Laadtijden bij serie foto's erg lang

maarten.v schreef op 20.03.2019 om 10:12 uur

Goedendag,
ik gebruik Movie maker pro 2015 plus met een I7/16gb/1tb ssd.
op het moment dat ik een project inlaad of een serie foto's selecteer en sleep naar de tijdlijn zijn de laadtijden erg lang.
ondertussen zie ik dat mijn processor tussen de 12-14% in gebruik is door magix, het geheugengebruik loopt gestaag op met het importeren van de foto's en de diskactiviteit blijft onder de 10mb/s.

de vraag, is er een instelling die ik gemist heb om ervoor te zorgen dat laden sneller gaat?
want het is natuurlijk onwenselijk dat ik wacht terwijl mijn systeem maar voor een fractie gebruikt wordt.

Reacties

mi-bo schreef op 20.03.2019 om 16:01 uur

@maarten.v

Beste Maarten.

U schrijft niet met welk Windows systeem werkt. Misschien zit daar het probleem in combinatie met MAGIX VDL 2015 Plus( uitgebracht in september 2014).

Mvg

Michael

maarten.v schreef op 20.03.2019 om 16:07 uur

Hallo Michael,
ik gebruik een dit weekend nieuw geinstalleerde windows 10 pro (64bit)
hiervoor gebruikte ik windows 7 pro met een HDD en dat had geen invloed op het processor gebruik bij magix of de render snelheid.
ook een conventionele HDD kon de vraag van magix ruimschoots aan met slechts 10-15% gebruik.

Tijdens renderen mag ik blij zijn als magix 50% van de processor gebruikt op zowel windows 7 als 10.

Programma's zoals premiere pro en blender gebruiken gewoon 100% processor bij laden of renderen.
die houden niet in zoals magix.
Het gevolg is dat magix 3-4x de tijd nodig heeft die adobe gebruikt voor hetzelfde filmpje.

begrijp ik nu dat je wilt zeggen dat in 2014 magix crippleware leverde en dat aan het trage gedrag dus niets te doen is?

Bol schreef op 20.03.2019 om 18:10 uur

Hallo Maarten,

Zelf heb ik VDL 2015 niet meer op mijn PC staan, maar hoe heb je VDL 2015 overgezet? Misschien is dit de oplossing. Als je het niet opnieuw heb geïnstalleerd, verwijder dan eens het Videodeluxe.ini bestand. Hierin worden ook je persoonlijke instellingen bewaard. Ga naar: zie afbeelding. Zet een vinkje bij "bestandsnaamextensies en Verborgen Item". Bij het opstarten van VDL 2015 wordt dit INI bestand automatisch weer aangemaakt.

Mijn voorbeeld is met VDL 2016 maar voor VDL 2015 kan het net iets anders zijn.

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

maarten.v schreef op 20.03.2019 om 18:14 uur

Hoi Rob,

alles is opnieuw geinstalleerd, dus dat is het niet.
bedankt voor je suggestie....
ondertussen staat magix weer 4 uur te renderen @ 12% processorkracht 15% geheugen en 3% SSD gebruik op een filmpje van 11:20 minuut....dus dan weet je het wel.

en ik herinner me dat ik jaren eerder een vraag over het trage renderen van Magix 'tortoise' movie edit pro/VDL heb gepost en ook heb neergelegd bij magix toen ik nog 'support' had.
En dat ik van Magix toen kletspraat kreeg te horen over trage HDD's en andere zaken buiten magix software.

en nu bedenkt ik dat het laden wel gerelateerd zal zijn aan de rendering binnen magix en dat dat dus onoplosbaar is....ik neem aan dat de programmeurs bij magix zoiets hebben gecodeerd: when using MAGIX, please pause every cycle.

het enige voordeel hiervan is dat ik op dit forum kan posten zonder dat dit de uiteindelijke render tijd vertraagd.
...al moet je natuurlijk wel heel erg je best doen om dat als een voordeel te zien.

Maarten

Bol schreef op 20.03.2019 om 18:45 uur

Hallo Maarten,

Ik zie dat je aan het renderen bent en dat je VLD 2015 opnieuw heb geïnstalleerd, dan staan de codec's op Standaard en niet op het Mainconcept. Zet deze, als je een Nvidiakaart hebt, op het Mainconcept

Zet ook een vinkje bij: Videoeffecten op GPU berekenen

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

maarten.v schreef op 20.03.2019 om 18:54 uur

ik zal nog even enkele uren moeten wachten op het renderen, maar dan zoek ik dat mainconcept wel weer even op. dat stond op windows 7 wel aan, dus zal niet helpen om echte verbeteringen te realiseren
videoeffecten op gpu berekenen werkt slecht, want magix kan niet met mijn radeon videokaart overweg.

dus zonder die 256bit kaart te gebruiken render ik sneller....dwz extreem veel trager dan zonder videokaart met corel of adobe software

dat magix niet de resources gebruikt die het ter beschikking heeft is het echte probleem, daar helpt geen quadro kaart of mainconcept aan.
Onbegrijpelijk dat deze mensen al 20 jaar een betaald product hebben

Bol schreef op 20.03.2019 om 20:21 uur

Hallo Maarten,

Vreemd dat videoeffecten op GPU berekenen bij jou niet goed werkt en dat Magix niet overweg kan met jouw radeon videokaart. Wat is het type radeon kaart die je in de PC hebt zitten? Ik vind je nogal negatief ten aanzien van Magix producten, terwijl er ook tevrede gebruikers zijn.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 20.03.2019, 21:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

maarten.v schreef op 20.03.2019 om 22:23 uur

Hoi Rob,
kaart met incomplete instructieset, een marketing keuze van amd, kan ik magix niet aanrekenen.
maar dat weerhoud magix er niet van om mijn processor en geheugen te gebruiken op 100% zoals andere programma's dat doen als ze werk te verzetten hebben.
wat betreft mainconcept, het schijnt dat mijn upgrade naar windows 10 ervoor zorgt dat ik daar voor moet betalen.
in ieder geval kom ik op een betaalpagina uit, geen activatiecode.

en, natuurlijk afhankelijk van wat je met magix doet zal het voor veel mensen best voldoen.

ik maak soms animaties die een week aan het renderen zijn (blender) op 100% belasting...dus als ik dan een programma zie wat bijna niets doet met mijn hardware maar toch veel tijd nodig heeft ben ik niet uitgesproken positief.
het is een beetje alsof je naar een neus-peuterende tiener kijkt die met tegenzin de afgesproken werkzaamheden doet.
Maarten

Bol schreef op 20.03.2019 om 22:51 uur

Hallo Maarten,

Het klopt, dat wanneer je de PC een schone installatie doet, je het mainconcept opnieuw moet aanschaffen. De kosten hiervoor zijn: € 4,99.

Wat betreft de AMD radeon kaart met een incomplete instructieset, daar kan de Magix programmeurs niets mee. Ik denk, als jij een andere videokaart in je PC plaatst, dit zeker ten goede komt aan de snelheid van je PC, zeker onder Windows 10 pro (64bit)

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 20.03.2019, 22:52, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

maarten.v schreef op 20.03.2019 om 23:02 uur

natuurlijk zal een andere videokaart helpen, maar zolang magix geen gebruik maakt van de beschikbare hardware lijkt me investeren zinloos.....
een turbo monteren op een v8 die op 1 cilinder loopt maakt die auto misschien wel sneller, maar zolang niet alle cilinders meedraaien is het een slechte investering....pas als de motor goed loopt kun je meerwaarde halen uit tuning.

maarten.v schreef op 21.03.2019 om 08:35 uur

en wat wel fijn is aan het trage renderen van magix is dat ik nu script heb gemaakt om mijn tijd te minimaliseren. iets waar ik nooit opgekomen was als magix er vol tegenaan was gegaan. dus heb ik toch wat belangrijks geleerd.

dus op dit moment is magix een nieuwe serie aan het laden en kan zo weer een halve dag aan het werk. goede tijdsbesparing voor mij.

Bol schreef op 21.03.2019 om 11:35 uur

Hallo Maarten,

Ik ben het nog niet eens met je opmerking, dat het trage renderen aan VDL 2015 (Magix) zou liggen. Zelf heb ik het vermoeden, dat de motor (PC) gereviseerd moet worden, zodat deze weer sneller gaat lopen en meerdere cilinders (geheugen ed.) gaat gebruiken. Je zou eens de snelheid van je PC kunnen meten met Benchmarks. https://www.userbenchmark.com/

Hier de meting van mijn PC: https://www.userbenchmark.com/UserRun/15648273

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 21.03.2019, 11:36, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

maarten.v schreef op 21.03.2019 om 12:27 uur

je hebt gelijk, ik heb het niet goed omschreven.
de pc heeft geen revisie nodig aangezien alle andere zware applicaties zonder moeite het maximale uit dit systeem halen. Het is slechts een werkstation wat ik nauwelijks gebruik anders dan voor het renderen of bakken van animaties.
De enige applicatie die tijdens laden niet verder komt dan 15% belasting en tijdens renderen schommelt rond de 50% is Magix.
Dus Magix gebruikt om de een of andere reden niet de resources die het tot zijn beschikking heeft.
Hierdoor is Magix beduidend langzamer dan de concurrentie of collega's die wel het systeem opstoken tot de grens.

Er zijn dus 2 mogelijkheden,
1) ik heb een instelling niet goed staan
2) magix heeft zijn VDL/MEP software zo ontworpen dat het maximaal de helft van het systeem benut.

ik ben het meest tevreden als ik antwoord krijg op optie 1 en mij helaas moet verontschuldigen.
maar tot nu toe lijkt het op optie 2, aangezien ik dit niet heb kunnen oplossen en er ook niet iemand weet te melden welke instelling ik gemist heb.

Het enige programma op dit werkpaard wat langzamer renderd dan magix is Avid media composer. Maar dat behoort dan ook tot een andere categorie programma's die pas enthousiast wordt met een dual xeon.

Bol schreef op 21.03.2019 om 15:21 uur

Hallo Maarten,

Om een goed inzicht te krijgen van jouw PC / werkstation, zou ik graag de Userbenchmark / UserRun ovezicht van jou PC / werkstation willen inzien. Dan pas kan ik, maar ook andere gebruikers je een antwoord geven, wat je onder punt 1 vraag.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 21.03.2019 om 15:34 uur

@maarten.v

Beste Maarten.

Na het lezen van Uw berichten,

een reactie wat betreft lange duur van verkenner( foto )map naar tijdlijn modus.

"begrijp ik nu dat je wilt zeggen dat in 2014 magix crippleware leverde en dat aan het trage gedrag dus niets te doen is?"

dit is Uw omschrijving, niet van mij.

Het omschreven Mainconcept van € 4,99 is niet te installeren in Uw programma.

zie print.

dit is van MAGIX vdl 2015 Plus/prem

Dit is van MAGIX vdl programma die na MAGIX vdl 2015 zijn uitgekomen.

Dan schrijft U dat er Adobe Première Pro, een Avid en MAGIX vdl 2015 Plus op Uw computer staat, misschien is er ergens een conflict.

Dan omschrijft U een project van 12 minuten duurt vele uren, hier mijn ervaring.

dit project is ingekort maar U kunt de opname en tijd van renderen zien

tijd duur

Dan schrijft U dat U geen ondersteuning meer heeft van MAGIX, dit is correct gezien Uw MAGIX vdl 2015 Plus van het jaar 2014 is, maar als U een betaal voucher koopt heeft U wel ondersteuning.

Misschien een optie om de Pc een goed te laten nakijken en alles opnieuw te installeren ( al Uw problemen zijn mij niet bekend )

Mvg

Michael

Bol schreef op 21.03.2019 om 15:50 uur

Hallo Maarten,

Ik had van jou begrepen, dat jij onder VDL 2015 en Windows 7 het MainConcept geactiveerd had staan, maar nu onder Windows 10 pro moet je deze aanschaffen. Dus ik wacht rustig jouw antwoord af. Ik ga met Mi-Bo niet in discussie, omdat hij volgens mij geen nieuwe inzichten verschaft, omtrent jouw probleem.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 21.03.2019, 16:06, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

maarten.v schreef op 22.03.2019 om 09:26 uur
het is dus een I/O probleem, veroorzaakt door programmeer-keuzes bij Magix (of gebrek daaraan) wordt niet je processor belast, maar wordt je south en north bridge overbelast met als gevolg een onnodig langzaam laad en render proces....en mogelijk een vroegtijdig overlijden van je mobo.
Voor wat ik doe, werken met veel losse foto's, is dit programma dus minder geschikt.
Het resultaat is dat magix net zo snel op hetzelfde mobo met een I3 draait als met een I7 omdat het geen gebruik maakt van de capaciteiten van de processor maar bijna vastloopt in I/O requests aan je southbridge.
Dit is (nog) niet opgelost in VDL2019 en is ook niet iets wat je zelf kunt instellen.

( al Uw problemen zijn mij niet bekend )
Beste Michael,
als dit je antwoord is hoef je geen post te doen met plaatjes om te 'bewijzen' dat wat ik schrijf onwaar is. het is zo weinig constructief.

ik constateer dat diverse elementen van magix, zoals het opbouwen van de layout niet efficient verlopen aangezien er vrijwel geen resources worden gebruikt.
dat is een programmeer kwestie, niet een hardware probleem. wellicht op te lossen met een setting, maar aan de reacties te zien is het gewoon slordig programmeer werk en is er geen setting. (syncrone I/O requests misschien?)

ik weet dat het een natuurlijke reflex is om de schuld buiten jezelf te zoeken, maar ik wil geen schuldige, ik zoek naar oplossingen....een concept waar jij klaarblijkelijk moeite mee hebt. als magix een oplossing kan leveren, graag.

en wat ik zeg is eenvoudig genoeg na te bootsen, maak een project met enkele duizenden foto's, laadt het in magix en in een ander programma (mag je zelf kiezen) en zie dat magix een uur lang VRIJWEL NIETS DOET terwijl het systeem aangeeft dat magix niet reageert....kortom teveel tegelijk waardoor er iets bijna vastloopt (en niet de processor, het geheugen of de ssd, want die wachten tot de wachtrij is weggewerkt en magix verder kan)
je zult dan ook ontdekken dat andere software (waaronder freeware) dit probleem niet hebben en meteen volle kracht aan de gang gaan met als gevolg dat ze in enkele minuten ipv in een uur klaar zijn met layout en laden.