\Na branden geen geluid bij film.

RoelKroonen schreef op 15.11.2015 om 19:36 uur

Goedenavond, hoewel er bij het stellen van mijn vraag meteen een aanduiding komt van 102 soortgelijke vragen, is er geen oplossing te vinden. Het volgende speelt: Ik heb heel mijn film gemonteerd met overgangen, extra geluid (muziek) etc etc. Ik gebruik VDL 2015 premium. De film die ik invoer is AVCHD. Op de tijdlijn zie ik dus MTS bestandjes staan. In de programmamonitor wordt alles getoond en het geluid is goewoon hoorbaar.. Omdat ik alles op een harddisk zet kies ik als uitvoermogelijkheid de optie als videobestand uitvoeren. Ik moet dan in een vervolg menu kiezen uit kwaliteit. Ik kies daar kwaliteit 2. Vervolgens kan ik kiezen uit formaat. Ik heb daar de optie MPEG 2of 4 en windows media video. Na het uitvoeren van mijn keuze  speelt het geluid en de film normaal af. Bij het spelen over mijn versterker gaat de audio (PCM) knipperen. M.a.w. geen geluid. Ook niet als ik de DVD brand. Eerder is het op deze manier wel gelukt. Wat is er (na een update ?) aan of uit gegaan. Wat kan ik hieraan doen. Wie heeft ervaring en of raad. Groet Roel.

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 15.11.2015 om 23:27 uur

Hallo Roel,

Uw geëxporteerde project heeft bij uitvoer in 1920 x 1080 mp4 een audio AAC, bij 1920 x 1080 mpeg2 een audio MPEG en bij 1920 x 1080 WMA een audio WMA. zie afbeeldingen. U zou uw versterker op een AAC of MPEG moeten zetten om het geluid hoorbaar te kunnen maken.

Succes,

Rob

mi-bo schreef op 16.11.2015 om 11:08 uur

Hallo Roel,

vraag en antwoord van Rob gelezen,

Kwaliteit geeft ook aan mpg2 of mpeg4

als het op een harddisk wordt gezet voor  ( 720:576 mpeg 2 ) en voor   mpeg4 (1440 :1080- of 1920 :1080 ) niet windows media video activeren,

misschien zit daar het probleem

gr

michael

RoelKroonen schreef op 16.11.2015 om 21:10 uur

Dank (rob en michael) voor jullie uitleg. Het verveleende is dat Ik zowel op een DVD (keuze middels werkveld om te branden) als middels de uitvoermogelijkheid als videobestand (op harddisk) heb gekozen. Beide leveren het beeld zonder het geluid. Op mijn versterker heb ik aangegegven dat ieder methode m.b.t geluid geacepteerd moet worden. Alleen de keuze HD2 met windows media video, laat alles zien en horen. helaas dus geen verschil. Hoewel ik eerder een (ander) filmpje opdezelfde merhode heb gebrand (input alles hetzelfde als nu) lukt het nu dus niet meer. |ou het ook aan een update kunnen liggen ? Groet Roel 

Voormalige gebruiker schreef op 16.11.2015 om 23:24 uur

Hallo Roel,

Het kan zijn dat er iets aan de instellingen zijn veranderd. Wat je zou kunnen proberen, is om de instellingen te resetten. zie afbeelding

Succes,

Rob

RoelKroonen schreef op 21.11.2015 om 16:59 uur

Dank rob voor je reactie. Ik kan idd proberen te resetten. Wat me aan jou screenshot opvalt is dat het vinkje bij de optie smart rendering (MPEG niet opnieuw renderen) staat. Wat mij verder opvalt is dat de gebrande DVD op een DVD speler en op PS4 direct verbonden met een TV gewoon met geluid afspeelt. Indien ik dezelfde DVD  over een versterker afspeelt (verschillende geprobeert) gaat het PCM lampje knipperen.  

Wat ik zojuist ook zie is als ik de TIJDLIJNMODUS  op het hoofdspoor 1 de M aanzet (wat volgens de uitleg voor het geluid staat) wordt niet alleen het geluid uitgezet maar wordt het beeld ook zwart. Is dit een aanwijzing ? 

Voormalige gebruiker schreef op 21.11.2015 om 18:19 uur

Hallo Roel,

Bij het resetten wordt automatisch ook een vinkje gezet bij Smart Rendering. Uit ervaring weet ik, dat het beter is om dit vinkje weg te halen.

De letter "M" staat volgens mij voor Mute. Meestal staat het geluid op spoor 2. Je kan dit doen door alles op spoor 1 te selecteren en dan op Ctrl+H te drukken nu wordt het beeld op spoor 1 en geluid op spoor 2 gezet. Als je nu op spoor 2 de "M" aanklikt dan wordt het geluid gedempt en wanneer je de "M"op spoor 1 aankllikt dan wordt het beeld gedempt. Zelf vind ik dit ook onlogisch. Om geluid en beeld weer samen te voegen, druk dan op Ctrl+U

Groet,

Rob

PS. als op spoor 1 het geluid en beeld staat dan wordt zowel het geluid als beeld gedempt.

Voormalige gebruiker schreef op 21.11.2015 om 18:30 uur

Hallo Roel,

Ik heb nog wat ondekt. Je kan ook het geluid op PCM zetten. De afbeeldingen spreken voorzich.

Succes,

Rob

PS. Ik heb een DVD gebrand met audio PCM en deze afgespeeld op de computer het geluid wordt normaal weergegeven.