shots terug vinden

sretepbob schreef op 31.01.2013 om 11:47 uur

Als ik een bepaald shot (scene/object) terug wil vinden omdat ik het totaal verknald heb en opnieuw wil beginnen, hoe kan ik dat shot terug vinden? Op de schijf komt de film als een lang shot. Ook na Shift Z blijft dat zo. Alleen op de tijdlijn komen er aparte scenes (Objecten)

Natuurlijk kan ik de hele film achter het bestaande project op de tijdlijn zetten en dan het gewenste stukje opzoeken, de rest wegsnijden etc. Aangezien ik veel met Pinnacle gewerkt heb, waar de mogelijkheid bestaat om scenes terug te vinden zowel op de schijf als in het project, wil ik graag weten of deze mogelijkheid ook in Magix bestaat. Ook de mogelijkheid om een ingeladen film meteen in aparte scenes op de schijf te zetten.

Ik werk met Video de Lux 2013

mvg

Bob

Reacties

Cinecor schreef op 31.01.2013 om 12:56 uur

Even een algemeen antwoord.

De enige goede manier om met enig suces van de gemaakte opnamen een film samen te stellen, is werken met losse shots.  Na het importeren van het materiaal in de pc en dus vóórdat je met de montage begint ga je die shots eerst uitvoerig bekijken zodat je een goede algemene indruk hebt van wat je bezit aan materiaal. Dan ga je de shots sorteren. Dat kan heel gemakkelijk met de Windows Verkenner: mappen maken en de bestanden hernoemen. Belangrijk is om daarvan dan een lijstje te maken, bijv in Excell. Aan de hand daarvan maak je een schema van de hoofdopzet van je film. Hoe ga ik het verhaal maken en in welke volgorde? Alle shots zijn nu redelijk gemakkelijk terug te vinden.

Pas daarna, en beslist niet eerder, komt de montagesoftware aan bod. Wie dit voor het eerst doet kan het beste met een heel korte film beginnen, bijv van 5 minuten.  Maak films voorlopig nooit langer dan ca 15 minuten. Pak dus één (of meerdere voor meerdere films) onderwerp beet uit al die vakantieopnamen.

sretepbob schreef op 31.01.2013 om 16:33 uur

Mag ik hier even op ingaan. Kijk eerst wat je hebt op de camera. Maak daarvan een lijstje (tijden). Als dan de film de computer in gaat kan je stoppen op de vooraf genoteerde tijden. Dan krijg je een aantal "shots", die gemakkelijk stuk voor stuk zijn te bewerken. Zijn ze allemaal bewerkt dan aan elkaar plakken tot een gehele film.

Het antwoord van Cinecor, hoe goed bedoeld ook is niet waar ik naar vroeg. Bij het omporteren komt er een object met een lengte zolang als het bandje loopt, pakweg 10 minuten. Als dit naar de de tijdlijn komt  gebracht kan ik met Shift Z er aparte shots/scenes/objecten (hoe je het maar noemen wilt) van maken. Maar hoe kan ik nu dat ene stukje, wat ik met monteren verknald heb, terug vinden in dat hele lange object van 10 minuten. Of misschien anders gesteld hoe kan ik alle objecten apart inzien zoals het op de tijdlijn staat.

mvg

Bob

Cinecor schreef op 01.02.2013 om 10:01 uur

Mag ik hier even op ingaan. Kijk eerst wat je hebt op de camera. Maak daarvan een lijstje (tijden). Als dan de film de computer in gaat kan je stoppen op de vooraf genoteerde tijden. Dan krijg je een aantal "shots", die gemakkelijk stuk voor stuk zijn te bewerken. Zijn ze allemaal bewerkt dan aan elkaar plakken tot een gehele film.

Het antwoord van Cinecor, hoe goed bedoeld ook is niet waar ik naar vroeg. Bij het omporteren komt er een object met een lengte zolang als het bandje loopt, pakweg 10 minuten. Als dit naar de de tijdlijn komt  gebracht kan ik met Shift Z er aparte shots/scenes/objecten (hoe je het maar noemen wilt) van maken. Maar hoe kan ik nu dat ene stukje, wat ik met monteren verknald heb, terug vinden in dat hele lange object van 10 minuten. Of misschien anders gesteld hoe kan ik alle objecten apart inzien zoals het op de tijdlijn staat.

mvg

Bob

De camera is gemaakt om opnamen te maken en niet om af te spelen. Dat geeft onnodige slijtage, wees daar zuinig mee. Eén van de meeste geëigende methodes van voorbereiding (pré productie) is deze:

De eerste handeling die je doet is de opgenomen shots mèt scènedetectie capturen naar de pc.  Je krijgt dan per shot automatisch een digitaal bestand. Alle bestanden zijn dan te zien in de Windows Verkenner. Neem aan dat je weet hoe je daarmee moet werken, anders moet je dat eerst aanleren. In de WV ga je de bestanden bekijken en sorteren in mappen (bijv op locatie als het een reisfilm betreft). Als die mappen klaar zijn ga je per map de bestanden hernoemen en bijv nummeren. Van alle shots maak je dan per map een lijst op papier (bijv in Excell) waarop de inhoud van het shot met evt bijzonderheden wordt vermeld.

Nu maak je een filmplan. In grote lijnen het verhaal samenstellen wat je wilt gaan vertellen in de film. Dan ben je er klaar voor en pas dàn ga je de NLEsoftware (bijv Magix Video de Luxe) opstarten om er een film van te maken. Op de tijdlijn maak je dus gebruik van allemaal afzonderlijke shots, die dan clips heten. Een "scène" is in filmtaal iets heel anders!

Het antwoord op je vraag ligt dus besloten in het bovenstaande, want op de gemaakte lijsten kan je elk shot snel terugvinden.

sretepbob schreef op 01.02.2013 om 17:05 uur

qoute De eerste handeling die je doet is de opgenomen shots mèt scènedetectie capturen naar de pc.  Je krijgt dan per shot automatisch een digitaal bestand. unquote.

Waar vind ik de instellingen om tijdens het capturen scenedetectie te krijgen?

Ik begrijp dat vanuit het project niet mogelijk is om een bepaalde scene (object/shot). Omgekeerd ook niet.

mvg

Bob 

lucky_me schreef op 01.02.2013 om 17:21 uur

Hallo

Ik denk dat je de functie "projectmarkers " bedoelt. Dit zijn markers die niets te zien hebben met scene's of iets anders. uitleg vind je in de pdf handleiding blz104. Met een paar sneltoetsen zou je van het ene markeerpunt naar het andere moeten kunnen springen. Alleen, mij lukt het niet. Volgens mij een bugje in het programma

mvg

Luc

sretepbob schreef op 07.02.2013 om 11:25 uur

Via Magix wordt mij gevraagd om extra info te geven als de vraag nog niet beantwoord is. Ik zou niet weten wat ik meer moet zeggen. De vraag is simpel weg, hoe kan ik een stukje film (scene, shot, object) wat op de tijdlijn staat, terug vinden in de gecapturde film. Dit kan wel eens voorkomen als het stukje op de tijdlijn verknals is door bijv. veranderingen in helderheid, contrast etc.