Plots veranderende uitsnede film

bplagerlof schreef op 06.01.2014 om 19:53 uur

Ik gebruik Magix deluxe 15 al jaren met plezier. Na een film te hebben gemonteerd  van 30 minuten met MOD bestanden heb ik een stukje MPEG film  ingeladen. Na dit te hebben gedaan zijn de verhoudingen van mijn MOD fimpjes ineens veranderd. Ze zijn allen verkleind tot een kwart van het videodisplay en de resterende ruimte is groen geworden. Ik heb naar mijn weten niets veranderd aan de instellingen. Wanneer ik een nieuw project open kan ik de filmz onder problemen inladen zonder groen vlak. Iemand een idee of ik dit met een instelling weer ongedaan kan maken. Erg zonde van mijn werk anders...

Reacties

RiViS schreef op 06.01.2014 om 21:32 uur

Ik denk dat de bestanden verschillende resoluties hebben (aantal pixels hor en vert), je mod filmpjes hebben waarschijnlijk de kleinste resolutie. Bij invoer van het mpeg bestand is waarschijnlijk gevraagd of de film daaraan  moest worden aangepast. Waarschijnlijk heb je daarvoor gekozen, in dat geval zie je de mod filmpjes verkleind weergegeven. Stel de mod film is 400x300 pixels en de mpeg 800x 600. Dan "gebruikt" de mov film bij de weergave maar de helft in beide richtingen, dus een kwart van het oppervlak.

Je kunt dit als volgt herstellen: Beslis eerst wat het formaat voor je film moet zijn (pixels) en verander dat niet. Stel: je kiest voor de mpeg film als basis. Plaats dan de mod filmpjes op de tijdlijn en exporteer ze als mpeg (dus in het gekozen formaat). Daarna kun je die weer terug plaatsen in je film (de originele mod's moet je verwijderen) en heeft alles het zelfde formaat. Als je kiest voor het mod formaat, handel je andersom (exporteer de mpeg in het formaat van de mod) 

groet,

Rijk

bplagerlof schreef op 07.01.2014 om 08:47 uur

Goedemorgen,

Na het lezen van je antwoord heb ik besloten om elke instelling uit te gaan poberen,aangezien het de moeite waard was en hoogst waarschijnlijk zoals je zei er ergens iets veranderd is met het importeren van een ander bestandformaat. (Waar ik verbaasd over ben, want ik importeer eigenlijk altijd verschillende bestandsformaten en ik ben dit probleem niet eerder tegengekomen)

En ik heb het gevonden! In mijn instelling -> film heb ik het videoformaat veranderd van HD TV NTSC 16:9 naar PAL 4:3 en tada al mijn filmpjes weer op origineel formaat. Wat een opluchting. Bedankt voor je snelle en hulpvolle antwoord.

Groetjes Britt