inserts op storyboard zetten

hdereus schreef op 30.11.2014 om 23:37 uur

Op spoor 1 en 2 staan m'n film en m'n geluid.

Op spoor 3 wil ik beeldinserts plaatsen. Hiervoor wil ik stukjes film gebruiken die elders op spoor 1 staan. Als ik zo'n stukje selecteer en hierna op spoor 3 wil plakken, ontstaat er op spoor 1 "een gat". Dit gat is net zo groot als de insert. Wat doe ik fout.

Als het een beel insert is die ik ook elders in de film wil gebruiken, hoe krijg ik deze dan op het storyboard?

Henk

Reacties

RiViS schreef op 01.12.2014 om 11:33 uur

Hallo Henk,

Dit verschijnsel ben ik ook tegengekomen en wel in VdL2015 (helaas schrijf je niet welke versie jij hebt). Het treedt ook op bij het kopiëren en plakken van titels.

Je kunt het vermijden door de muismodus voor afzonderlijke objecten in te schakelen, dan gaat het goed. Bij de modi voor één spoor en alle sporen gaat het fout.

Ik heb het verschijnsel heel recent aan Magix doorgegeven en nog geen reactie gehad. 

Je vraag over het storyboard weet ik zo niet, ik gebruik het nooit, waarom blijf je niet in de tijdlijn modus? Heb je veel meer overzicht (vind ik...)

groet,

Rijk

hdereus schreef op 01.12.2014 om 16:21 uur

Hallo Rijk,

Dank voor je reactie.

Ik heb hetzelfde programma als jij (VdL 2015).

Met de methode die ik nu hanteer gaat het dus mis. Ik ben al 3 keer opnieuw met de film begonnen omdat er elders in de film hiaten optrade, of omdat beeld en geluid niet meer synchroon liepen. Ik hoopte dat " de gaten" in de film niet zouden optreden als ik de inserts op het storyboard kwijt kan, en ze hierna naar spoor 3 sleep.

Ik heb 2 vragen:

1. hoe schakel je de muismodus voor afzonderlijke projecten in?

2. bedoel je met het werken in de tijdmodus dat je stukjes film uit het hoofdspoor knip/kopieer en vervolgens op spoor 3 zet?  Volgens mij doe ik dit nu toch? Of bedoel je iets anders?

Omdat het steeds mis gaat heb ik besloten om eerst het hoofdspoor (1) helemaal af te werken en knip/kopieerwerk hieruit op hetzelfde spoor te zetten, echter na het einde van de film. Handig is dit niet, want je bent dan weel constant bezig met schuiven en zoeken. Het is behelpen bij beter weten...

Groet,

Henk

RiViS schreef op 01.12.2014 om 17:05 uur

Hallo Henk,

ad 1: Voor het instellen van de diverse muismodi zijn er knoppen net boven de Arranger, Muismodus voor afz. objecten: klik op het schuine pijltje (zie pijl 1 in mijn screenshot):

Rechts daarvan zie je de pictogrammen voor resp. één spoor en alle sporen. Die twee laatste zijn handig als je bv alles tegelijk wilt opschuiven om plaats te maken. Je schuift dan respectievelijk alles in één spoor op, of alles in alle sporen. Speel maar eens met die 3 instellingen.

De snelkoppelingen voor de 3 muismodi zijn respectievelijk 6 (afz.obj.) 8 (één spoor) en 7 (alle sporen), niet erg logisch nisschien, maar het is nu eenmaal zo.

2. Ik bedoel de tijdlijnmodus versus de storyboardmodus, jij had het in je vraag namelijk over het storyboard. Omschakelen gaat via de knoppen die ik aangeef met de pijlen 2 (storyboard) en 3 (tijdlijn). Klik er maar eens op, dan zie je wat ik bedoel. De storyboard modus gebruik ik nooit, in de tijdlijnmodus zie je alles veel beter.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 01.12.2014 om 19:36 uur

Sorry Rijk, ik haal dingen door elkaar. Ik zeg "storyboard", maar bedoel "Mediapool" (de klok en de klepel...Excuses voor de verwarring. Ik hoop dat m'n vraag zo wel duidelijk is. Ik wil de inserts voorlopig dus in de Mediapool plaatsen en later naar spoor 3 slepen. Klopt het dat ik dan eerst op de insert moet gaan staan, rechts klikken en dan op "objecten als takes opslaan" moet klikken? Ik deed dit met 1 insert, maar het programma lijkt wel van alle filmfragmenten een ikoontje met ster en de letters TK2 in de Mdia[pool te hebben gezet. (Hoe krijg ik er slechts 1 in?). Het is wel zo, dat als ik nu zo'n ikoontje van de Mediapool naar spoor 3 sleep, er op spoor 1 niets verspringt.

Ik werk in de tijdlijnmodus, net zoals op jouw plaatje (ikoontje links van de multicammodus).

De muismodefuncties zijn me nu duidelijk. Dank voor de duidelijke uitleg!

Mvg.,

Henk

RiViS schreef op 02.12.2014 om 15:07 uur

1 object als take opslaan gaat zo: selecteer het object  met rechter muisklik, kies: Objecten als takes opslaan (sneltoets Shift + K). Als je nu in de Mediapool kijkt onder Mijn Media / Takes, dan zie je hem daar staan.

Zie ook onder Hulp/ Objecten/ Objecten apart opslaan (staat daar bijna onderaan), daar staat het uitgebreid beschreven.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 02.12.2014 om 16:02 uur

Dank je, Rijk! Ik beschreef dit in m'n laatste mail. Was hier toevallig achtergekomen. Dacht dat ik iets verkeerd had gedaan. Ik snap alleen niet dat alle filmfragmenten vervolgens als take in de mediapool terecht kwamen. Ik had er echt maar 1 geselcteerd. 

Nogmaals dank voor je reactie!

Mvg.,

Henk

RiViS schreef op 02.12.2014 om 16:15 uur

Ik snap alleen niet dat alle filmfragmenten vervolgens als take in de mediapool terecht kwamen. Ik had er echt maar 1 geselcteerd. 

gaat dat nog steeds zo dan, Henk? Bij mij wordt alleen het ene geselecteerde object als take opgeslagen, net nog geprobeerd.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 02.12.2014 om 17:14 uur

Ik doe vanavond een nieuwe poging. Ik zal de film in een nieuw proef-project importeren, wat knippen en scheiden en vervolgens 1 take proberen op te slaan. In de actuele film durfde ik dit niet meer omdat m'n Mediapool nu overvolg zit en ik het overzicht daardoor kwijt raak. Ik probeerde het al via de undo-versie te hersellen, maar dit ging niet helaas...

Mvg.,

Henk

RiViS schreef op 02.12.2014 om 19:33 uur

Henk, je kunt Takes uit de Mediapool verwijderen door ze te selecteren en dan op de Delete toets te drukken:

Met Ctrl + A selecteer je alle Takes tegelijk. 

Met ingedrukte Shift toets selecteer je alle Takes tussen de eerste muisklik en de tweede muisklik.

Met ingedrukte Ctrl toets kun je met muisklikken diverse takes selecteren.

Het werkt dus net als in de Windows verkenner.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 02.12.2014 om 19:50 uur

Rijk, super bedankt voor je uitleg. Het werkt! Ik begrijp alleen nog steeds niet dat de takes tussen mijn originele bestanden in de Mediapool terecht zijn gekomen. Maakt verder niet uit. Ik weet nu hoe het moet.

Ben je m'n andere vraag van mij (apart topic) nog tegengekomen?

Vriendelijke groeten,

Henk

Voormalige gebruiker schreef op 03.12.2014 om 12:48 uur

Rijk, super bedankt voor je uitleg. Het werkt! Ik begrijp alleen nog steeds niet dat de takes tussen mijn originele bestanden in de Mediapool terecht zijn gekomen. Maakt verder niet uit. Ik weet nu hoe het moet.

Ben je m'n andere vraag van mij (apart topic) nog tegengekomen?

Vriendelijke groeten,

Henk

Beste Henk,

Ik zie dat het probleem, waar de takes worden opgeslagen nog niet is opgelost.

De takes worden standaard in de map: c:\gebruikers\naam gebruiker\ mijn documenten\magix-projecten\video deluxe 2015 Premium\takes opgeslagen. Ik denk, dat dit op een onverklaarbarewijze is gewijzigd.

Wat je zou kunnen proberen: ga naar bestand/instellingen/programma-instellingen op standaardwaarde zetten. Let op: alles wordt dan teruggezet, ook eventueel de mapverwijzingen die je zelf heeft aangebracht.

succes,

Rob