"kleur" geluid aanpassen in video de Luxe 2015

hdereus schreef op 24.11.2014 om 16:47 uur

Ik heb een film opgenomen in een kerk. Het stem geluiddoor de microfoon in de kerk klinkt wat hol en behoorlijk dof. Om het wat beter verstaanbaar te maken zou ik het beetje galm er uit willen halen en het geluid een stukje "trembling" (scherper) willen maken. Hoe doe ik dit. Ik heb de mixer in het programma al bekeken, maar voor mij zijn alle knoppen en schuifjes hetzelfde.

Henk

Reacties

RiViS schreef op 24.11.2014 om 19:28 uur

Hallo Henk,

Bestaande nagalm verwijderen zonder het geluid (te veel) aan te tasten zal niet meevallen. Wel kun je het geluid scherper maken zoals je zelf al voorstelt. Dat gaat via Audio Cleaning: Rechtsklik op het geluidsfragment en kies Audio Cleaning. Kies daar het tabblad Equalizer. Daar kun je met een tiental schuifregelaars diverse frequenties versterken cq verzwakken. In jouw geval zou ik de regelaars voor 3 en 6 kHz (3K en 6K) omhoog schuiven. Bedenk wel dat dan alles scherper wordt, dus ook het kuchen etc. Experimenteren dus.

Je zou nog kunnen proberen de galm wat te beperken door lagere tonen wat te verzwakken (bijv. 310 en/of 600 Hz), dat moet je uitproberen en steeds checken of het resultaat beter of juist slechter wordt, andermaal een kwestie van experimenteren, maar dat maakt onze hobby nou vaak zo leuk....

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 24.11.2014 om 23:19 uur

Hallo Henk,

Een aanvulling op Rijk.

Druk op "M". Je komt nu in de mixer.

Klik op FX boven het spoor dat je wilt bewerken.

Nu kom je in audio FX.

Je kan hier ook mee experimenteren.

Succes,

Rob

hdereus schreef op 26.11.2014 om 20:24 uur

Hallo Rijk en Rob, 

Als redelijk onervaren gebruiker van Video de Luxe ben super blij met jullie kennis van dit programma, ook met jullie snelle reactie!

Ik ben bang dat jullie meer vragen van mij gaan tegen komen. Het zijn dingen waar de handleiding vaak geen antwoord op geeft. 

Zo snap ik niet waarom ik soms zwart beeld heb als ik de film over de tijdlijn afspeel en waarom een insert ineens een groene kleur krijgt. Idem als ik een stukje film wil "tussen lassen", hiervoor ruimte maak door te knippen en te verschuiven en het ingevoegde stukje film automatisch op het geluidspoor komt te staan en niet in spoor 1 te integreren is. Ik maak er noodgedwongen maar een insert van, maar vreemd vind ik het wel.

Zo, dat zijn meteen al 3 vragen

Voormalige gebruiker schreef op 27.11.2014 om 11:23 uur

Hallo Rijk en Rob, 

Als redelijk onervaren gebruiker van Video de Luxe ben super blij met jullie kennis van dit programma, ook met jullie snelle reactie!

Ik ben bang dat jullie meer vragen van mij gaan tegen komen. Het zijn dingen waar de handleiding vaak geen antwoord op geeft. 

Zo snap ik niet waarom ik soms zwart beeld heb als ik de film over de tijdlijn afspeel en waarom een insert ineens een groene kleur krijgt. Idem als ik een stukje film wil "tussen lassen", hiervoor ruimte maak door te knippen en te verschuiven en het ingevoegde stukje film automatisch op het geluidspoor komt te staan en niet in spoor 1 te integreren is. Ik maak er noodgedwongen maar een insert van, maar vreemd vind ik het wel.

Zo, dat zijn meteen al 3 vragen

Beste,

Het beste kunt voor iedere vraag een aparte topic aanmaken. Op deze manier verlies je op dit forum het overzicht.

gr.

Rob