instellingen voor exporteren project

SevenHills schreef op 24.11.2015 om 10:02 uur

Hallo,

Ik maak gebruik van VDL 17. Mijn opnamen zijn gemaakt met een wat oudere (6 j.) HD camera van Panasonic. Tijdens opname stel ik de resolutie altijd in op het hoogste niveau. Nu ik het project na montage wil exporteren naar een DVD bestand rijzen bij mij enkele vragen omtrent de vele keuzes die worden aangeboden.

De totale duur van het project is 1 uur en 52 min. Ik ben er vanuit gegaan dat hiervoor 2 DVD`s nodig zijn maar is het geheel nog met een redelijke kwaliteit op één DVD 4.7 GB te branden?

Ik heb tijdens exporteren gekozen voor MPEG omdat een eerdere test op AVI wel een erg groot bestand teweeg bracht. Is dit correct?

Welke resolutie dien ik in te stellen om alles beelvullend te krijgen op een breedbeeld TV.  Op de breedbeeld PC monitor krijg ik na het exporteren een 4:3 verhouding te zien. Na het branden van de eerste 60 min. werd op de TV wel alles beeldvullend weer gegeven.

Tevens heb ik plusminus 100 uur VHS (waarvan 90% S-VHS) opnamen waarvan het meeste al op PC is gedigitaliseerd. Het gaat me te ver om dit nog op een DVD te plaatsen. Wat is de beste werkwijze voor deze inmiddels 25 jaar oude opnamen die vreemd genoeg het aankijken nog steeds waard zijn. Een vergelijk maken met de huidige beeldkwaliteit is uiteraard het bekende verhaal van appels en peren vergelijken. Mijn idee is om hiervoor een externe HD (3TB) aan te schaffen zodat alle videobestanden bij elkaar staan en ik dit aan de kindjes :) :)(inmiddels 35 + 37) kan geven.

Kortom wat zijn de belangrijkste instellingen die ik zeker in acht moet nemen ?

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Peter

Reacties

mi-bo schreef op 24.11.2015 om 10:40 uur

Hallo Peter.

antwoord een: niet meer dan 1 uur op een dvd zetten, of als het 2 uur is op een dual- layer.

antwoord 2 ; met MAGIX producten het liefst video als MAGIX video branden.

antwoord 3 : het zijn oude beelden vermoedelijk nog opgenomen in 4 : 3 dit zo laten staan

antwoord 4 : een hele goede keuze om alles op een externe HD te zetten, extra advies zet het op 2 HD voor copy

mooie kado, veel succes met Uw mooie hobby

gr

Michael

SevenHills schreef op 24.11.2015 om 11:40 uur

Michael,

Dank voor je snelle reactie.

Jip en Janneke taal is misschien nog net niet nodig maar ik moet nog wel veel leren in het wereldje van de digitale videografie. Dit wetende i.c.m. m`n belegen leeftijd leid er toe dat niet altijd alles direct wordt opgenomen ;).

"antwoord 2 ; met MAGIX producten het liefst video als MAGIX video branden."

Is dit compatibel met alle gangbare afspeel systemen?

Het zegt mijn nog niks naar welk formaat ik een project moet exporteren wat eigenlijk de vraag is.

"antwoord 3 : het zijn oude beelden vermoedelijk nog opgenomen in 4 : 3 dit zo laten staan"

Het zijn HD beelden opgenomen in breedbeeld formaat.

Vermoedelijk een instelling op de PC danwel het afspeelprogramma.

" antwoord 4 : een hele goede keuze om alles op een externe HD te zetten, extra advies zet het op 2 HD voor copy"

Er worden sowieso 2 externe HD`s aangeschaft voor 2 kids :). Kunnen ze tevens als kopie voor elkaar fungeren.

In welk formaat kan ik het (VHS/S-VHS)project dan het beste exporteren?

Peter

mi-bo schreef op 24.11.2015 om 12:09 uur

Hallo Peter.

wat ik bedoelde met video als magix video is mpeg 2  ( geen avi en ook geen dv avi )en overal afspeelbaar zelfs via usb naar TV.

gezien het HD is dan is er opgenomen 16 : 9 dit ook dan zo laten staan

succes

gr

Michael

SevenHills schreef op 24.11.2015 om 12:54 uur

Michael,

Tot zover bedankt voor je reacties. Mochten er nog vragen zijn dan post ik deze alsnog.

Peter

Voormalige gebruiker schreef op 24.11.2015 om 18:19 uur

Hallo Peter,

Een aanvulling op Michael,

U schrijft dat de filmfragmenten van een HD camera komen.

Hoe heeft u deze opgenomen in 1920 x 1080px of 1280 x 720px?

Wanneer je het project op een DVD brand, dan wordt deze teruggebracht naar: 720 x 576px. Op een DVD van 4,7GB kan je een project van ca. 90min branden. Zelf zou ik de HD fragmenten als Mpeg-4 wegschrijven.

De 100 uur VHS (s-VHS) opnamen zou ik wegschrijven (exporteren) als Mpeg 720 x 576px. 

Succes,

Rob

SevenHills schreef op 25.11.2015 om 09:27 uur

Beste Rob,

Dank voor je waardevolle aanvulling.

Camera staat altijd op de hoogste resolutie ingesteld hetgeen in het menu van de Panasonic camera staat voor HDMI1080I. Ik zou naar de eigenschappen van een bestand moeten kijken om te zien wat de daadwerkelijke resolutie is. De opname van een muziekregistratie hebben een totale lengte van 110 min., te groot om dit op 1 DVD te zetten en de mogelijkheid om dit met een dual layer weg te schrijven heb ik helaas niet.

Wegschrijven naar Magix video is dus gelijk aan MPEG-2. Als ik me niet vergis kom ik bij de export opties geen MPEG-4 mogelijkheid tegen. Heeft Video Deluxe 17 plus HD Videobewerking deze mogelijkheid niet of heeft dit ook een andere benaming?

Tevens heb ik het project weggeschreven naar een (redelijk groot) MXV bestand. Dit bestand kan ik alleen in Magix bekijken en e.v.t. beweken. Kan ik een dergelijk bestand ook wegschrijven naar een DVD waarbij conversie automatisch wordt geregeld? Begrijp ik het goed dat wanneer ik naar MXV heb geexporteerd ik in principe het "ruwe materiaal" kan verwijderen?

Het plaatje van de instellingen bij het wegschrijven van VHS / S-VHS zegt me genoeg.

Langzamerhand worden er wat meer bomen zichtbaar in het bos ;)

Bedankt.

Peter

mi-bo schreef op 25.11.2015 om 14:13 uur

Hallo Peter,

nog even een aanvulling,even VDl 17 Hd op de laptop gezet om goed antwoord te geven werkende met Win 10 gezet en de optie mp4 is wel degelijk aanwezig via bestand exporteren Ctrl + Alt + G.

maar in het programma was het nog niet mogelijk om mpeg4 en mpeg2 door elkaar te gebruiken, verder advies van Rob volgen

gr

Michael

mi-bo schreef op 25.11.2015 om 16:30 uur

Voormalige gebruiker schreef op 25.11.2015 om 21:12 uur

Beste Rob,

Dank voor je waardevolle aanvulling.

Camera staat altijd op de hoogste resolutie ingesteld hetgeen in het menu van de Panasonic camera staat voor HDMI1080I. Ik zou naar de eigenschappen van een bestand moeten kijken om te zien wat de daadwerkelijke resolutie is. De opname van een muziekregistratie hebben een totale lengte van 110 min., te groot om dit op 1 DVD te zetten en de mogelijkheid om dit met een dual layer weg te schrijven heb ik helaas niet.

Wegschrijven naar Magix video is dus gelijk aan MPEG-2. Als ik me niet vergis kom ik bij de export opties geen MPEG-4 mogelijkheid tegen. Heeft Video Deluxe 17 plus HD Videobewerking deze mogelijkheid niet of heeft dit ook een andere benaming?

Tevens heb ik het project weggeschreven naar een (redelijk groot) MXV bestand. Dit bestand kan ik alleen in Magix bekijken en e.v.t. beweken. Kan ik een dergelijk bestand ook wegschrijven naar een DVD waarbij conversie automatisch wordt geregeld? Begrijp ik het goed dat wanneer ik naar MXV heb geexporteerd ik in principe het "ruwe materiaal" kan verwijderen?

Het plaatje van de instellingen bij het wegschrijven van VHS / S-VHS zegt me genoeg.

Langzamerhand worden er wat meer bomen zichtbaar in het bos ;)

Bedankt.

Peter

Hallo Peter,

Wat ik nog wel eens doe is om de bitrate aan te passen, zodat de film wel op de DVD past. De kwaliteit gaat wel achteruit. Maar het is u of u de kwaliteit, tijdens het afspelen, acceptabel vindt.

1. klik op: branden

2. klik op: encoder instellingen

3. klik op: Bitrate aanpassen

Nu wordt de bitrate verlaagd, zodat de 110 min op een dvd past. zie afbeelding

De extentie MXV is alleen bruikbaar in een Magix programma. Om het via een andere programma's te kunnen afspelen,  heb je de keuze uit Windows Media Video, AVI, Mpeg-2, Mpeg-4 en MOV

Succes,

Rob

SevenHills schreef op 26.11.2015 om 10:14 uur

Bedankt Rob,

Weer een duidelijk screenshot waar ik wat aan heb. Ik zal hier zeker eens met experimenteren. Of de kwaliteit acceptabel blijft kan ik naar gelang het project altijd nog bekijken. Echter voor opslag en backup gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar externe HD`s. Mocht ik nog vragen hebben omtrent dit onderwerp zal ik deze zeker hier stellen.

Nogmaals iedereen dank voor jullie inbreng,

Peter