stukje film uit de tijdlijn halen en beweren.

andreverstraete schreef op 21.01.2013 om 16:47 uur

Ik gebruik video de luxe 17 HD. Ben nog een nieuweling en moet nog veel leren en veel lezen en proberen.

Ik heb een film van meer dan 50 minuten op de tijdlijn staan. Veel te lang. Ik wil er een stuk uithalen en dat stuk verder bewerken en branden.

Maar hoe kan ik dat doen zonder gans opnieuw te beginnen en enkel dat stukje op de tijdlijn te plaatsen.

Reacties

Lieve2 schreef op 21.01.2013 om 18:30 uur

Best is om de film te splitsen in je project. Dan maak je in hetzelfde project twee of meer films aan. Dat doe je door op de menulijn boven de tijdlijn op het symbooltje met het scheermesje te klikken en de onderste optie "film splitsen" te kiezen. Je moet wel eerst met de cursor op de plaats gaan staan waar je de film wil splitsen. Magix zal dan het gedeelte na de cursor in een nieuwe film plaatsen. Op diezelfde menulijn boven de tijdlijn zie je ook een symbooltje met een wiel (nogal aan de linkse kant van deze lijn). Als je daarop klikt kun je navigeren tussen de verschillende films van hetzelfde project.

Ikzelf werk met films in HD en werk met stukjes van maximaal 15 minuten. Tot 4 films in hetzelfde project werkt prima, als er meer zijn begint er vertraging op te treden bij het aanmaken van effecten, overgangen,... en dan zal ik dat oplossen door het project te splitsen in twee of meer projecten.

Als je alle films naar je zin bewerkt hebt, kun je ze terug samenvoegen vooraleer je ze gaat branden ("knippen" en "object toevoegen" met de rechtse muisknop). Theoretisch kun je ook gaan branden vanaf de afzonderlijke films uit hetzelfde project, en deze samenvoegen in één film op DVD of zo, maar in de praktijk krijg je dan haperingen tussen de films. Om dat te vermijden exporteer ik de films naar Magix-formaat via "bestand", "film exporteren"  en "video als Magix video". Dat doe ik voor elke film van hetzelfde project. Daarna maak ik een nieuw project aan waarin ik deze verschillende stukjes video weer importeer om ze bij elkaar te voegen in één film. Deze nieuwe film brand ik dan op DVD. Een beetje omslachtig maar het werkt prima.

Je zou eventueel ook de verschillende films na bewerking kunnen "knippen" en "plakken" op één film als het geheel dan niet te lang wordt. Werkt ook, als het geheel niet te lang is. De belangrijkste factor is de hoeveelheid bewerkingen die er op de film staan: aanpassingen aan het beeldmateriaal, effecten, overgangen,... 

Ik hoop dat deze beknopte uitleg begrijpbaar is, zo niet laat het maar weten.

Lieve2 schreef op 21.01.2013 om 18:37 uur

Hoi, Ik ben nog even vergeten te zeggen dat je een clip uit je film kunt verwijderen als je ze niet nodig hebt door deze clip aan te klikken (dan wordt ze geel als je in de tijdlijn werkt of blauw in de andere twee modi)) en dan op het symbool met het scheermesje de optie "scene verwijderen" te kiezen. Je kunt de clip later opnieuw in je project inladen als je ze toch nog wil gebruiken.

andreverstraete schreef op 21.01.2013 om 19:53 uur

Beste,

Bedankt voor Uw antwoord. En het werkt.... zoals je beschreven hebt. Mooi. Zo kan ik veel tijd besparen. Nogmaals dank.