Ik heb 1920x1080 29,97 framerate video materiaal (van een begrafenis) in VDL 17 HD samengesteld in een project met die specificaties tot een eenvoudige, maar lange video. De totale lengte is 1:29 uur. Ik heb alleen fade-over transities (over elkaar geschoven videos), een stuk of 25 JPG's, sommige waarvan over het videobeeld gaan en hier en daar wat (onder)titels.
De audio track is niet de audiotrack van de video camera, maar van een andere (veel betere) digitale bron. De video- en audio tracks lopen in VDL syncroon. Het video materiaal bestond uit een stuk of 5 losse bestanden, omdat mijn camera blijkbaar ingesteld staat om bestand naadloos te splitsen in stukken van ongeveer 15 minuten. Het enige wat ik hoefde te doen om synchronisatie van audio en video te bereiken, was het eerste video bestand aan het begin "uit te lijnen" met de audiotrack. Daarna kon ik de diverse video bestanden tegen elkaar aanschuiven en was de synchronisatie overal goed. Ik heb hier en daar (bijv. bij het rommelig "opkomen" van een nieuwe spreker) 12-25 seconden van zowel audio als video verwijderd. In het midden heb ik beide tracks gesplitst en een WMV bestand met audio gemaakt door PowerPoint 2016 ingevoegd. Maar goed, dit zijn allemaal normale zaken voor een video editor,toch? :-)
Wanneer ik het bestand render (intussen naar WMV, MP4 en AVI) dan duurt dat allereerst 4-6 uur. Ik gebruik daarvoor dezelfde resolutie en framerate als het oorpronkelijke beeldmateriaal (1920x1080 en 29,97). De audio output is niet in te stellen in het dialoogscherm, maar is toch mono. Ik krijg natuurlijk bestanden tussen de 1,3 en 3 GB (al naar gelang het gekozen format).
Spraak en video loopt in het begin synchroon, maar verloopt vrij snel. Bijv: Na ongeveer 45 min. loopt audio 2,5 seconden achter op video. Nogmaals, IN VDL loopt alles tijdens het hele project synchroon.
Wat te doen??? Ik kan met zo'n groot bestand en die renderingstijd van 4-6 uur niet uitgebreid gaan zitten experimenteren.
Ik heb een Asus i7 2.0 Mhz quadcore (desktop replacement) laptop met 8 GB geheugen en ruimte zat op mijn SSD. Het renderen van andere projecten gaat gewoon goed. Tijdens de eerste render, was ik andere zaken aan het doen op de computer (multitasking). De tweede en derde renders heb ik 's nachts gedaan, terwijl ik sliep. De computer wordt erg warm tijdens het renderen, maar dat is redelijk normaal, toch? Ik zet de laptop dan op een kleine verhoging op het bureau, zodat de lucht makkelijker bij de roosters kan komen. Het bestand wordt volledig gerenderd, maar in alle drie de formats toenemend niet gesynchroniseerd.
David