Hoe kom ik in het scherm MPEG instellingen

hdereus schreef op 26.12.2014 om 17:08 uur

Ik wil een fim exporteren naar Mpeg 4.

Ik kies bestand-film exporteren-videobestand als Mpeg4.

Ik kom dan in het scherm presets. Ik kies vervolgens voor het formaat 1280 x 720.

Hoe kom ik in het scherm "Geavanceerde MPEG instellingen"? Ik wil de export nl zo instellen dat de film kleiner dan 2 Gb wordt.

Kan iemand so-wie-so aangeven welke instellingen je het beste kunt kiezen bij het exporteren van een film? Zo mogelijk met screenshots verduidelijkt. Het boek is er niet al te duidelijk over.

Hartelijk dank!

Henk

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 26.12.2014 om 18:54 uur

Beste Henk,

Welke VDL versie heeft u?

Groet,

Rob

hdereus schreef op 26.12.2014 om 19:18 uur

Hallo Rob,

Ik heb de 2015 versie.

Groet,

Henk

RiViS schreef op 29.12.2014 om 11:35 uur

Hallo Henk,

Aan de rechterkant van het sub-scherm Exportinstellingen zit de knop Geavanceerd, maar daar kom je in dit geval niet heel ver mee. Bij Resolutie kun je instellingen kiezen die de bestand-grootte drastisch beïnvloeden, maar die keuze had je kennelijk al gemaakt. Als je bij de gekozen resolutie kleiner dan 2GB wilt uitkomen dan vermoed ik dat het om een heel lange film gaat (> 1 uur). Ik vraag me dan altijd af wie zo'n lange film helemaal uit wil kijken, maar dat is natuurlijk jouw keuze. Persoonlijk kies ik niet gauw voor een maximale bestand grootte, eerder voor maximale kwaliteit.  Daarbij is de rsolutie van je basismateriaal (opnames) van wezenlijk belang. Als je b.v opneemt in HD (1920x1080) vind ik het jammer om terug te gaan naar 1280x720, want dat levert merkbaar verlies op in scherpte, maar dat hangt er ook weer van af waarmee je de film gaat bekijken.

Misschien heb je een goede reden voor je max 2 GB (Wetransfer wellicht?). Je kunt kijken met een klein stukje film, bv 1 minuut, hoeveel winst je kunt bereiken met een lagere bitrate, in te stellen via Geavanceerd/ Geavanceerde Video-instellingen, en kijk dan ook of dat merkbaar invloed heeft op de beeldkwaliteit. Neem daarvoor een stukje film met goede scherpe beelden.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 30.12.2014 om 19:58 uur

Hallo Rijk,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Het was niet mijn keuze om de film zo lang te maken, maar van degene die mij gevraagd had te filmen en te monteren. Het betrof hier een afscheidsdienst die erg lang duurde en waarbij alle sprekers volledig moesten worden weergegeven. Zelf houd ik van het vermelden van de essentie.

Als ik via "export-instellingen" naar "geavanceerd" ga, kom ik de optie resolutie-instellingen niet tegen. Misschien een screenshot ter verduidelijking?

Ik ben het helemaal met je eens als het gaat om de kwaliteit van het eindresultaat. Ik begreep dat je HD 1920 x 1080 niet op oudere tv's kunt afspelen, vandaar mijn keuze.

Ik kan mij herinneren dat je op oudere versies van VdL (of misschien was het toen nog Let's Edit) via een schuifje de bitrate kan wijzigen en dat je dan direct zag hoe groot het bestand werd.

Helaas gaat wetransfer maar tot 2 Gb. Je kunt wel grotere bestanden versturen, maar daar staat een maandabonnement tegenover. In dit geval kan ik het bestand wellicht iets kleiner krijgen door de bitrate iets te verlagen.

Wat zijn voor het overige trouwens de meest gangbare instellingen (bijv. max GOP length)?

Groet,

Henk

RiViS schreef op 30.12.2014 om 23:34 uur

Ik begrijp je overwegingen, Henk.

De resolutie presets zitten niet onder Geavanceerd maar verschijnen bij Resolutie bij een klik op het driehoekje (zie pijl in screenshot):

Het uitrolvenstertje wil helaas niet in de screenshot opgenomen worden.

Je zou kunnen overwegen de film op een geschikt moment te onderbreken, zodat je hem in 2 delen via Wetransfer kunt versturen (ik weet zo niet hoe lang je dan tussen de 2 stukken moet wachten, kwestie van proberen).

Wat betreft die bitrate: dat is bij de instellinegn voor het branden van een dvd, die mogelijkheid is daar nog altijd aanwezig (net nog gecheckt). Bij Mpeg4 kun je bitrate instellingen wijzigen via geavanceerd, zie onder:

Succes met je film en een fijne jaarwisseling.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 30.12.2014 om 23:51 uur

Dank voor je heldere uitleg, Rijk! Hoe krijg je een screenshot in je bericht? Het is me niet duidelijk hoe dit moet. Al van alles geprobeerd.

W.b. de presets: dit was me duidelijk.

Dat van de bitrate was ik ook al tegengekomen.

Ik heb alleen geen idee wat het verschil is tussen bitrate, HSS rate en CPB size en welke hier de gangbare waarden zijn. Zo ook het GOP verhaal. Ik kom dit nergens in de handleiding tegen. 

Voorzover je het kunt aangeven, mag dit ook na de jaarwisseling hoor. 

Ook jij een fijne jaarwisseling en veel videoplezier in 2015!

Groet,

Henk