Synchronisatie

H.D.B. schreef op 04.04.2018 om 13:26 uur

Ik heb 1920x1080 29,97 framerate video materiaal (van een begrafenis) in VDL 17 HD samengesteld in een project met die specificaties tot een eenvoudige, maar lange video. De totale lengte is 1:29 uur. Ik heb alleen fade-over transities (over elkaar geschoven videos), een stuk of 25 JPG's, sommige waarvan over het videobeeld gaan en hier en daar wat (onder)titels.

De audio track is niet de audiotrack van de video camera, maar van een andere (veel betere) digitale bron. De video- en audio tracks lopen in VDL syncroon. Het video materiaal bestond uit een stuk of 5 losse bestanden, omdat mijn camera blijkbaar ingesteld staat om bestand naadloos te splitsen in stukken van ongeveer 15 minuten. Het enige wat ik hoefde te doen om synchronisatie van audio en video te bereiken, was het eerste video bestand aan het begin "uit te lijnen" met de audiotrack. Daarna kon ik de diverse video bestanden tegen elkaar aanschuiven en was de synchronisatie overal goed. Ik heb hier en daar (bijv. bij het rommelig "opkomen" van een nieuwe spreker) 12-25 seconden van zowel audio als video verwijderd. In het midden heb ik beide tracks gesplitst en een WMV bestand met audio gemaakt door PowerPoint 2016 ingevoegd. Maar goed, dit zijn allemaal normale zaken voor een video editor,toch? :-)

Wanneer ik het bestand render (intussen naar WMV, MP4 en AVI) dan duurt dat allereerst 4-6 uur. Ik gebruik daarvoor dezelfde resolutie en framerate als het oorpronkelijke beeldmateriaal (1920x1080 en 29,97). De audio output is niet in te stellen in het dialoogscherm, maar is toch mono. Ik krijg natuurlijk bestanden tussen de 1,3 en 3 GB (al naar gelang het gekozen format).

Spraak en video loopt in het begin synchroon, maar verloopt vrij snel. Bijv: Na ongeveer 45 min. loopt audio 2,5 seconden achter op video. Nogmaals, IN VDL loopt alles tijdens het hele project synchroon.

Wat te doen??? Ik kan met zo'n groot bestand en die renderingstijd van 4-6 uur niet uitgebreid gaan zitten experimenteren.

Ik heb een Asus i7 2.0 Mhz quadcore (desktop replacement) laptop met 8 GB geheugen en ruimte zat op mijn SSD. Het renderen van andere projecten gaat gewoon goed. Tijdens de eerste render, was ik andere zaken aan het doen op de computer (multitasking). De tweede en derde renders heb ik 's nachts gedaan, terwijl ik sliep. De computer wordt erg warm tijdens het renderen, maar dat is redelijk normaal, toch? Ik zet de laptop dan op een kleine verhoging op het bureau, zodat de lucht makkelijker bij de roosters kan komen. Het bestand wordt volledig gerenderd, maar in alle drie de formats toenemend niet gesynchroniseerd.

David

Reacties

Bol schreef op 04.04.2018 om 20:03 uur

Hallo David,

Praten we over VDL 17 HD uit 2010 of VDL 2017 uit 2016?

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

H.D.B. schreef op 05.04.2018 om 10:00 uur

Lastig zeg. Magix Video Deluxe Plus 17 HD. Kan even niet zien of hij uit 2010 dateert, maar zeker niet uit 2017 of 2016. Ik ga binnenkort eens upgraden.

David

mi-bo schreef op 05.04.2018 om 10:42 uur

David,

Ga naar hulp, over MAGIX vdl en U kunt zien welke versie van MAGIX U heeft.

gebruik niet de optie online actualiseren, want de crasht het programma.

Gezien Uw voorstel "Ik ga binnen kort eens upgraden " zal Uw probleem met gebruik van verschillende extensies opgelost zijn de Basic versie van MAGIX vdl 2018 is voldoende om een mooie reportage te maken

Groeten

Michael

wijziging aangebracht i.v.m meer info

Bol schreef op 05.04.2018 om 11:33 uur

Hallo David,

Ik heb ook het sterke vermoeden, dat u nog VDL 17 HD uit 2010 op uw PC heb staan. U kunt inderdaad overwegen om VDL 2018 aan te schaffen, maar dan moet u wel op het volgende letten:

1. Wat is de Windows versie een 32 of 64 bits. Als dit nog 32 bits is, dan is VDL 2018 64bits niet de juiste keuze.
  2. Wordt de videokaart nog wel ondersteund. (Volgens mij dateert de laatste update voor de Videokaart HD Graphics 3000 uit 06-05-2015 )

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

H.D.B. schreef op 05.04.2018 om 15:23 uur

Interessant (wellicht) is dat het audiobestand (van een andere bron dan mijn camera) op ong. 20 min. beschadigd is. Er staat daar ineens 17 seconden van een andere opname. Deze fout heb ik weggeknipt en vervangen door de corresponderende 17 seconden van het audiospoor van mijn camera (van mindere kwaliteit). Ik zou niet weten wat dit uitmaakt, maar VDL gaat natuurlijk wel terug naar het oorspronkelijke bestand op HD bij het renderen. Als daar dus meer mee aan de hand is, dan alleen vervangen stemgeluid... wie weet? Maar, het "verlopen van synchronisatie" begint aan ver voor het 20 min. moment, waar die beschadiging zat/zit en wordt vanaf dat moment net zo gelijdelijk als voor dat moment steeds meer. Bizar.

David

H.D.B. schreef op 05.04.2018 om 15:25 uur

Ik heb dus: Magix Video Deluxe 17 Plus download-versie met als laatste copyright datum 2010.

Upgraden helpt hopelijk.

David

Kees-Haremaker schreef op 15.04.2018 om 16:48 uur

Hallo David, is multicam montage niet mogelijk.
dan blijft meestal de audio goed synchroon.
Ik heb een keer met twee camera's een concert opgenomen met gebruikmaking van het geluid van één van de twee cam's en toen multicam montage uitgevoerd.
Als je alleen een geluidsbestand hebt opgenomen door een geluidsrecorder, zet die dan in een spoor die je als het hoofdgeluidsspoor gebruikt, dan kan je van de verschillende camera's wel multicam montage toepassen.
Er staat een voorbeeld van multicammontage in de help en dan kom je in een demo
of klik op deze link https://www.magix.com/index.php?id=20713&L=93&C=157&phash=6Ao3r4UBucNiUybH

Mvg Kees

lucky_me schreef op 24.04.2018 om 05:22 uur

Dag David

Ik had enige tijd geleden (2016) iets vergelijkbaars. Project afspelen via de tijdlijn was goed maar na exporteren was film en geluid asynchroon. Dit was opgelost nadat ik het vinkje wegnam bij "aanmaken proxy bestanden bij laden bestand". Ik geef toe dat dit vreemd is want ogenschijnlijk zou er geen verband zijn tussen "aanmaken proxy bestanden" en synchronisatie van geluid maar bij mij was het probleem van asynchroniciteit hiermee opgelost

mvg

Luc

H.D.B. schreef op 24.04.2018 om 09:09 uur

Eh, zou je voor de volledigheid willen vermelden waar dat vinkje voor "aanmaken proxy bestanden bij laden bestand" te vinden is? Bij renderen, in instellingen, bij opzetten van het project...?

David

H.D.B. schreef op 24.04.2018 om 09:46 uur

Kees (cjhharemaker),

Is je eerste zin een vraag of een advies? Ik had in de vorige versie multicam modi, maar in de huidige versie niet meer. Ik deed eigenlijk het omgekeerde. Ik had twee audio tracks en maar 1 video track. Echter, het probleem was, dat alles in de edit/preview gesynchronseerd was, maar na het renderen niet (in het gerenderde bestand). Het is volgens mij niet logisch, dat dit opgelost werd door alles te selecteren en te groeperen, hoewel het er op leek dat dit de oplossing was. Ik heb ook de export gedaan naar een andere bestandsindeling. Toen het uiteindelijk met deze 2 handelingen werkte, heb ik dat geaccepteerd. Experimenteren om te ontdekken welke van de twee handelingen effect heeft gehad is met een render tijd van 5-6 uur niet boeiend. Ik zal dit project nooit meer opnieuw hoeven te renderen.

David

lucky_me schreef op 24.04.2018 om 11:13 uur

Eh, zou je voor de volledigheid willen vermelden waar dat vinkje voor "aanmaken proxy bestanden bij laden bestand" te vinden is? Bij renderen, in instellingen, bij opzetten van het project...?

David

nu heb ik video-pro X en ik vind het zoals zichtbaar in bijlage

Probleem is wel dat het enkel werkte met uitgezet vinkje bij inladen van de media files. Uit je antwoord hierboven begrijp ik dat je probleem eigenlijk al opgelost is maar misschien kan een test hieromtrent zekerheid geven of dit echt een oplossing is? Je zou eventueel je files in een nieuw project kunnen importeren zonder aanmaken van proxy bestanden en zonder verdere bewerkingen de boel exporteren. Mocht je het proberen zou ik heel graag het resultaat vernemen.

Bol schreef op 24.04.2018 om 11:15 uur

Hallo David,

In VDL 17 uit 2010 was het nog niet mogelijk om met proxy-bestanden te werken. Dit was, volgens mij, voor eerst mogelijk in VDL 2014 plus en premium.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

H.D.B. schreef op 24.04.2018 om 12:36 uur

Deze optie heb ik bij Bestand / Instellingen / Film niet (volgens mij is dat hoe je aan forumgebruikers doorgeeft waar ze iets kunnen vinden, niet door een verder nietszeggende screenshot van het dialoogscherm te plaatsen waarbij 'het slachtoffer' zelf op zoek moet gaan naar de stappen om bij dat dialoogscherm te komen). Ik post heel regelmatig op Forums, vandaar dat ik dit weet. Jammer dat Luc dat niet weet.

Ik heb in een eerdere post (die op mysterieuze wijze foetsie is) vermeld, dat ik nu Magix Video Deluxe Plus versie 17.0.2.166 (UDP3) heb. Het "Splash screen" vertoont geen vesie nr. (lekker handig!). Geen multicam mode. Geen Proxybestanden.

Ik zal vanavond wanneer ik klaar ben met m'n computer het project eens opnieuw exporteren (renderen) met alles gegroepeerd maar met een ander bestandsformat dan voorheen. Ik zal vervolgens morgen posten wat het resultaat is (nogmaals: renderen duurt 5-6 uur en levert in sommige gevallen een bestand van 280 GB op!

David

Bol schreef op 24.04.2018 om 16:21 uur

Hallo David,

Nadat ik uw vraagstelling en de gegeven antwoorden nog eens had gelezen, was ik nergens tegen gekomen, dat u reeds VDL 2017/2018 versie 17.0.2.166 (laatste update) had aangeschaft. Vandaar mijn antwoord, dat in VDL 17 uit 2010 het nog niet mogelijk was met proxy-bestanden te werken. U kunt het versienummer vinden onder Hulp / over Magix video Deluxe Premium of Plus (snel toetsen Alt+Shift+F1)

U kunt op 3 manieren proxy in- en uitschakelen; te weten:

1. Bij het opstarten kunt u deze aan- en uitvinken.
  2. Klik op het bliksemschichtje rechts onder in het previewscherm, dit is alleen mogelijk wanneer deze reeds is aangevinkt bij het opstarten of bij Bestand / instellingen / film.. (snel toets "E").
  3. ga naar: Bestand / instellingen / film.. (snel toets "E")

Ga naar: Bewerken / Multicam

of

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 24.04.2018, 16:39, in totaal 5 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 24.04.2018 om 16:44 uur

Hallo David,

U schrijft: "Ik zal vervolgens morgen posten wat het resultaat is (nogmaals: renderen duurt 5-6 uur en levert in sommige gevallen een bestand van 280 GB op!".

1. hoe exporteert u?
  2. wat is uw type Videokaart?

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

H.D.B. schreef op 24.04.2018 om 16:53 uur

Zoals ik al zei, het bericht waarin ik meldde de nieuwe versie te hebben gekocht is foetsie. Ik herinner me dat ik dat (en nog een aantal zaken) geschreven heb, maar na het posten ervan heb ik niet gecontroleerd of hij er ook stond.

Het huidige versie nr. heb ik overgenomen uit Help / Over... Vreemd dat een versie die in de wandelgangen VDL 2017 of 2018 heet, nergens zo geïdentificeerd wordt. Niet in Help / Over... maar ook niet op de splash-screen.

Bij mij staat standaard die "Proxy - optie" uitgevinkt bij Project aanmaken.

Als ik in het project waar het fout gaat, op de bliksemschicht met puntjes klik (of dubbelklik) gebeurt er niks. Omdat de optie al uit stond bij het aanmaken van het project?

De "Proxy optie" ontbreekt bij Bestand / Instellingen / Tabblad "Film". Ook omdat de optie al uit stond bij het aanmaken van het project?

Zoals ik al aangaf, ik heb geen multicam optie; op geen van de beide plaatsen waar jij hem wel hebt. Ik heb ook niet betaald voor een PLUS versie. Ik heb in de 8 jaar dat ik de vorige versie (wel met multicam) had, er nooit gebruik van gemaakt. Ik had ook maar 1x een groot project met 2 camera's, maar vond het niet handig werken en deed de overschakelingen liever handmatig. Misschien heb ik de instructies destijds niet goed gevolgd? Maar goed, het is weg en volgens mij ook niet relevant voor mijn probleem.

David

H.D.B. schreef op 24.04.2018 om 17:19 uur

Bol / Rob,

Hoe exporteer ik? Bestand / Film exporteren. Meestal kies ik MP4 voor mijn kleinere projectjes. In dit geval koos ik MPG, AVI, MP4 en AVI na elkaar. Sommigen daarvan werden te groot en ik had nergens een HD die genoeg vrije ruimte had (een bestand van rond de 200 GB is ook totaal onwerkbaar). Onder de oude versie waren alle bestanden die wel lukten niet gesynchroniseerd. Ik heb ze allemaal ge-delete omdat ze onbruikbaar waren. Ik weet dus niet meer welk bestandstype ik gekozen had. Onder de nieuwe versie was de eerste poging volgens mij MPG en die werd eveneens veel te groot. Het bestand kon ik evenwel afspelen tot ong. 50 min en was niet gesynchroniseerd. Diep gefrustreerd. Ik heb toen met Ctrl a en groeperen alles gegroepeerd en een export naar WMV gedaan. Dit resulteerde in een bestand van 2,4 GB (1:27 uur) dat gesynchroniseerd was. Het "haperde" (schokkerig) tijdens het zoomen van de laatste JPG tijdens de laatste 10 seconden van de film in zowel beeld als geluid. Ik heb het gelaten voor wat het was. Ik wist niet waarom het happerde of schokkerde en aangezien het aan het einde was, zou ik telkens 5 uur moeten renderen/exporteren om te ontdekken of wat ik evt. geprobeerd had gewerkt had. Ik had daar geen behoefte aan. Ik had natuurlijk de laatste 3 min. kunnen selecteren en alleen exporteren wat ik geselecteerd had, maar met de ervaring die ik al had, was dat geen garantie dat het exporteren van het hele project daarna wel goed zou gaan.
De verdere instellingen die ik gebruikt heb voor het exporteren, weet ik niet meer exact, maar op dit moment staat er nog voor het project: 1920x1080 / 29,97 framerate / beeldverhouding 16x9 (niet aan te passen) - Dit zijn ook de specs van de geïmporteerde video tracks / VBR quality 90 (dat wordt vermeld, kan ik niet instellen) / bij "Geavanceerd" heb ik niets veranderd / Anti interlace gebruiken: AAN / Video effection op CPU berekenen: UIT. De export ging naar mijn SSD; de enige "schijf" in de computer. De laptop (I7 18 Ghz met 8 GB geheugen) werd ERG warm, zeg maar heet.

Video kaart: Je zou toch denken dat Win10 je bij Beeldscherm Instellingen en de link: Eigenschappen van de beeldschermadapter iets geeft, niet waar? Nee hoor, reageert totaal niet. Dan maar CClean opstarten waar h.e.e.a. vermeld wordt. Ja hoor: Intel HD Graphics 4000. Ik weet het, erg weinig voor VDL en Flight Simulator. Ik heb me daar een beetje op verkeken, maar je moest eens weten hoe weinig ik eind 2012 in de VS heb betaald voor deze gerefurbishte (goed NL woord; ziet er fraai uit) desktop replacement Asus laptop. De SSD was niet standaard.

David

PS - wat een vreemd forum is dit. Ineens was de "Reactie Geven" link onderaan foetsie. Gelukkig ken ik Windows goed genoeg, dus: Ctrl a / Ctrl c / Ctrl Shift F5 en mijn tekst bij "Schrijf iets" met Ctrl V plakken. Toch klopt hier iets niet!

Bol schreef op 24.04.2018 om 18:40 uur

Zoals ik al zei, het bericht waarin ik meldde de nieuwe versie te hebben gekocht is foetsie. Ik herinner me dat ik dat (en nog een aantal zaken) geschreven heb, maar na het posten ervan heb ik niet gecontroleerd of hij er ook stond.

Het huidige versie nr. heb ik overgenomen uit Help / Over... Vreemd dat een versie die in de wandelgangen VDL 2017 of 2018 heet, nergens zo geïdentificeerd wordt. Niet in Help / Over... maar ook niet op de splash-screen.

Bij mij staat standaard die "Proxy - optie" uitgevinkt bij Project aanmaken.

Als ik in het project waar het fout gaat, op de bliksemschicht met puntjes klik (of dubbelklik) gebeurt er niks. Omdat de optie al uit stond bij het aanmaken van het project?

De "Proxy optie" ontbreekt bij Bestand / Instellingen / Tabblad "Film". Ook omdat de optie al uit stond bij het aanmaken van het project?

Zoals ik al aangaf, ik heb geen multicam optie; op geen van de beide plaatsen waar jij hem wel hebt. Ik heb ook niet betaald voor een PLUS versie. Ik heb in de 8 jaar dat ik de vorige versie (wel met multicam) had, er nooit gebruik van gemaakt. Ik had ook maar 1x een groot project met 2 camera's, maar vond het niet handig werken en deed de overschakelingen liever handmatig. Misschien heb ik de instructies destijds niet goed gevolgd? Maar goed, het is weg en volgens mij ook niet relevant voor mijn probleem.

David

Hallo David,

Dit is een forum voor en door gebruikers en staat geheel los van Magix Support. Daarom heb ik als Magix-gebruiker geen verklaring, waarom uw bericht niet op dit forum is terecht gekomen.

VDL 2016 was de laatste versie met een jaartal, daarna worden er geen jaartallen meer toegevoegd aan VDL. In de praktijk wordt het nog wel VDL 2017 of VDL 2018 genoemd, terwijl het versienummer al voldoende is.

U schrijft: "Ik heb ook niet betaald voor een PLUS versie." Daarmee zeg je, dat je VDL standaard heeft aangeschaft. De optie "Multicam" en "Proxy" zijn hier niet aanwezig. Wel in de Plus en Premium versie.

zie voor versievergelijking:  https://www.magix.com/nl/video/video-deluxe/versievergelijking/#c636516

Mijn gevoel zegt me, dat jou VDL versie 17.0.2.166 niet geschikt is voor uw laptop. Kijk nog eens naar de vereiste systeem specificaties. Ik heb ook nog nergens gelezen of u Laptop draait onder Windows 32bits of 64bits.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

H.D.B. schreef op 24.04.2018 om 20:11 uur

Mijn laptop draait onder Windows 10 64 bits. Ik heb dat niet eerder vermeld, omdat ik bij het aanschaffen van de upgrade download naar de nieuwe versie van VDL geen optie kreeg voor een keuze tussen 32/64 bits.

Als het versie nr. al voldoende is, waarom bleek dan niet uit dat versie nr. dat ik blijkbaar VDL standaard heb in plaats van een Plus en Premium versie? Ik vind het knap verwarrend.

Ik heb de exacte specs van mijn laptop er bij gezocht: 2.2 MHz met 3.0 MHz als boost met de 4e processor. De 8 GB geheugen had ik al genoemd. De update naar SSD is een vooruitgang EN koeler. De grafische kaart is (zoals gezegd) minder goed dan ik had gehoopt, maar "the notebook doesn’t have a dedicated video card for 3D games like first person shooters or racing titles. It sports the Intel HD 4000 integrated GPU, which is a solution oriented toward 2D graphics. However, the CPU is clearly among the best choices if you do video editing or professional photo editing..." En ik heb hem in 2013 gekocht (en ben intussen op zoek naar een nieuwe laptop).

Ben nu ook de video opnieuw aan het exporteren. Hij is al 1:37 uur bezig en heeft nog 3:18 uur te gaan. De voorspelling is dat het WMV bestand 166.695MB groot gaat worden. Er is maar 187 GB vrij op de partitie.

David

Bol schreef op 24.04.2018 om 23:14 uur

Hallo David,

VDL versie 17.0.2.166 (standaard, plus en premium is alleen verkrijgbaar in een 64bits uitvoering.

Op de vraag: "Als het versie nr. al voldoende is, waarom bleek dan niet uit dat versie nr. dat ik blijkbaar VDL standaard heb in plaats van een Plus en Premium versie"? Ik ben er zojuist achter gekomen, dat je altijd via hulp / over Magix kan zien welk pakket en versie je heeft. Bij mij staat er Magix Video Deluxe Premium. Maar dit kan ook zijn Magix Video Deluxe Plus of gewoon Magix Video Deluxe.

Waarom exporteren naar een WMV bestand en niet naar een MP4 bestand. Ik doe het mijn export altijd zo:

1. klik rechtsboven op
  2. klik op: " Als video uitvoeren"

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 24.04.2018, 23:15, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

H.D.B. schreef op 25.04.2018 om 11:22 uur

De video die ik gisteren avond heb ge-exporteerd is geheel synchroon, het schokkerige van de laatste JPG is weg en het bestand is 2,4 GB groot. Ik heb de oorspronkelijke video nog eens bekeken en tot mijn stomme verbazing was in die video de laatste jpg ook niet (meer) schokkerig. Dat was dus een playback probleem. Ik weet dat ik het een aantal keer heb bekeken, waardoor ik concludeerde dat het probleem in het bestand was "opgenomen". Ik kan me niet herinneren of ik tussendoor ook de computer heb herstart. Toch vreemd. Ook vreemd dat VDL tijdens het exporteren gisterenavond aangaf dat het bestand 166 GB (166.695 MB) groot zou zijn, maar dat het eindresultaat 2,4 GB is. Blijkbaar is het probleem dat ik had door de aanschaf van een update van VDL opgelost. Dat vermoeden had ik al, maar is nu bevestigd.

Ik kies voor Bestand / Export omdat ik dat gewend ben. Ik krijg daardoor meer opties. Ik bewerk wekelijks een MP3 audio bestand en exporteer dat als MP3 en daarvoor moet ik Bestand / Export gebruiken, dus die procedure is er voor alle exports op die manier "ingeslopen". Wil ik ooit als AVI exporteren, dan biedt jouw methode die optie niet. Ik heb ooit gelezen dat de render tijd van het exporteren beïnvloed wordt als de oorspronkelijke bestanden bijv. veelal MPG zijn en je bij export kiest voor een ander bestandsformaat. Klinkt logisch: meer rekenwerk om alle bestanden te converteren. Ik koos voor dit grote project voor WMV omdat andere bestandsformaten wel resulteerden in gigantische bestanden (van meer dan 170 GB). Ik heb de diverse bestandsformaten min of meer 1 voor 1 geprobeerd tot ik bij WMV eindelijk succes had met een bestand dat synchroon liep EN slechts 2,4 GB groot was.

Dat "verhaal" over alleen maar 1 versie van VDL was ik dus ook tegengekomen, in zoverre dat ik geen keuze had tussen 32 of 64 bits versies. Je eerdere suggestie van 05-04 om daar goed op te letten en of mijn video kaart wel zou werken, was niet relevant. Allereerst omdat ik werk met Win64 bits, ten tweede omdat ik de keuze niet kreeg en ten derde omdat ik een laptop heb zonder de mogelijkheid om de videokaart te upgraden, dus ik moest roeien met de spanen die ik heb. Verder ben ik toch op zoek naar een nieuwe laptop, dus dan is alles opgelost. Ten slotte moest ik IETS doen, want ik kreeg mijn video project niet ge-exporteerd. Het was een video van een begrafenis, die ik naar de familie in de VS op wilde sturen - het was dus nogal tijdgevoelig om dat ding ge-exporteerd te krijgen. De beste (en duurste) oplossing die ik aangereikt kreeg was: upgrade je versie van VDL. Dat schijnt gewerkt te hebben.

David

Liwy schreef op 25.04.2018 om 11:36 uur

Wat de oorzaak is van het niet verschijnen van een mededeling weet ik niet, maar ik heb in het begin ook ondervonden dat een bepaald antwoord niet op het forum kwam en dat was vooral het geval als het opstellen van het bericht heel wat tijd nam ( waarschijnlijk wordt het forum na een bepaalde tijd gesloten als er geen ingaven zijn, zoals bij bankverrichtingen).

Maar dit los ik heel eenvoudig op door vooraleer de tekst te verzenden deze te kopiëren.Wordt hij op het forum geplaatst dan is alles oké, maar zie ik dat hij niet op het forum staat dan plak ik hem in de schrijf zone en dan komt het wel goed.