PRO X14 - videosporen synchroniseren

Satviewer schreef op 03.10.2024 om 09:16 uur

Beste allen,

Ik gebruik PRO X14 om mijn montages te realiseren. Ik maak regelmatig opnames van concert optredens. Afgelopen zondag nam ik een optreden op van een covergroep van Bruce Springsteen. Daarvoor gebruikte ik 2 vaste camera's en 2 mobiele camera's. Daarnaast nam ik het geluid nog eens afzonderlijk op met een Tascam audio recorder. Op spoor 1 heb ik dan het beeld van de vaste camera gezet. Dan heb ik het geluid van deze camera gesynchroniseerd met de Tascam die kwalitatief het beste was. Daarna het audiospoor van de vaste camera verwijderd en vervangen door de Tascam. Dit is mijn referentie. Ik heb dan op een herkenbaar audiopunt (drumslag) een marker gezet als referentie. Daarna heb ik ook de 3 andere camera's op de andere sporen gezet met telkens een marker op dezelfde drumslag. Zo kon ik de 4 camera beelden synchroon zetten. Ik heb daarna de audiosporen van de onderste 3 camera's verwijderd. Ik houd dus 4 video camera sporen over en één audiospoor.

Nu doorloop ik de hele opname waarbij ik telkens het beste beeld selecteer. Indien ik bijvoorbeeld het beeld van camera 2 wil zien, moet ik camera 3 en 4 knippen om dit beeld te activeren. Dat lukt vrij aardig. Om het "doorkijkgat" zo exact mogelijk te maken, moet je soms het begin van een geknipt spoor nemen en dit nog lichtjes verschuiven tot het voldoet aan de juiste knip. Helaas gebeurt het sporadisch dat bij dit verschuiven van het beginpunt de complete film op dit spoor verschuift waardoor de synchro ven het geluid uiteraard verschoven is en niet meer klopt. Ik probeer dat spoor dan manueel terug synchroon te krijgen.

Vandaar mijn vraag of er een functie bestaat in het programma waarmee je een spoor kan vastzetten, ik bedoel dat het NIET kan verschoven worden naar links of rechts waardoor het niet meer synchroon loopt, maar je toch de mogelijkheid behoudt om in dit spoor te knippen om bovenliggende sporen zichtbaar te maken. Het is noodzakelijk dat de 4 video sporen synchroon blijven lopen met het ene audio spoor.

Mocht die mogelijkheid bestaan, dan graag enig advies hoe ik de 4 video sporen kan locken.

Met dank voor elke info, Frank.

 

 

Reacties

Bol schreef op 03.10.2024 om 12:51 uur

@Satviewer

Hallo Frank,

Waarom maakt u geen gebruik van de MultiCam-modus? Zie: Multicam-modus (magix-hub.com)

Met vriendelijke groet,

Rob
Forum Moderator

Laatst gewijzigd door Bol op 03.10.2024, 13:49, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Satviewer schreef op 03.10.2024 om 23:05 uur

Beste Rob,

Bedankt voor uw reactie en advies.

In de multicam-modus kan je inderdaad een montage maken vanuit 4 camera's. Het probleem is echter dat niet alle beelden van de 4 camera's steeds stabiel of bruikbaar zijn. Soms is een camera aan het pannen om een ander shot te maken of staan er onbruikbare beelden op. Je moet soms de diverse camera's overlopen en bekijken hoelang en of de beelden bruikbaar zijn, is soms wel een beetje intensief. Dat lukt wel, maar soms verschuift dan per ongeluk een spoor, wat je dan terug moet corrigeren. Het is dat verschuiven in tijd dat ik graag zou kunnen voorkomen om de synchro te behouden.

Ik zal eens experimenteren met de multicam, heb daar nog geen ervaring mee. Toch bedankt voor de input.

Mvg, Frank

 

Bol schreef op 04.10.2024 om 15:56 uur

@Satviewer

Hallo Frank,

.....In de multicam-modus kan je inderdaad een montage maken vanuit 4 camera's. Het probleem is echter dat niet alle beelden van de 4 camera's steeds stabiel of bruikbaar zijn.....

Door MultiCam-modus te gebruiken kunt één film samenstellen met de gemaakte opnames (4 camera's) en u kunt dan de niet stabiele of bruikbare beelden er uitlaten in de door u samen te stellen film. Maar het vergt wel wat kennis om de MultiCam opties volledig te kunnen benutten. Maar zoals het gezegde is: "oefening baart kunst"

Ik wens u succes met het samenstellen van de film "Covergroep van Bruce Springsteen".

Met vriendelijke groet,

Rob
Forum Moderator

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Satviewer schreef op 12.10.2024 om 21:25 uur

Hallo Rob,

Bedankt voor je reply, met die cam modus wil ik wel eerst eens experimenteren.

Intussen heb ik de montage afgewerkt, de beelden zijn soms in moeilijke omstandigheden opgenomen. Ik heb veel fragmenten moeten roteren en/of stabiliseren en soms overdreven rood beeld door belichting moeten corrigeren. Het zwak punt is helaas het geluid, heb ik ook over de gehele film moeten normaliseren. Ik heb toch getracht er het beste van te maken, staat op YouTube:

Mvg, Frank

Bol schreef op 13.10.2024 om 16:59 uur

@Satviewer

Hallo Frank,

Van uw YouTubefilm (2 uur en 15 min.) heb ik maar een fractie van beluisterd en bekeken. Mijn eerste indrukken zijn goed te noemen. Maar wat vindt u er zelf van, daar ben ik zeer benieuwd naar?

....Ik heb veel fragmenten moeten roteren en/of stabiliseren en soms overdreven rood beeld door belichting moeten corrigeren.....

Volgens mij kunt dit allemaal achteraf doen, als de film met de Multicam-modus is samengesteld op spoor 1 (beeld) en spoor 2 (audio).

....Het zwak punt is helaas het geluid, heb ik ook over de gehele film moeten normaliseren....

U had het geluid van het concert nog eens afzonderlijk op met een Tascam audio recorder opgenomen. Als dat zo is, dan had u deze audio opnamen op de tijdlijn van Pro X kunnen zetten en kunnen uitlijnen met de overige audio. Lees onderstaande tekst uit de handleiding.

Met vriendelijke groet,

Rob
Forum Moderator

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Satviewer schreef op 13.10.2024 om 18:17 uur

Dag Rob,

Helaas moeten de diverse opnames low profile blijven. Ik heb wel de toelating van de organisator maar we kunnen niet zomaar in de zaal gaan rondlopen, dus alles moet vanaf de stoelen op de eerste rij gebeuren. Ik legde een Teac en een Tascam recorder vooraan op het podium, de Teac gaf het beste resultaat. Alle sporen van de 4 camera's werden synchroon gezet en enkel het Teac geluid bleef behouden gedurende de hele film. Helaas zijn de boxen naar de zaal gericht en dus TUSSEN de boxen is het geluid niet helder. De beste oplossing zou uiteraard zijn om geluid rechtstreeks van het mengpaneel te bekomen maar dat is geen optie. Voor een volgende opname ga ik wel een camera op statief verder in de zaal zetten om het volledige podium in beeld te hebben en bekijken of dat geluid dan eventueel beter geschikt is.

Ik probeer met het beschikbare materiaal het beste resultaat te bekomen maar besef ook wel dat veel nog beter moet kunnen. De organisatoren waarderen de opnames wel want vroeger hadden ze geen enkele tastbare herinnering aan een optreden. de reacties zijn positief maar ik probeer elk optreden beter te doen. Op 16 februari komt The Sons of CCR met uiteraard zeer veel herkenbare muziek, dat wordt de volgende opdracht :-)

Met dank voor je reactie, Frank.