ik meen dat de beste manier om geen windruis te hebben verhinderen is dat je die opneemt. Dat kan je met een externe microfoon met windcab. Software matig zal het resultaat altijd maar magertjes zijn, dat is toch mijn ervaring.
Even ter aanvulling: ik ben het er helemaal mee eens dat je dergelijke storingen het beste kunt vermijden, maar soms lukt dat niet (goed).
Als het zo is dat er stukken zijn met een redelijk constante storing, dus als je motor met constante snelheid rijdt, dan kun je toch wel wat doen. Dat gaat als volgt:
Selecteer het stuk film, rechts-klik op het geluidsfragment en dan op Audio Cleaning. Kies de tab Ruisonderdrukking en vink dan de Denoiser aan. Klik dan op Geavanceeerd, er opent een nieuw scherm. Links midden zie je de knop Noise sample maken. Klik daar op, er wordt nu een sample gemaakt van je motor+windruis. Haal aan de rechterkant het vinkje weg bij: Alleen cameraruis verwijderen, anders werkt het niet. Klik OK. Speel nu het fragment af, als het goed is, hoor je het geluid vrijwel zonder het stoorgeluid. In het scherm Geavanceerd kun je rechts bovenaan nog wat met de schuifregelaars spelen, even experimenteren.
Nogmaals: het werkt alleen als je stoorgeluid niet (te veel) varieert!
Overigens: dit heeft alleen nut als je perse het geluidsdeel wilt laten staan omdat er ook nog wat anders op staat behalve de storing. Als dat niet zo is, dan haal je gewoon het geluid helemaal weg en zet er leuk muziekje onder.....