Stop motion

MagixMike schreef op 15.12.2015 om 20:03 uur

Ik ben bezig met een telecine project. Voor elk frame van de 8 mm film maak ik een foto. Dat gaat goed totdat Magix blijkbaar een maximum is bereikt (net boven de 1100 foto's). Waarom is dit begrenst? Hoe kan ik dat maximum opheffen/aanpassen? 

Ik heb een hele 1TB drive dus opslag capaciteit genoeg. Daarnaast is mijn pc ook nog eens erg snel.

help?

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 16.12.2015 om 15:58 uur

Beste,

1100 foto's is wel erg veel!!.

Kan je aangeven met welk VDL programma je werkt? bv.  Video deluxe 2014 premium /  fotostory 2014

Hoe sla je de frames op? 

Een rekensommetje: 60sec film, levert 60sec x 25frames/sec = 1500 foto's op. Reken zelf maar uit hoeveel foto's dit zijn met een filmduur van 1 uur!!

Groet,

Rob

MagixMike schreef op 16.12.2015 om 19:51 uur

Ik werk met VDL 2013. Voorals nog een prima prg.

Mijn telecine apparaat maakt 1 foto voor elk 8 mm film beeldje.  Later maak ik daar een film van waarbij ik 18 foto's per seconde wil laten zien (dat was de orginele film rate).

Het klopt dat het dus 1080 foto's zijn per minuut. Voor een spoel van 10 min zijn dat  zo'n 10800 foto's (32400 voor een spoel van 30 min). Dat zijn er inderdaad heel veel maar dat zou met een grote hard drive (1 TB) en 3.8 MHz snelheid geen probleem moeten zijn. Hij is er dan wel effe mee bezig maar na een nachtje werken zou dat toch moeten kunnen.

Qua opslag van frames? Geen idee. Ik weet ook even niet of 1 frame = 1 foto. Of is 1 foto meerdere frames?

Gr,

Michiel

Voormalige gebruiker schreef op 16.12.2015 om 21:51 uur

​Hallo Michiel,

Even met je mee denken. Je klikt op de rode knop van het preview venster. Dan kies je voor enkel beeld. Deze beeldjes worden opgeslagen in een map op je harde schijf en niet op de tijdlijn van VDL 2013; of zie ik dat verkeerd?

groet,

Rob

MagixMike schreef op 16.12.2015 om 22:38 uur

Tijdgestuurde opname heb ik niet aangevinkt in de veronderstelling dat het nemen van foto's van de film beelden onafhankelijk is van de snelheid.

Idee is dat telkens als een beeld klaar staat wordt er op de rode knop gedrukt (via een micro switch gestuurde muis) en een foto van gemaakt. Komen de beelden sneller dat zullen er ook sneller foto's van gemaakt worden. Dat is handig omdat ik dan niet hoef te synchroniseren.

In mijn geval worden de foto's zeker in een map opgeslagen. Ook worden ze op de tijdlijn gezet.

gr,

Michiel

PS. Ik ga er van uit dat bij tijdgestuurde opname er telkens om de bv. 1 sec een foto wordt genomen. Daar heb ik niks aan omdat ik niet weet hoelang het exacte tijdstip is tussen 2 beelden en dit ook niet valt te synchroniseren. Het zal altijd uit de pas gaan lopen.

RiViS schreef op 18.12.2015 om 17:40 uur

Hallo Michel,

Even inhaken. Ik zie dat je nog geen antwoord hebt op je feitelijke vragen (waarom aantal begrensd en hoe op te heffen?). Ik vrees dat ik je die antwoorden ook niet kan geven. Feit is kennelijk dat de begrenzing er is, ik heb geen idee waarom en ook geen idee of je er iets aan kunt instellen. 

Wat je kunt doen: Maak stukjes film van bv 1080 foto's (1 minuut film) en exporteer die vanuit VdL naar een gewenst formaat, bv mpeg2 of mpeg4, kies daarbij een resolutie die geen afbreuk doet aan de originele kwaliteit.

Als je dat voor de hele film gedaan hebt start je een nieuw VdL project en zet daarin al die stukken film achter elkaar, dat moet zonder meer lukken.

Nog een paar kanttekeningen (die je zelf misschien ook al had bedacht):

- Verander in VdL bij de Filminstelling, voor het importeren van de foto's,  het aantal beelden/sec naar 18 (handmatig). Exporteer met bv 25 fames per sec, dat kunnen de meeste spelers goed aan. 

- Stel de fotoduur in op 1 frame: bij Programma-instellingen (sneltoets Y), tabblad video/audio, onder Import, standaard fotoduur, kies daar dus 1 en als eenheid: frame i.p.v. sec.

- Als ik jou was zou ik eerst een proef maken van niet meer dan bv 10 sec film (dat zijn toch al 180 foto's) en dan goed letten op de kwaliteit bij het afspelen na export, in vergelijking met de originele film. Welke resolutie hebben overigend de foto's uit je telecine apparaat? Heb je zo'n foto al eens beoordeeld op je PC scherm?

- Ik ben wel benieuwd naar je vorderingen en ervaringen, het zou fijn zijn als je die hier met ons wilt delen, ik schat in dat Rob dat ook op prijs zou stellen, we denken graag met je mee...

groet,

Rijk

MagixMike schreef op 21.12.2015 om 13:13 uur

Onderstaande had/heeft betrekking op dat VDL de capture doet. Hier loop ik (helaas) tegen een maximum aan. 

Als test/experiment heb ik met een ander programma 2000 foto's gemaakt (@ 30 kb) en deze in VDL geimporteerd (dat werkt gelukkig wel en VDL ziet ze ook maar wel in andere volgorde) en op de tijdlijn gezet met het volgende resultaat:

• VDL zet bij deze hoeveelheden blijkbaar ook foto's op andere sporen (niet wenselijk)
  • VDL wordt erg traag en loopt soms vast ( 60 MB aan data is blijkbaar wat veel)
  • VDL zet de files niet helemaal juist op de tijdlijn agv de naam sortering: ...,1138, 1139,114,1140, 1141, etc. gevolg is uiteraard flikkeringen agv verkeerde frames (=foto's).

1080 foto's (= 1 min 8 mm film) per keer inladen is geen optie. Dat betekent per spoel van 120m = +/- 30 min = 30 takes. En aangezien ik een doos vol heb met spoelen zal ik daar dus veel te lang mee bezig zijn. Daarnaast heb je ook nog aansluitproblemen/verlies.

Resolutie met de gebruikte webcam (logitech C270) is variabel maar ik kan gaan tot HD  1280 x 720 (3 MPixel). De 30 kB foto's zijn gemaakt met 640 x 360 resolutie.

Een spoel van 120 m = +/- 900 MB (@ 30 kb/foto). Dat zou moeten kunnen want als ik een gedownloade film van 2 GB in VDL op de tijdlijn zet gaat dat goed.

Enfin, we puzzelen verder....wordt vervolgd.

RiViS schreef op 21.12.2015 om 15:19 uur

Wat betreft de volgorde van de foto's: dit is helaas een bekend verschijnsel. Met het gratis programma Advanced Renamer kun je dit echter voorkomen. De nummering wordt dan b.v. 0001, 0002, etc en dan komen ze in de juiste volgorde op je tijdlijn.

Wat betreft de resolutie: met 640x360 jkrijg je m.i. een film met zeer matige kwaliteit. Ik zou toch maar eerst een proefje doen om dat goed te checken, ter voorkoming van teleurstelling na een heleboel werk.

Wat ik niet helemaal begrijp: Je vindt 30 films exporteren en weer importeren tot nieuwe film te veel werk. Maar je neemt wel van elk frame een foto (18 foto's voor 1 sec film), dat lijkt me een gigantische klus voor een hele spoel, of kun je dat automatiseren?

Heb je niet overwogen om het digitaliseren te laten doen? Misschien kun je hier ook nog wat info uit halen: http://van-eck.net/digitaliseren-zelf.php   Fred van Eck is bij ons bekend vanwege zijn demo's met Magix software.

In elk geval: succes met je operatie.

groet,

Rijk

Kees-Haremaker schreef op 30.12.2015 om 23:45 uur

Hallo,

Ik heb reeds langer geleden 8mm films met een projector en een speciale adapter op de videocamera (Sony) films één op één opgenomen via de firewire aansluiting. Dit ging eigenlijk goed.

In de adapter zit een spiegel op 45 graden en de hartlijn van de filmprojector staat dan haaks op de hartlijn van de videocamera zodoende is het beeld ook in de juiste stand (links = links & rechts = rechts) bij de digitalisering is flikkering vanwege 18 & 25 frames per seconde nauwelijks waar te nemen.
En het maakt niet uit welke software je daarvoor gebruikt, maar VDL doet het wat dat betreft de beste.

Gr Kees

MagixMike schreef op 04.01.2016 om 19:59 uur

Inmiddels weer wat wijzer geworden.

FYI: Mijn telecine apparaat welke ik heb gebouwd werkt erg goed. Het is een aangepaste filmprojector met diffuse power LED verlichting, een aangepaste optiek welke beeld projecteert op een CCD van een webcam, geregelde motorsnelheid en een ingebouwde trigger welke op het juiste moment (via een muis) de PC het signaal geeft dat een foto genomen moet worden van een frame van een 8mm film.

VDL2013 heeft blijkbaar een beperking (heb Magix ook benaderd maar niks meer vernomen)

in het binnen laden van foto's via de enkel beeld (webcam) opname  maar kan wel grote hoeveelheid foto's importeren en verwerken tot film. Zodoende ben ik op zoek gegaan naar (free) software om webcam foto's te nemen. Helaas, alle software (Picasa3, AMCap, CineCap, StopAnimator, etc, etc) voldoet niet (meestal zaten er aantal beperkingen of ging mijn virus detectie er niet mee akkoord).

Uiteindelijk heb ik afgelopen weekend mijn eigen software geschreven (in VB) en dat werkt prima en doet precies dat wat ik wil. Als eerste test volgende gedaan:

Van 5000 8 mm frames HD (1280x960, @ 90kB) foto's gemaakt. Dit kon ik doen met ongeveer 5 frames/sec. Dus na een goed kwartier zat ik op 5000 foto's (300 MB). Dit leverde, na mix down in VDL (6 min) een film op van 4min :18 sec (190 MB). Dit ging in totaal probleemloos.

Volgende test zal gaan met een spoel van 90m = 20 min zou geven: 20000 foto's =  1,2 GB aan foto's = +/- 800 MB film. Ben benieuwd naar het resultaat. Voor mijn supersnelle PC zou dat geen probleem moeten zijn.

Wordt vervolgd.