Kan geluid niet weghalen

hdereus schreef op 25.12.2015 om 23:35 uur

Ik wil het geluid onder het beeld weghalen i.v.m. windruis. Als ik het niveaulijntje helemaal naar beneden trek blijft het geluid op sommige delen van de scene toch nog hoorbaar. Ook als ik het geluidspoor onder de desbetreffende scene helemaal weghaal. Weet iemand wat ik verkeerd doe en hoe ik het geluid helemaal wegkrijg?

Ik werk met Video de Luxe 2016 Premium.

Henk

Reacties

european schreef op 26.12.2015 om 09:20 uur

Hoi Henk,

Is onderstaand misschien de bedoeling.

Volgens mij is dat vrij eenvoudig (als je het weet).

Selecteer het gedeelte van de film waar je het geluid van wilt wissen.

Ga dan naar degroeperen en klik daar op (gebroken ketting) of Shift- G

Nu zal je zien dat beeld en geluid gescheiden zijn en kan je het geluid verwijderen.

Ik werk wel met 2015 Premium maar 2016 zal niet veel anders zijn.

Henk

hdereus schreef op 26.12.2015 om 10:43 uur

Hoi Henk,

Allereerst dank voor je snelle reactie!

Wat je voorstelt had ik al gedaan. Ik hoor dan de stemgeluiden niet meer, maar wel op enig moment de windruis in de microfoon. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Weg is weg zou je zeggen. Ik haalde inmiddels ook de muziek onder de film weg omdat ik dacht dat daar misschien een fout in zat. Maar dit maakte ook niets uit.

Kortom, het blijft een raadsel.

Als je nog meer tips hebt, dan hoor ik het graag.

Groet,

Henk

hdereus schreef op 26.12.2015 om 10:46 uur

Aanvulling op eerdere bericht:

Ik had het geluidsfragment eerder bewerkt met audiocleaning om de ruis er zoveel als mogelijk uit te halen. Kan het misschien hier mee te maken hebben?

Voormalige gebruiker schreef op 26.12.2015 om 11:42 uur

Hallo Henk,

1. Activeer het filmfragment waar je het geluid van wilt verwijderen.

2. Zet het geluid op spoor 2 (Ctrl+H) 

3. Ontkoppelt het geluid en beeld (klik op gebroken schakel in werkbalk of Shift+G)

4. Verwijder nu het geluid van Spoor 2, nu mag je geen geluid meer horen.

5 als dat wel zo is, dan kan er op de andere sporen onder het filmfragment, nog geluiden staan.

Succes,

Rob

mi-bo schreef op 26.12.2015 om 11:51 uur

hallo Henk,
na alle goede antwoorden naar jou, nadat je Audio cleaning heb gebruikt is het project geëxporteerd, dan zijn alle voorstellen niet meer mogelijk, alleen als je de originele film nog heb kan je doe wat Rob en european voorstellen
gr
Michael

Voormalige gebruiker schreef op 26.12.2015 om 12:04 uur

Hallo Henk,

Nadat je Audio cleaning hebt gebruikt en het project is geexporteerd, dan kan je deze op de tijdlijn van VDL 2016 zetten. Dan bestaat deze ook weer uit één spoor met beeld en één spoor met geluid. Deze kan je volgens mij, net als bij de filmfragmenten, ook ontkoppelen zoals eerder beschreven.

Groet,

Rob 

Aanvulling: 26-12-2015 13:45uur

​1. Vink de volumecurve aan of de sneltoetsen Ctrl+Shift+V

2. klilk met de linkermuisknop op de plaats waar je het volume wilt wijzigen

3. klik nog een keer op linkermuisknop, maar dan iets verder dan de eerste.

4. trek deze geheel naar onder om het geluid over een stukje van de film uit te zetten of zachter.

5. om weer naar het oude niveau terug te keren doet het dan andersom zoals beschreven.

hdereus schreef op 26.12.2015 om 13:57 uur

Allereerst bedankt voor jullie meedenken. Het werk toch wel goed zo'n forum.

Het splitsen van beeld en geluid had ik al eerder gedaan. Daarna het geluidsspoor verwijderd, maar ik hoorde toch nog her en der geluid.

Het idee van Rob (het geexporteerd project weer invoeren) is een goede suggestie. Alleen bevat het geluidsspoor dan een mix van filmgeluid en toegvoegde muziek. Dat is helaas niet van elkaar te scheiden. Als ik ik het filmgeluid verwijder, verwijder ik ook de muziek en loopt deze niet meer door. Ik ga de betreffende fragmenten verwijderen en voeg ze opnieuw in idee Michael). Het geluidsniveau breng ik terug naar 0 en pas audiocleaning niet meer toe. Kijken wat er dan gebeurt.

Overigens was ik al naar benden gaan scrollen om te zien of er niet nog ergens op een ander spoor wat geluidsfragmenten stonden. Dit was niet het geval. 

Nogmaals bedankt voor jullie tips!

Henk

hdereus schreef op 26.12.2015 om 19:53 uur

Ik voegde de filmfragmenten opnieuw in. Het geluid is nu goed. Echter, nu begint de microfoonruis direct hierna op een stuk waar nog geen filmbeelden staan. Als ik de geluidslijn naar niveau 0 sleep bljft het geluid hoorbaar. Er staat geen geluid op de sporen eronder. Ik begrijp hier niets meer van. 

Is een van julie hiermee bekend?

mi-bo schreef op 26.12.2015 om 20:01 uur

Kijk eens of er op spoor 3 t/me 10 niets staat

Gr

Michael 

hdereus schreef op 26.12.2015 om 21:23 uur

Dat is juist het gekke, Michael.

Deel 1 van de film staat links in de tijdbalk, rechts ervan een open stuk en verder op deel 2 van de film.

Als ik de cursor over de tijdlijn afspeel hoor ik bij het open stuk de microfoonruis. Als ik deel 2 naar links schuif en tegen deel 1 plak hoor ik het geluid van de film en de ruis er doorheen.

Op de sporen eronder staan geen geluidsfragmenten.

Ik moet dus eigenlijk het open stuk zien op de tijdlijn zien weg te knippen, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Groet Henk

hdereus schreef op 27.12.2015 om 10:09 uur

Hoi Mchael (en anderen,

Ik heb het kunnen oplossen.

Ik zocht via de tijdlijn  waar het stuk ongewenste geluid zich bevond.

Daarna knipte ik de film in tweeen en schoof een deel op naar links, net voor het ongewenste geluidsfragment. Het andere deel schoof ik naar rechts ook net naast het geluidsfragment. Daarna zette ik de cursor net naast het linkerstuk van de film en toetste ik Control + delete in. Het rechterstuk sprong hierdoo automatisch naar het linkerstuk en het geluidsfragment was weg. Je moet het maar net weten. Ik wilde dit toch met jullie delen. Dank voor het medenken anyway!

Groet,

Henk

mi-bo schreef op 27.12.2015 om 11:07 uur

Hallo Henk,

fijn dat u het probleem zelf heeft kunnen oplossen, ( met een beetje info).

en zeker de oplossing op het Forum heeft gezet. veel montage plezier in 2016

gr

Michael