijdlijn wordt weergeven? Als dat zo is, heeft dit geen invloed op de transparantie van de afbeelding in je project

Laatst gewijzigd door Bol op 16.12.2017, 11:17, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 16.12.2017 om 11:41 uur

Clipperke,

Misschien zit ik niet op het juiste spoor, maar heeft u het al geprobeert met chroma Key,

en dan optie "Alpha" en dan met drempelwaarde het logo transparant maken

Groeten

Michael

Bol schreef op 16.12.2017 om 12:44 uur

Hallo Clipperke,

Naar aanleiding van het antwoord van Mi-Bo, denk ik te weten, waarom je geen transparantie meer krijgt, maar dat het zwart blijft.

Ga naar Effecten / Chroma key en zet één vinkje bij Alpha Kanaal.

Resultaat als Alfakanaal is aangevinkt

Resultaat als Alfakanaal niet is aangevinkt

Succes, en met dank aan Mi-Bo

Bol

Laatst gewijzigd door Bol op 16.12.2017, 12:47, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Clipperke schreef op 17.12.2017 om 11:44 uur

Bol en Mi-Bo,

Het blijft bij mij niet lukken met dezelfde instellingen als jullie. Ik veronderstel daarom dat het aan een fout in mijn installatie ligt, of door een conflict tussen de verschillende versies die ik geïnstalleerd heb: VDL 2016 (waar het wel werkt) en VDL 2018 (waar het niet werkt).

Ik werk m'n huidige project af in VDL2016 en zal dan alle programma's eens verwijderen en herinstalleren om corrupte installatie te kunnen uitsluiten.

Bedankt voor jullie hulp

Bol schreef op 17.12.2017 om 11:58 uur

Hallo Clipperke,

VDL 2016 en VDL 2018 zijn standalone programma's, dus als VDL 2016 goed functioneert hoef je deze niet te deinstalleren. Wat je nog zou kunnen proberen is om het Videodeluxe.INI bestand te verwijderen. Hier kan een verkeerde instelling staan. Ga naar: C:\gebruikers\gebruikersnaam\AppData (verborgenmap)\Roaming\MAGIX\Videodeluxe24_premium en verwijder Videodeluxe.ini. Bij het opstarten van VDL 2018 wordt deze weer automatisch weer aangemaakt.

Succes,

Bol

Laatst gewijzigd door Bol op 17.12.2017, 11:58, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Clipperke schreef op 21.12.2017 om 17:06 uur

Ik heb het videodeluxe.INI bestand verwijderd --> Geen Succes

Ik heb alle versies van VDL verwijderd, en 2018 opnieuw geïnstalleerd --> geen succes.

Ik zag dat hij nog steeds wist wat m'n laatste project was dus heb ik, ook omdat het nog eens nodig was, m'n PC volledig gewist en opnieuw fris geïnstalleerd. --> geen succes.

Ik heb zo'n filmpje met de zwarte achtergronden in het preview scherm geëxporteerd en bij het exportbestand gaf hij alles wel correct weer.

Het moest dus aan de preview liggen of aan de rekenkracht van m'n PC.

Na wat zoekwerk kon ik het preview scherm zo instellen dat het wel werkt.
via Bestand - Instellingen - Programma - weergaveopties - Videomodus
Ik kon daar kiezen tussen
- Compatibiliteitsmodus (VideoForWindows)
- standaardmodus (Hardwareversnelling Direct 3D)
- Alternatieve modus 2 (Video Mixing Render9)

Het stond op standaard modus. Als ik naar 1 van de twee andere overschakelde, gaf hij de transparante achtergrond wel goed weer.

Dit is mogelijk niet de beste instelling, maar het werkt.

mi-bo schreef op 21.12.2017 om 17:23 uur

Clipperke,

Fijn dat U zelf ontdekt heeft waar de probleem zat.

Ik zelf heb wel Standaardmodus, geen enkel probleem, maar de oorzaak kan best de Videokaart zijn, is deze wel up to date.

zie voorbeeld.

zo staat het als het product op de juiste manier is geïnstalleerd.

Fijne Kerstdagen en bruisend 2018, veel montage plezier met het mooie MAGIX product

Groeten

Michael

Bol schreef op 21.12.2017 om 22:13 uur

Hallo Clipperke,

Als u de videomodus naar Compatibiliteitsmodus (VideoForWindows) of Alternatieve modus 2 (Video Mixing Render9) moet zetten, betekent dit, dat uw videokaart niet de juiste DirectX versie ondersteunt. VDL 2018 heeft, volgens mij, DirectX 11 of 12 nodig. Door over te schakelen naar de compatibiliteitsmodus wordt deze softwarematig aangestuurd door Windows 10. De NVIDIA videokaart van Mi-Bo en mij ondersteunt wel de juiste DirectX versie.

Lees ook eens: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/15061/windows-which-version-directx

Mijn advies is, als dit tenminste mogelijk en ook rentabel is, om een andere Videokaart te installeren, die wel de juiste DirectX versie ondersteunt.

Groet,

Bol

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 23.12.2017 om 16:54 uur

Hallo Clipperke,

Zoals je kan zien heeft Magix voor Video Pro X 15.0.5.211 de volgende wijzigingen doorgevoerd:

1. Multisporenprestatie verbeterd
  2. Meer geluidseffecten kopieerbaar
  3. Fout met transparantie bij oudere computers opgelost (titel, chromakey)
  4. Fout opgelost waarbij slechts enkele objecten door verdubbelen (knop D) gekopieerd worden
  5. Fout in overgangen en collages opgelost
  6. Flikkeren bij hardwareversnelde slow motion of versnelde weergave opgelost
  7. Zeldzame crash/bevriezing met JPG-bestanden opgelost
  8. Mengfout bij titels, overgangen en foto's met alfa-objecten
  9. Fout opgelost waarbij het effect over de grenzen berekend werd

Ik ben benieuwd of ze deze ook voor Video deluxe versie 17.0.2.159 gaan doorvoeren?

Groet,

Bol

PC -1-

PC -2-

Clipperke schreef op 24.12.2017 om 11:42 uur

Mijn computer is niet meer van de jongste.

PC: HP Pavilion Elite HPE-3030be
Enkel upgrade een upgrade gedaan naar een SSD doen de HHD kapot ging.
De grafische kaart is een Nvidia GeForce GTX 260.
Stuurprogramma's zijn up-to-date.
Hardware ondersteund tot DirectX10.

Hoewel de PC op zich nog zeer snel is, heeft hij bij het video werk met de tijd steeds moeilijker. (ik verwacht ook steeds meer van hem)

Bol schreef op 24.12.2017 om 11:59 uur

Hallo Clipperke,

Bedankt voor het plaatsen van de PC specificatie.

Ik wens je hele fijne feestdagen en een gezond 2018 toe

Groet,

Bol

PC -1-

PC -2-