Met gedigitaliseerde dia's een fotoshow maken

pwouters schreef op 20.03.2012 om 17:04 uur

Voordat ik de moeite neem met ook de bijhorende onkosten van aan te schaffen apparatuur, zou ik graag wat ervaringen horen en tevens advies willen vragen over de beste instellingen om met "Magix Foto's op CD & DVD 10" fotoshows te creëren.

Ik ga maar even uit van de beste kwaliteit  gedigitaliseerde dia's. Die hebben de beeldverhouding van 3 : 2 (36 * 24 mm). De TV waarmee de dia's via een DVD vertoond zullen  worden heeft de verhouding van 16 : 9.

Het programma van Magix vraagt bij "Standaardinstellingen instellen"een keuze te maken tussen de verhouding "Standaard (4 : 3)" of "Breedbeeld (16 : 19)". De laatste instelling komt weliswaar met die van mijn TV overeen, maar wijkt tevens het meeste af van de verhouding van een dia! Dus, wat is hier de beste keus?

In hetzelfde scherm van de Standaardinstellingen komt dan vervolgens de vraag naar al dan niet "Automatisch beeldvullend uitvullen". Dit is een nieuw dilemma, omdat bij aanvinken een zoombewerking van de dia toch delen van het oorspronkelijke beeld weggelaten zullen worden. Niet doen dus?

In de manual wordt bij  "Effectinstellingen fotoshow" gesproken over een optimale aanpassing van de beeldgrootte aan het daadwerkelijke televisiebeeld ("Anti Cropping"). Hoe is hiermee te werken? Kan dit alsnog toegepast worden, ook als beide hiervoor genoemde instelling van beeldverhouding en uitvulling al gemaakt zijn of is er een manier en is het ook zinvol om deze keuzes vooraf al te vermijden?

En tenslotte, wat is Uw ervaring? Leidt een bewerkte serie dia's tot een bevredigende kwaliteit fotoshow op de TV?!

Bij voorbaat mijn dank voor Uw reactie!

Reacties

mi-bo schreef op 21.03.2012 om 10:06 uur

Misschien een direct antwoord,

binnen enkele weken komt de MX versie uit,

en heeft dit programma wel een antwoord voor U.

gr

mi-bo

pwouters schreef op 27.03.2012 om 11:26 uur

Beste mi-bo,

Dit is natuurlijk wel een INdirect antwoord, waarbij ik in de 'wachtstand' kom te staan. Directe adviezen blijf ik op prijs stellen!

Groet, PW