Uw reactie gelezen, dit is toch logisch, als u een staande foto heeft en er een bepaald stuk van activeer( uitsnede)dan wordt dit stuk beeld vullen ( met optie uitsnde & zoom)en lijkt het er op dan het een liggende foto is geworden, anders wordt het helemaal omringd door zwarte randen, als u de optie positie & grootte gebruikt, dan krijgt u het resultaat dat u wilt hebben, een optie lager,
Ga naar Effecten, naar Beeld & Animatie, naar Uitsnede & Zoom.
Kies daar '16:9 staand' (of kies daar eerst een ander formaat en dan daarna gelijk weer 16:9 staand)
Vinkje bij 'beeldvullen''. Selecteer 'tijdens hele verloop'. Klik daarna op Reset.
Test door de cursor voor de foto te zetten en dan de film te starten.
Hoop dat dit wel lukt.
Als na deze stap geprobeerd wordt te laten inzoomen, dan verandert de uitsnede weer naar landscape/horizontaal. Dit formaat horizontaal is het gevolg van de instelling van de hele film.
Beste Kakert, het zoomen kan op een staande/portrait afbeelding.
Bij Vdl is daarna het resultaat afhankelijk van de instelling van de film.
Ga eens naar Paint, selecteer een foto 'staand/portrait'. Selecteer daarvan eens een deel wel als 'staand/portrait'. Sla deze bewerkte afbeelding op onder een andere bestandsnaam.
Ga naar VDL en sleep beide afbeeldingen in de tijdlijn. Beide vertonen links en rechts een zwarte balk, als de film is ingesteld op 4:3 of 16:9 en de waarschuwing 'aanpassen aan beeldformaat' wordt genegeerd.
Dan zijn er 2 beelden, 1 het originele staand/portrait en 1 het bewerkte (kleinere) staand/portrait.
Als dan de film wordt gestart is er sprake van een soort zoom effect, als beeld 1 overgaat naar beeld 2. gebruik eventueel een wissel effect.
staande foto's hebben altijd links en rechts een zwart vlak.
Daarom verander ik in PhotoshopElements een staande foto door de canvasafmeting te veranderen. De hoogte moet hetzelfde blijven, maar de breedte wordt méér. Verhouding 2 (hoogte) tot 3 (breedte). De verbreding laat ik zwart kleuren door PSE.
Als je de nieuwe foto inleest in Foto opCD enz, zie je géén verschil (de zijkanten waren immers al zwart!), maar je kunt nu wél inzoomen op de "liggende' foto.
Overigens vind ik het een gebrek van het programma dat je dit soort van toeren uit moet halen; het heet notabene "Foto's op Cd&DVD de Luxe versie 9!!!!!!"