Project branden op Blue-Ray

rob-velds schreef op 27.02.2017 om 22:08 uur

Hallo, ik ben hier nieuw en werd "gemaand" mijn vragen in het Nederlands te stellen.

Mijn eerste project (Video de Luxe 2016) bestond uit 12x mp4 waar ik een BluRay van wilde branden, in totaal 11.5 Gb aan data.

Ik wil deze films eigenlijk apart kunnen bekijken, zonder de rest ook automatisch te zien. Ik was dat zo gewend in Adobe Encore, maar dat wil ik niet meer gebruiken omdat het illegaal was. Ik heb dus 12 beginmarkers aangebracht, maar hoe regel ik dat aan het eind van ieder filmpje je weer terug naar het menu gaat?

Of was (is) Encore daar uniek in.

Het brandproces nam in totaal 5u 30 min. in beslag zonder een idee te hebben waar het programma mee bezig was (wat is mixdown?)

En om de bitrate te bepalen heb ik geen aanwijzing kunnen vinden. Resultaat 37Gb aan data op een 50Gb disk.

Al met al, dat de tijdlijn op z'n kop gebruikt wordt, daar zal ik wel aan wennen, een Bluray voor het naar bed gaan opstarten lukt ook nog wel, maar er staat nu een BluRay in de kast, die niet helemaal naar mijn zin is.

Een goed boek met tips en trucs zou welkom zijn.

Dank voor jullie suggesties,

Een oud Adobe CS gebruiker,

Rob Velds

Reacties

RiViS schreef op 27.02.2017 om 22:55 uur

Hallo Rob,

Welkom op dit NL forum.

Bij het maken van het dvd menu krijg je een voorbeeldscherm te zien met (in jouw geval) 12 filmschermpjes. Rechtsklik op zo'n schermpje en kies Eigenschappen. In het volgende scherm kun je instellen wat er aan het filmeinde moet gebeuren. Klik daar evt ook op "Op alles toepassen".

Als je op Branden klikt (uiterst rechts) maak je eerst de keuze voor dvd/bluray en daarna opent het scherm Branden. Onder Encoderinstellingen kun je de bitrate evt aanpassen.

Mixdown is het proces waarin de film gerenderd (berekend) wordt vanuit het montageproject.

De tijdsduur hangt sterk af van de snelheid van je PC en de gekozen instellingen.

Onder Hulp vind je een aantal mogelijkheden voor hulp, zoals de Hulp functie zelf, het handboek in PDF vorm, inleidende video's en verwijzingen naar cursussen. Bekijk ook de vele tutorials op dit forum.

Succes met Video deLuxe.

groet,

Rijk

PS: ik neem aan dat dit VdL programma wel legaal is verkregen. Heb je het ook al bij Magix geregistreerd? Dat is nodig om ook de beschikbare updates te kunnen downloaden.

rob-velds schreef op 28.02.2017 om 10:57 uur

Dank Rijk voor je uitgebreide antwoord. Maak je over de legaliteit maar geen zorgen, het prijsniveau van de Adobe CS suite is ietsie anders dan van dit pakket.

Het menu heb ik volgens jouw aanwijzingen kunnen aanpassen wat betreft tekst en menuframe, maar de

keuze van aktie aan het film einde, die zie ik niet.

Heb ik niet de laatste versie van VdL?

Rob

RiViS schreef op 28.02.2017 om 13:25 uur

Zo te zien zit jij in het Hoofdstuk menu, daar is die mogelijkheid niet, wel in het film menu. Kan het zijn dat je de 12 films achter elkaar op de tijdlijn hebt gezet en voor elk deel een hoofdstuk marker hebt geplaatst? In feite heb je dan 1 film met 12 hoofdstukken. In jouw geval kun je beter voor elke film ook een nieuwe film in het project maken, zie screenshot

Boven de tijdlijn kun je aanklikken welke film actief is in je montageproject. Als je op het plusje klikt (de meest rechtse pijl) voeg je weer een nieuwe film toe. Je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen: met copy/paste kun je de stukken verplaatsen naar de gewenste film.

Op het film niveau ziet je menu entry scherm er zo uit:

groet,

Rijk

rob-velds schreef op 01.03.2017 om 19:09 uur

Beste Rijk

Na wat verkeerd bezig te zijn geweest heb ik het in ieder geval gevonden. Het waren inderdaad hoofdstukken, de mogelijkheid om meerdere films in één project te hebben was me niet bekend.

Alleen heb ik nu een menu van de Bluray waarin ik niet kan navigeren, de afstandsbediening van mijn (Samsung) BRspeler laat me niets zien.

In Encore kon je òf de default routing kiezen òf zelf de routing bepalen. Ik geloof niet dat ik in het brandproces iets van dien aard tegengekomen ben.

Dus de filmpjes gaan nu wel terug naar het beginmenu maar ik kan geen nieuwe film kiezen.

Mocht er een boekje zijn waar dit allemaal in staat, ik zal het ongetwijfeld kopen, tot die tijd val ik het forum er mee lastig......

Rob

RiViS schreef op 01.03.2017 om 19:20 uur

Misschien toch even de gebruiksaanwijzing van de BR speler nalezen, of je naar een niveau hoger/lager kunt schakelen.

Wat betreft het boekje: Denk ook hier aan:  het handboek in PDF vorm, inleidende video's en verwijzingen naar cursussen. Bekijk ook de vele tutorials op dit forum.

groet,

Rijk

rob-velds schreef op 03.03.2017 om 21:45 uur

Beste Rijk

Ik vond het niet de makkelijkste klus, maar ik heb een BR die helemaal aan mijn wensen voldoet. Het was niet een instelling van de BEspeler, maar ik zal zelf wel iets fout gedaan hebben.

zie upload

Een klein vraagje nog. Bij het maken van een menu wil je wel eens van pagina 1 naar 2 verhuizen, Copy-Paste werkte niet en ik kreeg de achtergrond ook niet op pag 2.

Schoonheidsfoutjes die ik er maar rustig in heb laten zitten.

Ik ga binnenkort het pakket ook inzetten om de film te monteren, deze 12xmp4 kwamen uit een ander montage pakket. (Premiere Elements 14 voor 4K montage - vrijwel onbruikbaar vanwege de traagheid tijdens het monteren - en Movieplus X6 voor normale 1080p projecten)

Je zult me nog wel eens terug zien in verband met de montage, maar voor dit gedeelte scoort het een dikke voldoende.

En dank voor de support.

Rob

RiViS schreef op 04.03.2017 om 11:26 uur

Hallo Rob,

Fijn dat het naar je zin is en dat je dat hier even meldt.

Wat betreft je "schoonheidsfoutje" (2 pagina's): Zie screenshot:

Ik heb daar even een voorbeeld met 14 (mini) filmpjes gemaakt.

Als je in het menu Bewerken (pijl 1) klikt op Volgorde (pijl 2) en daarna dubbelklikt op Composition Max 16 (pijl 3), dan kun je je 14 films op 1 pagina kwijt.

groet,

Rijk