Stroboscopisch effect bij pannen van beeld in HD

Satviewer schreef op 20.07.2015 om 12:54 uur

Beste allen,

Eerst kort de beschrijving van mijn PC en versie Magix. Ik heb een Acer Intel core i7, CPU 2600, 8GB RAM. Ik gebruik de Magix Video Deluxe 2013 Premium.

Tot voor kort gebruikte ik steeds mij Sony camera in SD. Het monteren/renderen en aanmaken van DVD gaf weinig problemen.

Onlangs filmde ik echter een 65-jarig jubileum met een JVC camera in HD. Deze maakt AVCHD files aan in een resolutie van 1920 x 1080. Ik kan deze probleemloos op mijn tijdlijn inladen en monteren. Het beeld in preview is OK.

Indien ik echter de DVD aanmaak, wordt deze zonder problemen aangemaakt en gebrand. Bij het afspelen van de DVD krijg ik echter een fenomeen dat ik niet heb in preview. Indien de camera rustige stabiele beelden maakt, is er niets aan de hand, alles OK. Indien de camera echter een pan maakt, links-rechts of omgekeerd, waarbij de beeldinformatie dus continu verandert, krijg ik een vervelend stroboscopisch effect. Het is alsof je een hele reeks afzonderlijke frames na elkaar krijgt die in sprongetjes verloopt in plaats van een vloeiende panbeweging.

Ik heb bij het branden van de DVD de MPEG encoder instellingen reeds verhoogd van 10 (standaard) naar 12 (trager maar hogere kwaliteit). Dit brengt geen oplossing.

Uiteraard kan ik als maker van de video niet tevreden zijn met dergelijk resultaat enn zou graag beroep doen op de expertise van de community. Heeft iemand reeds een vergelijkbaar probleem gehad? Moet ik bij het bewerken van de video nog bepaalde extra stappen ondernemen vooraleer over te gaan naar het branden van de DVD? Moet ik bij het branden misschien bepaalde instellingen corrigeren?

Alle tips zijn welkom, bedankt alvast voor de reacties.

Mvg,

Frank

Reacties

mi-bo schreef op 20.07.2015 om 13:11 uur

Frank,

dit is camera techniek en geen montage techniek,nooit sneller bewegen als het oog aan kan, anders worden de beelden gedigitaliseerd.

het is beter om met 1440: 1080 te filmen als 1920 :1080

een suggestie:

als de dvd gebrandt gaat worden, hoe staan de incoder instellingen van de Bitrate in kBit's dit mag niet boven 8400 staan, wat ook een optie is, ga naar  bestand exporteren, dan als mpeg2 of mpeg4 dan wordt er een mixdown van het project gemaakt extensie mvx dit weer op de tijdlijn zetten en branden, op deze manier zijn alle oneffenheden gecorrigeert

gr

Michael

Voormalige gebruiker schreef op 20.07.2015 om 16:23 uur

Hallo Frank,

Als ik het goed begrijpt dan speelt de film in het previewvenster van Video DeLuxe zonder stroboscopisch effect af. U heeft gefilmd in AVCHD 1920x1080, echter u heeft deze op DVD gebrand. Dit betekend dat u deze weer op SD 720 x 576 brandt. U kun ze beter op Bluray Branden. Op een DVD 4,7Gb kunt u ca. 25 minuten aan filmbranden in HD 1920x1080. Als u  SD of HD niveau brand zijn de standaard instelling goed. Haal het vinkje weg bij "Smart Rendering" weg. Zie afbeelding

Gewoon SD DVD

BluRay

Ik heb ook een keertje gehad en heb toen de brandroutine op nieuw geinstalleerd toen was het probleem opgelost.

Succes,

Rob

lucky_me schreef op 24.07.2015 om 07:57 uur

Hallo Frank

ik ben het volledig eens met het antwoord van Rob maar mocht je geen blu-ray brander hebben (die heb ik ook niet) kan je ook exporteren naar mpg4 , opslaan op USB stick en direct afspelen op tv (op voorwaarde natuurlijk dat je wel een usb ingang hebt aan je tv). Op deze manier werk ik en het bevalt me wel.

groeten

Luc

Satviewer schreef op 27.07.2015 om 22:29 uur

Besten,

Vooreerst excuses voor de laattijdige reactie. De afgelopen week niet veel tijd gehad om de zaak verder uit te testen en dan nog door mijn laatste DVD's gezeten, waardoor ik dit niet verder kon uitzoeken.

De tip van Rob brengt mij helaas geen oplossing. Ook bij afvinker rendering blijft het probleem na het branden idem. De tip van brandroutine herinstalleren moet ik nog eens uitzoeken.

Ook de tip van Michael brengt helaas geen oplossing. Ik heb de film eerst geëxporteerd naar MPEG2 en deze dan terug ingeladen en gebrand. Toch blijgt ook hier het probleem bestaan, grrrrrrrrrr !!!

Ik heb pas nieuwe DVD's gehaald en probeer in de loop van de week nog eens verder te experimenteren. Ik kan aannemen dat een SNELLE pan in HD inderdaad problemen kan geven van beeld dat niet kan volgen. Het probleem manifesteert zich echter ook bij een hele rustige en trage pan.

Mijn schoonvader heeft de DVD via PC overgezet op USB stick en op zijn flatscreen afgespeeld. Het bizarre is dat op die manier het probleem NIET aanwezig is, dus blijkbaar enkel bij afspelen via DVD op diverse spelers, TV's en ook via de interne DVD speler van de PC.

BR en USB stick zijn helaas geen praktische oplossingen aangezien de DVD op een 10-tal exemplaren zou worden uitgedeeld aan de familie. Deze zitten helaas eerder in de pensioen gerechtigde leeftijd :-)

Als ik de oplossing heb, hou ik je op de hoogte.

mvg, Frank

lucky_me schreef op 28.07.2015 om 09:51 uur

Hallo

*het zou kunnen te maken hebben met de interlace instellingen tijdens het branden. Standaard staan die echter voor de meeste tv's goed, dus als je daar nooit iets aan veranderde...Die vind je in de brandinstellingen/encoder instellingen/geavanceerd (staat standaard op "onderste veld eerst) dit pad is wel van vdl2015 gezien ik vdl2013 niet meer op de pc heb.

groet

Luc

Voormalige gebruiker schreef op 28.07.2015 om 12:56 uur

Hallo Frank,

Het snelle of trage pannen met je videocamera zal het probleem niet zijn. Ik denk dat het VDL 2013 programma niet meer goed fuctioneert. Wat je zou kunnen proberen is om een herstel cq. een herinstallatie te doen.

1. Leg de VDL 2013 DVD in de DVD lade en start (als deze niet automatisch opstart) start.exe op

2. Klik op: "programma installeren Magix Video deluxe 2013 premium"

3. Klik op: "Herstellen"  (het voorbeeld is van VDL 2014 omdat ik VDL 2013 niet meer op mijn computer heb staan)

Als dit nog niet het gewenste resutaat heeft, verwijder alles wat met VDL 2013 te maken heeft en Installeer VDL 2013 het opnieuw.

Succes,

Rob

Satviewer schreef op 28.07.2015 om 23:25 uur

Hallo,

De herstel optie had ik al eens uitgevoerd zonder resultaat. Daarom heb ik nu het programma compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na installatie voerde ik de online update van het programma uit om de laatste versie te hebben. Dit verliep probleemloos.

Naast deze update heb je ook nog de gratis downloads. De eerste 2 (demo ed) sloeg ik over. De derde kon ik probleemloos installeren.

Wanneer ik echter de "designelementen" installeer, wordt 653.48MB 100% gedownload, hij doorloopt alle stappen voor de installatie en keert dan terug op het installatie scherm. Je krijgt dan continu de boodschap "wacht tot alle installatie onderdelen zijn gedownload" en onderaan de installatiebalk groen tot 50%. Daarop blijft het programma geblokkeerd. Ik had het identieke euvel enkele weken geleden.

Probleem is dat ik in mijn film bepaalde zaken zoals een gouden kader gebruik en deze origineel niet in het programma zitten. Je moet dus deze updates eerst kunnen installeren.

Is er een probleem bekend waarom bepaalde gratis updates correct verlopen en andere halfweg vastlopen?

Geven bepaalde updates misschien conflicten met de Premium 2013?

Bedankt alvast, Frank.

Intussen verder uitgezocht wat er juist gebeurt. Indien je een gratis download selecteert, verloopt de procedure in eerste instantie steeds correct. Alle stappen worden vanzelf doorlopen en op het einde kom je steeds terug op het scherm zoals hierboven. Daarop blijft het programma dan eindeloos hangen. Je kan klikken op "stoppen", de tekst verandert dan in "doorgaan", maar dit heeft geen concreet effect. Je kan klikken op "annuleren". De pop-up sluit dan af, maar het complete programma zit vast. je kan geen enkele menu bovenaan openen. Indien je dan naar taskmanager gaat, zie je dat de Magix niet reageert. Indien je gaat naar de processen onder taskmanager, zie je 2 lijnen die betrekking hebben op Video Deluxe, dit is het programma zelf en dit is de laatst lopende update die dus vastloopt. Je krijgt dus dit:

Indien je de lijn van de lopende update selecteert en daarna "taak beëindigen", maar je laat het programma zelf WEL actief, dan blijkt alles terug te werken binnen de Video Deluxe. Je kan terug de menu's openen en eventueel een volgende gratis download uitproberen. De enige download die correct werd doorlopen tot nog toe, zijn de "overgangseffecten".  Ik probeerde er meerdere die allemaal steeds vastlopen halfweg.

Ik werk met Windows 7, de Video Deluxe 2013 heeft de allerlaatste patches. Heeft iemand enig idee wat oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt, Frank.

Voormalige gebruiker schreef op 30.07.2015 om 10:14 uur

Hallo Frank,

Volgens mij is het VDL 2013 programma dusdanig beschadigd, dat er geen eenduidig antwoord op te geven is. Daarom onderstaande advies:

1. De-installeer VDL 2013, via het configuratiescherm, van je computer.

2. Geef een zoekopdracht in windowsverkenner  " Video deluxe 2013 ".

3. Alles wat nog met VDL 2013 te maken heeft, wordt weergegeven. Ook de mappen en bestanden in de verborgenmappen.

4. Verwijder deze mappen en bestanden handmatig!!  (let daarbij wel goed op, dat je de juiste bestanden verwijderd).

5. Schoon daarna je computer op met CCleaner.  http://filehippo.com/download_ccleaner/

6. Installeer VDL 2013 opnieuw. 

Zie afbeelding om de verborgen mappen zichtbaar te maken.

Ik weet dat het een hele klus is. Ik heb dit zelf al een paar keer gedaan met ander Magix programma's, met goed resultaat.

Wanneer je niet de benodigde computervaardigheden bezit, raad ik je sterk aan om in je omgeving een computerdeskundige te zoeken.

Alles, wat ik hierboven beschreven heb, doe je op eigen risico !!!

Succes,

Rob

Satviewer schreef op 31.07.2015 om 18:57 uur

Dag Rob,

Bedankt vooreerst voor je reactie.

Ik heb alle stappen van je tips doorlopen, ook verborgen mappen zichtbaar gemaakt. Onder "mijn documenten" stonden eveneens diverse zaken van de updates opgeslagen. Na alles te hebben verwijderd, nogmaals op VD 2013 gezocht en niets meer gevonden. Ikk heb dan CCleaner geïnstalleerd en alles opgeruimd. Daarna terug de 2013 versie en de laatste software update van programma. Dat verliep allemaal vrij vlekkeloos.

Ik ging dan opnieuw naar de gratis downloads. Ik probeerde er een hele reeks, waarvan er slechts 2 effectief correct compleet werden doorlopen, bij de andere kreeg ik opnieuw een blokkering op 50% en loopt het laatste stuk niet door. Je moet dan terug de lopende update annuleren en in taskmanager proces beëindigen om verder te kunnen. Hier zie je 2 die wel lukten (V1.0.1.0) en de andere niet:

Ik probeerde dus nogmaals verder uit te zoeken of ik hiervoor een oorzaak kon vinden. Vermoedelijk heeft dit er niets mee te maken, maar ik stelde het volgende vast. Je selecteert in DV 2013 in de menu de "gratis download". Je krijgt dan een pop-up van Windows met de vraag of je toestaat dat het programma wijzigingen toebrengt, JA of NEE. Vooraleer je daar op JA klikt, klik je eerst op "details weergeven". Op die pagina kan je dan weer klikken op "info certificaat". Dan verschijnt een tekst met "certificaat geldig van 24/10/11 tm 24/11/14". Misschien zoek ik het veel te ver, maar kan dit enige rol spelen in dit probleem? Dit is enkel een certificaat garantie.

Ik heb na de herinstallatie gisterenavond dan ook nog eens opnieuw een test gedaan om een DVD te branden. Daarbij heb ik de smart rendering afgevinkt. De DVD werd vlot gebrand, maar helaas blijft dat stroboscoop spook mij achtervolgen, dat is nog steeds niet opgelost :-(

Om eens te weten of iemand anders hetzelfde fenomeen ondervindt dan ikzelf, heb ik een korte selectie gemaakt uit de film van een drietal minuten. aangezien achtergrondmuziek en enkele dubbeelden werden verwijderd om het summier te houden gelieve niet op de korte cameraschommelingen te letten. deze worden normaal gezien gemaskeerd. Omdat ik het gemonteerde beeld hier niet kon uploaden, heb ik dit eerst geëxporteerd naar MPEG2 in HD. Indien je dit beeld afspeelt, zijn er geen problemen bij het pannen, beeld is OK. Dit gaf echter dan zo'n kanjer van een file (> 800MB) dat ik deze hier niet kon uploaden.

Ik heb deze MPEG dan ingeladen op de tijdlijn en daarna een DVD gebrand met optie beeldbuis TV. De DVD wordt gebrand, uiteraard niet in HD. Bij het afspelen van deze DVD heb ik direct opnieuw het fameuze strobo effect. Ik zou graag eens weten of iemand anders deze wel correct krijgt gebrand, met bij voorbaat excuses voor de gebruikte DVD's :-(

Ik zit er zo mee verveeld dat ik geen correct spelende montage kan afleveren aan de familie, elke tip voor een uiteindelijke oplossing is welkom.

Met vriendelijke groeten, Frank.

Voormalige gebruiker schreef op 31.07.2015 om 20:32 uur

Hallo Frank,

Eerst  even dit, waarom heb je de film niet, om privacy reden, via WeTransfer naar mijn e-mail adres gemaild, die ik je via een persoonlijk bericht heb gegeven.

Ik heb het gedownload, maar omdat hier het Stroboscopisch effect al inzit kan ik hier niets mee. Kan jij mij, de filmfragmenten, waar het Stroboscopisch effect zich voordoen, deze via webtransfer naar mijn persoonlijk e-mail mailen. Aan het eerste filmfragment van ca. 5 sec. zou ik genoeg kunnen hebben. Want je schrijft dat de film in het previewscherm van VDL goed afspeeld. Als mij het wel lukt, om dit filmfragment zonder Stroboscopisch effect te laten afspelen in Mpeg als op DVD, dan kunnen we altijd iets afspreken, zodat ik deze voor jouw kan branden.

groet,

Rob   

PS. Haal de link, die je heeft geplaatst, maar weg of je wil dat andere ook deze kan downloaden.