Magix deluxe mx premium beeldkwaliteit bij branden discselectie DVD door filminstelling "door gebruiker gedefinieerd"te hebben gekozen bij openen nieuw project

winonah schreef op 02.02.2012 om 10:41 uur

hallo,

Ik heb Magix deluxe mx premium gekocht en geactiveerd en heb een probleem met beeldkwaliteit van het eindresultaat.

Heb al eerder filmpje gemaakt met download versie en had geen problemen, dus is niet mijn computer, maar een foute keuze van instelling in het bewerken of inladen van het project. Het enige wat ik nu anders gedaan heb, is dat ik bij het openen van een nieuw project bij filminstellingen voor het eerst "door gebruiker gedefinieerd" gekozen heb ipv mijn gewoonlijke "PAL HDTV  1080i 16:9  (1920x1080; 25fps)".

Ik heb van mijn hd camera scenes ingeladen EN van mijn onderwatercamera, die slechtere kwaliteit heeft en formaat 4:3  Eindresultaat bij branden met DVD kwaliteit is heel slecht. Bewegend beeld blijft hangen en donkere scenes zijn nog slechter. Lengte film is niet de reden van deze kwaliteitsverlies (heb "geen aanpassen" gekozen, toen film iets te lang bleek te zijn, want ik bewaar gewoon op externe schijf en brand niet echt op een dvd).

Ik vond het al vreemd dat ik opeens een filmpje kon maken met hd camera beelden en de onderwatercamera beelden erbij. Voorheen kon dat nooit, maar ik dacht dat het door het programma kwam.....

Is er nog iets te doen aan de kwaliteit of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen? Zitten namelijk aardig wat uurtjes werk in.

Bedankt,

Winonah

Reacties

RiViS schreef op 02.02.2012 om 11:30 uur

Hallo Winonah,

Een heel verhaal, maar toch is me niet alles duidelijk.

1) waarom heb je gekozen voor "door gebr. gedefinieerd"? En wat heb je daar dan voor instelling gekozen?

2) Als je toch niet op DVD brandt, dan zou ik voor de optie Exporteren kiezen, in plaats van Branden. Daar kun je dan zelf aangeven in welk formaat er geëxporteerd moet worden.

In jouw geval zou ik de filminstelling gewoon afstemmen op je hd film en er dan later de onderwaterscenes aan toe voegen, als VdL dan de filminstellingen wil aanpassen, kies je voor: niet aanpassen. Dan zou de onderwaterscene in de normale (mindere) kwaliteit moeten worden weergegeven. Zijn die onderwater beelden overigens ook 25 fr/sec? Zo niet, zou dat nog wat problemen kunnen geven.

groet,

Rijk

 

winonah schreef op 02.02.2012 om 13:40 uur

Heel erg bedankt voor de snelle reactie !

1) Wilde wat uitproberen (hoopte op betere kwaliteit en onderwater erbij te kunnen doen en was eerst blij dat onderwater er inderdaad nog bij kon, minder toen ik zag dat alles slechte kwaliteit had gekregen). Ik verwachtte erna na nog wat in te moeten voeren en dat gebeurde niet en eerlijk gezegd was ik inmiddels vergeten dat ik iets anders had gedaan dan normaal. Heb dus alleen"door gebr. gedefinieerd" ingevoerd en verder geen enkele verdere uitleg.

2) Dank je voor deze tip, ga meteen eens proberen. Ik ben ander programma gewend en deed daar altijd alsof ik ging branden en vulde dan "image" in ipv mijn brander en dat werkte gewoon. Merk dat ik heel wat te leren heb over dit programma!

Onderwaterbeelden zijn: 64kbps 320x240 gegevenssnelheid 3072kbps tot bitverwerkingssnelheid 3136kbps 15 frames per sec. Problemen dus?

ga zo nog maar wat proberen. Heb je nog tip om bewerkte film te redden? Zie ook optie bach conversion, maar durf dat niet zomaar te doen. Desnoods haal ik onderwater er gewoon tussenuit en maakaparte film met onderwatercamera.

Heel erg bedankt, Winonah

RiViS schreef op 02.02.2012 om 14:41 uur

Van 320x240 mag je natuurlijk geen geweldige kwaliteit verwachten, zeker in vergelijking met hd.

Ik vermoed dat die 15 fr/sec ook wel wat problemen heeft veroorzaakt, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Misschien kun je het volgende proberen: Start een nieuw project en importeer daar de beelden van de onderw.camera; als ze al op je harde schijf staan, sleep ze naar de tijdlijn. Als proef zou ik eerst een kort stukje nemen (10 sec of zo). Probeer nu hoe je dat het beste kunt exporteren, bv als mpeg 2, je kunt daar wat experimenten mee doen, ook evt met andere formaten en/of instellingen. Zorg wel dat het geëxporteerd wordt met 25 fr/sec.

Als het geëxporteerde stukje naar je zin is, kun je de rest ook zo behandelen. Tenslotte kun je het weer importeren in je hd film. Ik denk dat de kwaliteit dan niet meer achteruit gaat.

Misschien is er hier iemand die je zo kan vertellen hoe je met die beelden moet omgaan (ik denk bv aan FransS, hij heeft er ervaring mee, hopelijk leest hij dit...)

groet,

Rijk

DJStephan schreef op 02.02.2012 om 16:20 uur

Je kunt het ook rechts onderin, rechter muis knop enz veranderen!!