keyframe Uitsnede effect

Cinecor schreef op 02.11.2011 om 09:57 uur

Video de Luxe MX Premium

Binnen het effect  "uitsnede"  van de bewegingseffecten wil ik keyframes aanbrengen, zodat het beeld geleidelijk wordt  "afgesneden". Ik zie echter geen keyframes verschijnen en ik kan ze ook niet handmatig in de keyframe tijdlijn plaatsen. Wat doe ik niet goed?

Reacties

magixagent schreef op 02.11.2011 om 10:53 uur

Uw vraag gelezen.

vroeger had U hier ook al problemen mee.

het volgende activeer stukje project waar de uitsnede moet plaats vinden, ga naar effecten, bewegingeffecten.

klik hier uitsnede aan, maak de uitsnede vink daarna camera -zoom beweging aan, zet op de balk tussen media pool en tijdlijn modus, een driehoekje, verplaats de uitsnede lijn naar ander gedeelte activeer dit ook weer met vierkantje, en Uw vraag is beantwoord.

gr

Cinecor schreef op 02.11.2011 om 11:55 uur

Ik ben toch kennelijk niet duidelijk geweest in mijn probleemstelling.

Wat wil ik doen?

Ik wil een clip op de tijdlijn aan één zijde croppen (bijvoorbeeld links), maar zodanig dat deze in bijv één seconde van vol beeld naar gecropt gaat en dan zo blijft tot het eind van de clip. Onder croppen versta ik het afsnijden van een beeld en dus niet het gehele beeld in- of uitzoomen. Het croppen lukt me dus wel met het effect "Uitsnede" ingesteld op "vrije proporties" en "beeldvullend" uitgevinkt. De knop rechts boven staat dan op "bewerken" .  Echter in de keyframetijdlijn (die verschijnt onderaan het mediapool venster) kan het vierkantje (het keyframe) niet worden geplaatst want het licht niet op.

Ik hoop dat ik nu beter heb uitgelegd wat de bedoeling is.

Cinecor schreef op 02.11.2011 om 12:34 uur

Sorry, maar ik beschik niet over een telefoonnummer.

Misschien even een mailtje:

lucky_me schreef op 02.11.2011 om 22:00 uur

http://www.magix.info/fr/utilisation-des-keyframes.online-training.474363.html

ik vond deze tutorial van de hand van Magicco. Die gaat over het gebruik van key frames ,is uitgebreid en helder geschreven. Maar zoals gezegd, niets is volmaakt in deze wereld. Het is in het frans ,maar zeker de moeite waard.

mvg

Luc

lucky_me schreef op 02.11.2011 om 22:31 uur

Hallo

Misschien toch even een "mogelijke " oplossing in het nederlands.

Plaats je film in de tijdslijn en op het spoor eronder een zwart vlak dat groot genoeg is om het beeld te bedekken. maak het zwarte vlak in de tijdlijn even lang als de film erboven. Dus voorlopig zie je in je preview monitor niets, het zwarte vlak bedekt alles.

selecteer het zwarte vlak en dan via effecten/bewegingseffecten/positie,grootte plaats je het vlak volledig naast het beeld. De tijdlijn van de keyframes (onder de mediapool) wordt automatisch even lang voorgesteld als het zwarte vlak en dus ook even lang als de film). Plaats een eerste key frame. Nu zie je het beeld volledig.

In de tijdlijn van de keyframes plaats je het rode driehoekje wat verder en verschuif je het zwarte vlak tot waar je het wil.

Tijdens het afspelen gaat het zwarte vlak over het beeld schuiven en dus als het ware het beeld langs één kant afsnijden. De aldus ontstane zwarte rand wordt soms gebruikt om tekst in weer te geven.

Het lijkt waarschijnlijk moeilijker dan het is maar ik hoop toch dat mijn uitleg begrijpelijk is.

ps, uiteraard kan het zwarte vlak ook door een ander beeld vervangen worden.

succes

Luc

Cinecor schreef op 03.11.2011 om 09:27 uur

Beste Lucky me.

Bedankt voor je meedenken.

Hoe de keyframes werken is mij volledig bekend, dus dat is het probleem niet.

Je andere oplossing, het  "afdekken"' met zwart , geeft welsiwaar VISUEEL voor die ene clip natuurlijk wel hetzelfde resultaat, maar dat is de doelstelling niet.  Achter het weggecropte gedeelte moet namelijk een andere clip (op de track erboven dus) geleidelijk zichtbaar worden. Het is zelfs de bedoeling dit een aantal malen "bovenelkaar"  te doen om een bepaald effect te bereiken in de film. Voor zover ik tot nog toe heb kunnen nagaan schijnt de door mij gevraagde mogelijkheid van het animeren van éénzijdig croppen in Magix vdL niet mogelijk te zijn. Mischien dat hier een echte Magix deskundige meeleest....?

lucky_me schreef op 03.11.2011 om 12:12 uur

waarom pas je dan geen alfa-key effect toe op je dat zwarte vlak? alleen wordt dat zwarte vlak dan een zwart-wit vlak. Dit plaats je tussen de 2 films. waar zwart zie je de bovenste film en bij wit wordt de onderste film getoond. in samenwerking met key frames moet dit toch geven wat je wil?

van géén echte magix deskundige

Luc

hermanh schreef op 29.12.2015 om 10:35 uur

Betreft VdL2016. Blijkbaar bestaat het probleem nog steeds: de uitsnede is niet met key-frames te animeren. Is dit een bug of bewust zo gerealiseerd?

Wat de antwoorden betreft:

1. Alfa-key is een omslachtige work-around.

2. Zoomen en pannen geeft niet het gewenste resultaat,

Wat ik wil: een video-object bevat het hoofd van iemand. Dit hoofd wil ik uitsnijden  én op één plaats in mijn film houden. Omdat de persoon op een gegeven moment achterover gaat hangen en daarmee uit het midden verdwijnt, wil ik met een animatie vanaf dat moment het hoofd weer naar het midden brengen.

Drie opmerkingen:

1. Positie en grote animeren lukt mij wel; uitsnede animeren niet.

2. Een uitsnede voor het hele object maken lukt mij wel; de uitsnede animeren niet.

3. Uiteraard kan ik het video-object opsplitsen in delen en elk deel de juiste uitsnede geven. Is echter omslachtig.

CorV schreef op 29.12.2015 om 14:36 uur

Even een antwoord op het laatste bericht van hermanh.

Mijn oorspronkelijke vraag ligt al weer ver in de historie. Destijds verdiepte ik mij in Magix Video deLuxe omdat ik op diverse Volksuniversiteiten lessen gaf. Op die manier lesgeven doe ik al een jaar of drie niet meer. Sinds zo'n 12 jaar edit ik echter voor m'n eigen producties met Adobe Première Pro, waarmee je uiteraard Magix niet kan en mag vergelijken. De effecten en het keyframen zoals in mijn oorspronkelijke vraag zijn voor Première immers geen enkel probleem. Wellicht dat Magix Pro wèl daarvoor goede mogelijkheden biedt.