Scenedetectie instellingen blijven niet bewaard

MikeyH schreef op 06.11.2011 om 12:48 uur

Bij het ophalen van videobeelden vanaf mijn Mini-DV camera kan ik instellen wat er moet gebeuren na het importeren van de videobeelden ("Bewerking na de opname"). Eén van die opties is automatische scenedetectie. Wanneer ik deze optie heb ingeschakeld, wordt het geimporteerde videomateriaal opgesneden. Niets aan de hand, zou je zeggen. Maar wanneer ik goed kijk naar hoe het materiaal in scenes is gesneden, dan klopt dit niet; op het einde van iedere scene zitten een paar frames van de volgende scene voordat de snede komt. Wat ik vervolgens gedaan heb, is de gehele film verwijderd van de tijdlijn, de ongeknipte film op de tijdlijn gezet, rechtermuisklik op het filmfragment en "Scenedetectie" geactiveerd. In het dialoogvenster van de scenedetectie de scenemarkers verwijderd, de gevoeligheid aangepast van 4.0 naar 5.0 en het proces gestart. Nu zijn de scenes wel goed geknipt.

Maar bij het maken van een volgende film, moet ik het gehele bovengenoemde proces herhalen, de gevoeligheid van de scenedetectie staat dan weer vrolijk op 4.0! Het lijkt erop dat het programma deze settings niet opslaat. Wat ik dan ook vervelend vind, is dat de instellingen van de scenedetectie niet aan te passen zijn vanuit het dialoogvenster van DV-opname (zie bijgevoegde afbeelding). Daardoor moet ik iedere keer bovenstaande stappen doorlopen.

Systeem: Intel Quadcore Q9450 2.67MHz, 8 GB RAM, GeForce 9800 GTX graphics, Windows 7 Professional 64bit

Programma: Magix Video Deluxe 17 Premium, versie 10.0.12.2(UC1)

Reacties

Cinecor schreef op 07.11.2011 om 11:54 uur

Misschien is het toepassen van de scènedetectie op basis van de tijdcode voor u een oplossing?

MikeyH schreef op 07.11.2011 om 19:38 uur

Hallo Cinecor,

Wanneer ik handmatig de scenedetectie start, kies ik altijd voor selectie op basis van DV-tijdcode en dit werkt ook goed. Maar dat is het probleem niet echt. Wanneer ik Video Deluxe opstart en videobeelden van mijn camera wil halen, dan wil ik graag deze optie (sceneselectie op basis van DV-tijdcode) al ingeschakeld hebben, maar dat kan niet vanuit het dv-opname dialoogvenster. Dit moet ik dus achteraf doen, en dan kies ik voor DV-tijdcode en gevoeligheid 5.0. Het lijkt wel alsof het programma niet de laatstgekozen instellingen opslaat, en het opdelen van scenes na een herstart van het programma altijd baseert op het verschil tussen twee opeenvolgende frames. Is er ergens een configuratiebestand te vinden waarin deze parameters staan opgeslagen?