Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 26.10.2012 om 09:56 uur

Hallo Peter,

Dit is zeer eenvoudig.  Schakel over naar de tijdlijn-modus. Nu kan je de tekst doorzichtig maken, door je tekst op de tijdlijn te kiezen en dan met de muis het ruitje, dat in het midden staat, naar beneden te trekken. Je zult zien dat je letters nu doorzichtig worden en de foto door de letters heen schijnt.

Succes

Rob

Cinecor schreef op 26.10.2012 om 10:22 uur

Even ter aanvulling. Ik denk dat vragensteller niet specifiek "transparant" maken bedoelt, maar het beeld van zijn foto uitsluitend IN de dikke grote letter wil zien. Daarnaar heb ik in het verleden ook al eens gezocht (met andere NlE software deed ik dat vroeger al eerder), maar nooit kunnen vinden. Ook kan ik in Magix de letters voor dit doel niet voldoende groot krijgen (met zoomeffect wordt het onscherp) Wie weet hoe je op de bedoelde manier "beeld in letter" kan maken?

lucky_me schreef op 26.10.2012 om 12:48 uur

Even ter aanvulling. Ik denk dat vragensteller niet specifiek "transparant" maken bedoelt, maar het beeld van zijn foto uitsluitend IN de dikke grote letter wil zien. Daarnaar heb ik in het verleden ook al eens gezocht (met andere NlE software deed ik dat vroeger al eerder), maar nooit kunnen vinden. Ook kan ik in Magix de letters voor dit doel niet voldoende groot krijgen (met zoomeffect wordt het onscherp) Wie weet hoe je op de bedoelde manier "beeld in letter" kan maken?

dat is een toepassing voor alpha key

mvg

Luc

RiViS schreef op 26.10.2012 om 12:48 uur

Hallo Cinecor en Peter,

Als Peter inderdaad de door Cinecor beschreven transparantie wil, dan kan dat wel met een omweg:

1. Maak een titel (bv "bloemen"), in de titeleditor kun je de lettergrootte beeldvullend maken (schuifregelaar in VdL2013), maak de letterkleur blauw en de achtergrond zwart (via Geavanceerd).

2. Exporteer de titel dmv: Enkel frame als jpeg (Ctrl + Alt  + j)

3. Sleep deze vanuit de Arranger naar de tijdlijn

4. Pas op de titel het Video Effect  "Chroma Key" toe, in de modus Kleur en Blauw

Hopelijk komt het over in mijn screenshot (screenshot van VdL scherm werkte niet, dus alleen een plaatje van de titel)

groet,
Rijk

lucky_me schreef op 26.10.2012 om 17:08 uur

Hallo Cinecor en Peter,

Als Peter inderdaad de door Cinecor beschreven transparantie wil, dan kan dat wel met een omweg:

1. Maak een titel (bv "bloemen"), in de titeleditor kun je de lettergrootte beeldvullend maken (schuifregelaar in VdL2013), maak de letterkleur blauw en de achtergrond zwart (via Geavanceerd).

2. Exporteer de titel dmv: Enkel frame als jpeg (Ctrl + Alt  + j)

3. Sleep deze vanuit de Arranger naar de tijdlijn

4. Pas op de titel het Video Effect  "Chroma Key" toe, in de modus Kleur en Blauw

Hopelijk komt het over in mijn screenshot (screenshot van VdL scherm werkte niet, dus alleen een plaatje van de titel)

groet,
Rijk

Dat is uiteraard ook een goede mogelijkheid maar met alpha key kan je ook die zwarte achtergrond wegwerken

mvg

Luc

lucky_me schreef op 27.10.2012 om 02:12 uur

Ik maakte even een voorbeeldje uitgewerkt met alpha key. Ik werkte met dezelfde beelden in de tekst en rond de tekst. In de tekst maakte ik de beelden negatief.

Ook is te zien ,bij het afspelen van het filmpje, dat het ook werkt met bewegende tekst. Je eigen creativiteit is de grens.

mvg

Luc

Cinecor schreef op 27.10.2012 om 10:33 uur

Ik maakte even een voorbeeldje uitgewerkt met alpha key. Ik werkte met dezelfde beelden in de tekst en rond de tekst. In de tekst maakte ik de beelden negatief.

Ook is te zien ,bij het afspelen van het filmpje, dat het ook werkt met bewegende tekst. Je eigen creativiteit is de grens.

mvg

Luc

Er worden hier allerlei aardige suggesties gedaan, maar wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling. Het gaat om het maken van een videobeeld IN letters. Ik denk ook dat de oorspronkelijke vragensteller dat bedoelde (maar die heeft hier niet meer gereageerd). De voorbeelden met het woord "bloemen" komen er dicht bij. Maar het gaat om dikke grote letters die bijna beedlvullend zijn en WAARIN (inplaats van de letterkleur) een filmbeeld wordt weergegeven.  De letters kan je dan dus beschouwen als een soort masker, want om de letters heen blijft het zwart.. Ik denk dat met een fotobewerkingsprogramma als Photoshop zo'n masker van letters gemakkelijk kan worden gemaakt, maar waar vind ik hoe dat moet? En hoe pas ik dat dan toe in MvdL? Of kan het ook direct met MvdL? Ik denk van niet, want de letters kan ik niet groot genoeg krijgen (wel met zoomen maar dat wordt onscherp).

lucky_me schreef op 27.10.2012 om 12:31 uur

Hallo Cinecor

Het voorbeeld van Rijk is toch perfect wat je vraagt? vervang de foto met bloemen door een filmpje en je hebt een gekleurde (ev. zwarte) voorgrond met doorzichtige letters. In die letters zie je dan net als bij mij bewegende beelden.

Voor wat betreft de letters heb je ook meerdere mogelijkheden waarvan de tip van Rijk er ook één van is. Zelf maakte ik mijn tekst met magiw 3d en ik gaf geen diepte aan mijn letters. Maar het leukste is volgens mij wanneer je de letters zelf tekent of door kinderen laat doen, die gaan dat fantastisch vinden. Nadien scan je deze tekening in en hoef je enkel in een programma naar keuze maar in te kleuren. Groen in de letters werkt volgens mij nog altijd het best.

mvg

Luc

RiViS schreef op 27.10.2012 om 13:43 uur

Hallo Luc,

Bedankt voor je aanvullingen. Jij had mijn voorstel goed begrepen. Even nog een aanvulling van mijn kant: Ik had de proef toch wel gedaan met een filmpje op de achtergrond (opname in een bloemenveld) en als je het filmpje afspeelt zie je gewoon de in de wind bewegende bloemen in de letters, mijn toegevoegd plaatje was echter een jpeg export uit dat filmpje, een momentopname dus. Ik had gehoopt dat dat duidelijk genoeg was, maar ben daar kennelijk niet in geslaagd.

@ Cinecor, lettergrootte: Zoals te lezen onder punt 1 in mijn eerste antwoord, had ik de titel gewoon in VdL gemaakt, die letters kun je met de titeleditor zo groot maken als je zelf wilt. De schuif gaat tot 128 pts, maar je kunt ook een groter getal intypen. Als voorbeeld geef ik nog even een screenshot van een titel met lettergrootte 250 pts, vet:

die beslaat dus het hele beeld. Zoom is dus niet nodig, ook de scherpte is ok.

groet,

Rijk

PS: het idee van Luc om zelf letters te maken is natuurlijk veel leuker, creativiteit kent geen grenzen....

Voormalige gebruiker schreef op 28.10.2012 om 10:33 uur

Beste allemaal,

Ik heb met bewondering naar jullie oplossingen gekeken en gelezen. Ik ga deze zeker in de toekomst gebruiken. Maar volgens mij gaan jullie te diep in op de materie. De vraagstelling was om de grote letters tranparant kan maken om zo de foto er door te laten schijnen.

Groet

Rob

Cinecor schreef op 28.10.2012 om 17:24 uur

Beste allemaal,

Ik heb met bewondering naar jullie oplossingen gekeken en gelezen. Ik ga deze zeker in de toekomst gebruiken. Maar volgens mij gaan jullie te diep in op de materie. De vraagstelling was om de grote letters tranparant kan maken om zo de foto er door te laten schijnen.

Groet

Rob

Misschien heb je wel gelijk, maar we zullen het nooit weten, want Peter reageert niet meer...

Naar aanleiding van zijn vraag had ik een aanvullende vraag gesteld en die leidde tot het uitgebreidere antwoord.

Voormalige gebruiker schreef op 28.10.2012 om 22:26 uur

Beste allemaal,

Groet

Rob

Misschien heb je wel gelijk, maar we zullen het nooit weten, want Peter reageert niet meer...

Naar aanleiding van zijn vraag had ik een aanvullende vraag gesteld en die leidde tot het uitgebreidere antwoord.

Ik vind het ook jammer dat hij niet meer reageert.

peter-theunis schreef op 23.01.2013 om 08:17 uur

Hoi allemaal,

Wat Luc antwoordde is idd hetgene wat ik bedoel. 

Ik heb het enkele jaren geleden toegepast met " WENEN " en daar ging het perfect.

De grootte was ook volledig scherm vullend.

Ik zoek zelf ook nog wat verder.

Sorry voor de late reactie, ben enkele maanden niet meer actief geweest.

Peter