Hallo,
Ik maak gebruik van VDL 17. Mijn opnamen zijn gemaakt met een wat oudere (6 j.) HD camera van Panasonic. Tijdens opname stel ik de resolutie altijd in op het hoogste niveau. Nu ik het project na montage wil exporteren naar een DVD bestand rijzen bij mij enkele vragen omtrent de vele keuzes die worden aangeboden.
De totale duur van het project is 1 uur en 52 min. Ik ben er vanuit gegaan dat hiervoor 2 DVD`s nodig zijn maar is het geheel nog met een redelijke kwaliteit op één DVD 4.7 GB te branden?
Ik heb tijdens exporteren gekozen voor MPEG omdat een eerdere test op AVI wel een erg groot bestand teweeg bracht. Is dit correct?
Welke resolutie dien ik in te stellen om alles beelvullend te krijgen op een breedbeeld TV. Op de breedbeeld PC monitor krijg ik na het exporteren een 4:3 verhouding te zien. Na het branden van de eerste 60 min. werd op de TV wel alles beeldvullend weer gegeven.
Tevens heb ik plusminus 100 uur VHS (waarvan 90% S-VHS) opnamen waarvan het meeste al op PC is gedigitaliseerd. Het gaat me te ver om dit nog op een DVD te plaatsen. Wat is de beste werkwijze voor deze inmiddels 25 jaar oude opnamen die vreemd genoeg het aankijken nog steeds waard zijn. Een vergelijk maken met de huidige beeldkwaliteit is uiteraard het bekende verhaal van appels en peren vergelijken. Mijn idee is om hiervoor een externe HD (3TB) aan te schaffen zodat alle videobestanden bij elkaar staan en ik dit aan de kindjes :) :)(inmiddels 35 + 37) kan geven.
Kortom wat zijn de belangrijkste instellingen die ik zeker in acht moet nemen ?
Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.
Peter