Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 03.09.2009 om 16:08 uur
Als je in de balk boven de tijdlijn kijkt zie je een scheermesje. Klik daar maar eens op dan zal deze vraag je duidelijk worden.
Succes
wittefiets schreef op 04.09.2009 om 11:03 uur
Beste Geertrui,

Ik ben nog maar een paar dagen bezig met VDL15plus en dus nog in de probeerfase, maar ik wou ook een scene inkorten. Ik kn het niet makkelijk vinden in de hulp directory. In mijn geval een stuk eraf knippen.

Als je namelijk bedoelt dat je een stuk van een scene wilt afhalen heb ik dat zo opgelost: door een scene te splitsen. Na geprobeerd te hebben met het scheermesje, bleef dat mesje grijs met een kruisje en begreep ik niet meer wat ik moest doen, dus toen als volgt opgelost:
Het is namelijk mogelijk om een filmscene te splitsen, door op de tijdlijn met de linker muisknop te klikken op de plaats waar je die scene wilt splitsen, de linker muisknop ingedrukt te houden op die plaats en dan gelijktijdig t in te toetsen.

Dus in jou geval:
1- pak het stukje film (scene) door er met de linker muisknop op te tikken (het wordt oranje) en sleep die scene even een (of een paar) sporen naar beneden.
2- Zorg er voor dat die scene te bewerken blijft (oranje gekleurd) en sleep op de tijdlijn de marker naar de plaats waar je de scene wilt splitsen.
3- Houdt op die plaats (op de tijdlijn) de linkermuisknop ingedrukt en druk tevens toets t (T) in. Je ziet dan dat de scene gesplitst is (er is een breuklijn en aan beide zijden van die breuklijn staan bovenaan grijze pijlen)
4- Je kunt nu een gedeelte (links of rechts van de breuklijn) van de scene met de linkermuisknop aanklikken (wordt oranje). Als je dat gedeeltedan wilt verwijderen (het oranje gedeelte) druk je op delete (Del knop) en de eerdere scene is dan ingekort.

Wellicht gaat dat met het scheermes ook, maar bij mij lukte het niet en.....
mocht dat bij jou wel lukken, dan is de tip met toets t wellicht ook al goed.

Nogmaals, als het makkelijker kan, weet ik dat op dit moment (nog) niet. Maar dan krijgen we wellicht nog wel een reactie.

Trouwens, ik heb de scene's ook wel ingekort door met de linker muisknop op de linker of rechterrand van de scene te staan (muisknop ingedrukt houden), waarna er een pijltje (<-->) op die plaats komt te staan. Als je dan (muisknop ingedrukt houden) die kantlijn naar rechts of links beweegt, wordt de scene volgens mij ook korter, maar ik weet niet of dat zo je bedoeling is.

Suc6  
werkvreugde schreef op 08.09.2009 om 22:38 uur
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Beste Geertrui.
Ik ben nog zo nieuw met dit programma (testfase abonnement) dat een heleboel voor mij nog onbegrijpelijk is.
Toch heb ik jou vraag al door en ik heb dat voor mijzelf op deze wijze opgeschreven. Mogelijk heb je er wat aan. Heb je nog vragen dan stel je ze maar. Ik zal naar vermogen antwoorden. Maar let wel. Ik ben een zeeeeeeer prille uitprobeerder. Toch meen ik te moeten antwoorden omdat ook ik heel blij was met een antwoord dat mij op weg hielp.
Gegroet.

Delen van de film verwijderen

Klik op een willekeurig deel van spoor 1 en er wordt een deel oranje, dit noemen ze een Scene . (Een scene  loopt altijd van/af en tot/aan een verticale zwarte streep)                                                               via --- bewerken --- object wissen ---  kun je dit in een keer in zijn geheel verwijderen.

Wil je een  deel van een Scene verwijderen dan klik je op de tijdlijn waar je een deel van verwijderen wilt, en dan komt daar een oranje verticale lijn te staan. Boven de tijdlijn staan allemaal symbolen waaronder een scheermes. Net achter het scheermes staat een pijltje waaronder een menu tevoorschijn komt als je er op klikt. Hier selecteer je de actie die je uitgevoerd wilt hebben als je op het scheermes klikt. De laatste selectie die je hebt uitgevoerd wordt onthouden en dus ook getoond i.p.v. het scheermes.