Scene's verwijderen in Video Prox X

enrique1998 schreef op 02.11.2016 om 12:11 uur

Volgens de handleiding moet het beginpunt van de scene met T op toetsenbord worden gemarkeerd en vervolgens voor het eindpunt eveneens met T. Vervolgens DEL.
Helaas, dit werkt niet.

Hoe kan ik onbruikbare stukjes verwijderen? Overal lees ik DAT het kan (uiteraard) maar nergens HOE.

Alvast dank.

Ab

Reacties

mi-bo schreef op 02.11.2016 om 13:30 uur

Ab,
het project staat op de tijdlijn, er moet een stukje worden verwijderd, met de T toets splitsen waar het begin punt is, dan het einde punt opzoeken  (dit moet wel binnen het stukje project blijven )weer de T toets, dan het stukje wat verwijderd moet worden met de rechtermuis activeren en dan Ctrl + Delete en het wordt verwijderd en aangesloten. wil je dit niet dan alleen delete en het stukje project wordt verwijderd en is er een open gat
gr
Michael

gwmwillemsen schreef op 02.11.2016 om 15:25 uur

Beste Michael,

Het is mij opgevallen, dat in Magix het niet meer werkt zoals voorheen. Voorheen was de combinatietoets ctlr del goed voor het geheel verwijderen van het gemarkeerde stukje film en het aansluiten van al de volgende onderdelen.

Nu moet het programma beslist in de modus staan van "muismodus voor alle sporen" (ofwel met ingedrukte toets 7). Is dit namelijk niet het geval dan verdwijnt het gemarkeerde stukje met de opdracht ctrl del, maar ook gewoon met "del" - maar dan zonder aan te sluiten.

Dit zelfde is overigens het geval wanneer opdracht wordt gegeven om het begin of het einde van de "scene" te verwijderen.

Gerard

RiViS schreef op 02.11.2016 om 16:53 uur

Hallo,

Even een anvulling op de overigens goede antwoorden/reacties van Michael en Gerard.

Het werkt inderdaad iets anders dan vroeger: Als je het restant stuk automatisch wilt laten opschuiven werkt dit alleen bij de muismodi "voor alle sporen"(sneltoets 7) èn ook bij de muismodus "voor één spoor" (sneltoets 8), dit is uitgeprobeerd in Video Pro X8.

Het kan nog iets gemakkelijker, zonder het schaartje (sneltoets T) te gebruiken: Zet de marker op de gewenste knipplaats, druk sneltoets Z voor het verwijderen van het begin van de scene (het deel links van de marker) of sneltoets U voor het verwijderen van het einde (dus rechts van de marker). In beide gevallen wordt automatisch aangesloten, mits muismodes 7 of 8 zijn ingeschakeld. Ik gebruik deze sneltoetsen graag voor het verwijderen van de vaak ongewenste stukjes aan het begin en/of het einde. Om alleen een middendeel te verwijderen zet je eerst een knip aan het begin er van (T) en gaat dan naar rechts en toets Z.    Ctrl Del is dan niet meer nodig.

groet,

Rijk

enrique1998 schreef op 03.11.2016 om 15:40 uur

Dank jullie wel.

Het werkt (meestal) op deze manier. Af en toe wordt er echter geen selectie gemaakt.

Ab

RiViS schreef op 03.11.2016 om 17:43 uur

..... Af en toe wordt er echter geen selectie gemaakt.

Hallo Ab,

Wat bedoel je hier precies mee?

groet,

Rijk

enrique1998 schreef op 04.11.2016 om 15:11 uur

Hallo Rijk,

Ik bedoel dat af en toe niet het stuk tussen begin-T en eind-T wordt geselecteerd maar slechts een enkele scene.
Hetzelfde probleem heb ik bij het plaatsen van overgangen of ondertitels. Een nieuwe titel een stukj verder in de film lukt dan niet, 'hij' springt dan terug naar de laatste ondertitel.
Wanneer ik ik aan het begin van een stuk een overgang invoeg en wil dat aan het eind van dat stuk weer doen krijg ik de foutmelding dat dit niet mogeleijk is.
Dus: soms lukt het en soms lukt dezelfde werkwijze niet.

Ab

RiViS schreef op 04.11.2016 om 16:50 uur

Hallo Ab,

De regels die ik op 2/11 beschreef gelden in principe binnen één scene. Als je stukken van andere scene(s) wilt meenemen (wissen) moet je iets anders te werk gaan.Stel je hebt 4 scenes, nr 1 t/m 4. Nu wil je wissen vanaf het midden van scene 1 tot aan het midden van scene 4, dan kun je dat op 2 manieren doen: 

1) zet de marker in scene 1 en toets T. Zet de marker in scene 4 en toets weer T. Selecteer met ingedrukte linker muisknop alle stukken die weg moeten. Toets Delete.

2) zet de marker in scene 1 en toets U, klik in scene 2 en toets Delete, klik in scene 3 en toets Delete, plaats de marker in scene 4 en toets Z.

Het verschijnsel van terugspringende marker naar de laatste titel heb ik ook gezien. In dat geval kun je beter de volgende titel naar de gewenste plaats slepen vanuit de mediapool (zet eerst de marker op de goede plek).

Overgangen maak je met een klik op het betreffende symbooltje (AB) in de scene. Wil je een overgang maken tussen scene 1 en scene 2, dan klik je in het AB symbool aan het begin van scene 2. Zolang er achter een scene een volgende staat aangesloten, zul je zien dat er aan het eind van de scene geen AB staat. Die staat er wel in de laatste scene, zodat je daar een slotovergang (bv fade out) kunt maken. De AB symbooltjes krijg je trouwens pas te zien nadat je de betreffende scene met een muisklik hebt geactiveerd (hij wordt dan geel). Zodra je een overgang hebt gemaakt, wordt AB vervangen door een symbool voor die overgang.

groet,

Rijk

enrique1998 schreef op 09.11.2016 om 10:01 uur

Dank jullie wel.

Zo moet het lukken.

Ab