Reacties

RiViS schreef op 14.02.2012 om 20:35 uur

Dit staat in VdL beschreven onder Hulp/ Opname/ Audio en daar even alle 4 hoofdstukken doorlezen.

groet,

Rijk.

Cinecor schreef op 15.02.2012 om 11:52 uur

De meest simpele manier is om in te spreken in de microfoon van de camera. Je neemt dan natuurlijk ook beeld op, maar dat gebruik je domweg niet in je montage. Zorg wel voor een stille ruimte en een geluiddempende omgeving, zodat je stem niet weerkaatst. Rondom de camera een beetje "inpakken" met geluiddempend materiaal. Afstand van de mond tot de camaramicro: ca 30 cm en a.h.w. "langs" de micro spreken en niet recht erin. Mijn eerste voice over, die ik jaren geleden maakte nam ik zo op in bed, half verscholen onder de dekens...

Heb je een externe (interview)microfoon dan kan je die natuurlijk ook gebruiken. Het beste is om de audio van de camera op manual in te stellen om een constant opnameniveau te krijgen en oversampling te voorkomen. In de montage kan je het volume of de gain altijd nog wat hoger zetten. Kies in Magix dan voor "normaliseren", te vinden in het menu op de audioclip (rechter muisknop).

Succes!

evdstigchel schreef op 15.02.2012 om 15:47 uur

Bedankt voor de moeite, maar mijn vraag was bedoeld om spraak toe te voegen bij een reeds gemonteerde videofilm.

evdstigchel schreef op 15.02.2012 om 15:48 uur

Bedankt voor de moeite, had wel de betreffende hoofdstukken doorgelezen maar niet goed genoeg waarschijnlijk.