stemmen meer laten horen en de achtergrond dimmen

milou1 schreef op 01.11.2010 om 15:36 uur

Goedendag,

 

Ik werk met Video deluxe 16 Premium.

Eventjes uitleggen: ik heb een altijd video-opnamen waar we een interview opnemen. De één is in een restaurant, de andere is buiten op een terasje enz. Daar er veel lawaai is op de achtergrond hoor ik niet duidelijk de stemmen. Nu is de vraag: kan ik de stemmen meer laten horen en de achtergrond bv. het opruimen van de borden, of het voorbij rijden van de auto's enz. dimmen. Zo ja, hoe kan ik dit doen, en waar vind ik dit.

Vriendelijke groetjes

Milou1

Reacties

lucky_me schreef op 01.11.2010 om 18:11 uur

Een bijzonder moeilijke, maar boeiende vraag. Het grootste probleem is dat alle geluid samen opgenomen is in één bestand (anders was het makkelijk geweest natuurlijk). Dit betekend niet dat er niets kan gedaan worden, dit betekend wel dat het onmogelijke niet kan verlangd worden. wat kan dan wel gedaan worden?

Boven de arranger, helemaal rechts is een knop (mixer),druk daarop. Nu krijg je een venster waar je per spoor een aantal instellingen kan doen. Hier is nog niet te vinden wat we zoeken. Aan de rechterkant van dit venster is de master zone. Hier kunnen instellingen gebeuren die gelden voor alle sporen. Boven in deze zone zie je 2 knopjes, druk op het bovenste "mastering". Er komt nu een tweede venster met een viertal tools tevoorschijn. Ik denk dat voor ons vooral het bovenste "parametrische equalizer" en in het midden de" drie bands compressor" hulp kunnen bieden.

1* parametrische equalizer

  Hier kan je 4 frequentiezones instellen. Elke zone kan je versterken of verzwakken. Nu hangt het ervan af op welke frequentie gepraat wordt en welke frequentie het achtergrondgeluid heeft. Hoe meer verschil, hoe beter het resultaat natuurlijk. Hier zijn ook voorinstellingen, oa: spraak.Voor nadere uitleg verwijs ik naar de hulp in vdl.

2* de compressor (hier eigenlijk de multimax)

 hier geef je meer diepte aan het geluid en nog een paar andere zaken. (hulp magix-> multimax) voor verdere uitleg.

Met deze zaken kan je veel experimenteren.

succes

Mooniebug schreef op 06.01.2011 om 20:35 uur

Hallo Millou

 

Dit is inderdaad een wat moeilijker iets om alleen met Magix op te lossen.

Je kunt via de equilizer proberen met de instelling: spraak benadrukken.

Wat ook mogelijk is is te proberen of het "achtergrondsgeluid"iets kan verminderen om de DENOISER en camerastoorgeluid aan te zetten en daarin te schuiven.

Mocht dat niet baten dan raad ik je aan om de audio te exporteren en in een ander audioprogramma te bewerken met tenminste een 30 bands equilizer.

 

Succes