Hoe kan ik met een effectmasker het videoniveau van een video aanpassen?

Voormalige gebruiker schreef op 29.03.2013 om 13:21 uur

Als ik met Video Deluxe 17 Plus een effectmasker laadt, kan ik voor het video-niveau enkel het effect op het masker toepassen maar niet op het betreffende video-clipje waaraan ik het effectmasker heb gekoppeld. Ik wil bijvoorbeeld een rond gedeelte van een video-clip nemen dat van binnenuit helder is en naar buiten toe wazig uitloopt naar de reeds aanwezige achtergrond (de hoger liggende sporen/tracks).
Dit lijkt mij wel mogellijk maar ik vind de 'gouden knop'  niet. Iemand die er raadt mee weet?

Alvast super bedankt aan degene die me helpt!
Groet, Joop

Reacties

RiViS schreef op 29.03.2013 om 19:59 uur

Hallo Joop,

Die gouden knop kan ik zo gauw niet vinden. Het is zo dat in VdL het onderste spoor altijd voorrang heeft. Als je ook iets van het spoor er boven wilt laten zien dan kan dat door de intensiteit van het onderste spoor te verlagen, dat doe je door het "wybertje" middenboven omlaag te trekken. De helderheid van het onderste spoor neemt dan af en je ziet het bovenste er door heen komen. Misschien kunnen we dat gebruiken voor wat je wilt. Ik ga voor het gemak even uit van 2 clips, ze staan boven elkaar op resp spoor 1 en 4. Als ik je goed heb begrepen wil je van de ene clip alleen het centrum zien en van de andere alleen het deel buiten het centrum en dat moet dan geleidelijk in elkaar overvloeien.

Ik heb het volgende proefje gedaan:

Pas op clip 4 (die op spoor 4) het effect Helderheid/contrast toe, voeg dan het effectmasker toe, bv Oval 2, als dat er onder staat dan schuif je de helderheidsregelaar helemaal naar links (nul), als het goed is zie je bij afspelen dat alleen het centrum helder is (het vervelende is dat je het resultaat steeds pas ziet bij het afspelen, of ook na alleen verplaatsen van de afspeelmarker).

Nu doe je precies hetzelfde met clip 1, dus effect + masker. Alleen moet je nu het effectmasker omkeren, dat doe je met een muisklik op de vertikale pijl aan de linkerkant van de effect-clip op de tijdlijn (de pijl keert om). Het gevolg is dat nu alleen de randen zichtbaar zijn van clip 1, gesteld dat je hem zou zien (wat niet het geval is, want clip 4 dekt hem af!)

Nu gaan we clip 1 deels zichtbaar maken door clip 4 deels te dempen met het wybertje middenboven: schuif het een klein stukje naar beneden en nu zie je clip 1 verschijnen, althans aan de randen. Je merkt dat bij het omlaag halen van clip3 ook het effectmasker lager wordt, dat kun je vermijden door het los te koppelen van de clip via degroeperen, sneltoets Ctrl + M. De mate waar e.e.a. wordt ingesteld is een kwestie van experimenteren.

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 30.03.2013 om 16:04 uur

Rijk, super bedankt voor je moeite.
Clip (spoor) 3, dat uit het niets ten tonele verschijn,t brengt mij echter op een dwaalspoor en...
... het e.e.a. funciotneert bij mij pas op het moment dat ik op "het pijltje links" klik.
Wellicht een BUG waar het Magix-support-team geen enkele aandacht aan besteedt, want ik ben maar een van duizende gebruikers die hier (in hun ogen)  mee zit te sukkelen.
Ik ga lekker op zoek naar een ander pakket dat WEL 100% funtioneert en een GOEDE support kan leveren ZONDER bij te moten betalen.
Met andere woorden, het lukt op mijn PC NIET om met mijn Deluxe-versie dat na te bootsen wat jij omschrijft.
Toch bedankt Rijk.

Jammer dat er geen "tutorial" is die DAT probleem uit de wereld kan helpen, zodat de (eventueel) door mij misplaatste woorden tot een soort van "dummy on the job" verklaren.
Laat ik maar verder zwijgen over de schamele Magix-tutorials.

Rijk, goed bezig!  Dankje.

Voormalige gebruiker schreef op 30.03.2013 om 16:23 uur

P.S. Waarschijnlijk leg je me wat uit voor een andere versie, want degroeperen is bij mijn versie Shift-G, en niet CTRL-M

RiViS schreef op 30.03.2013 om 17:53 uur

Clip 3 is type foutje, moet zijn clip 4, mijn excuses.

Shift G geldt voor degroeperen vanaf VdL MX, voor VdL17 is het Ctrl M (althans bij mij), jij noemt in je vraag de versie VdL17 Plus. Kijk dus nog even goed welke versie je hebt en of het wel de plus (of premium) versie is, want in de standaard (goedkoopste) versie zou het wel eens niet kunnen werken wat ik beschreef.

Magix maakt programma's met naar verhouding veel mogelijkheden voor niet te veel geld. De Help functies zijn (ws om redenen van kostprijs) niet zeer uitvoerig, toch staat er voor de oplettende lezer heel veel in. De toepassing die jij wilt is echter niet zonder meer mogelijk met een enkel effect (voor zo ver ik weet), daarom heb ik geprobeerd je te helpen met een combinatie. De klik op het pijltje is een wezenlijk deel daar van, het effect moet immers voor clip 1 en 4 tegengesteld werken! Hoe je dat als een bug ziet ontgaat mij. Voor dit soort creatieve oplossingen mag je overiogens geen tutorials verwachten.

Waarom het bij jou niet werkt, zou ik zo niet weten, ik heb het in VdL17 (Premium, voor dit soort effecten vergelijkbaar met Plus) uitgeprobeerd, als mijn opmerking over clip 3 je op het verkeerde been heeft gezet, probeer het dan nog eens na mijn correctie naar clip4.

Mocht je desondanks toch naar het volmaakte andere pakket gaan zoeken dan wens ik je veel succes (volgens mij bestaat dat niet, zou zeer kostbaar worden..)

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 03.03.2014 om 18:58 uur

Na maanden van verder zoeken en puzzelen, zag ik uiteindelijk DEdemonstratie op Youtube staan, die mij helemaal uitlegde en liet zien dat het mogelijk is. Het kan zelfs eenvoudiger dan ik dacht. Maar... mijn "Video-Deluxe 17 Plus" past die simpele stap (op alfamaskers) gewoonweg niet toe. Ik heb dus jaren lang gewerkt met een 'corrupte' versie. Ik kan me voorstellen dat men het dan verwijt aan de Win7-machine (of zelfs mijn XP machine, waarop ik het ook al had geprobeerd). Hoe dan ook, ik zocht naar het reeds uitgevonden wiel... nu nog zoeken naar een werkend programma (zal zeker niet door Magix vergoed worden?).

Ook het de-installeren (waarna veel ongewenste programmatuur op de machine blijft staan) en opnieuw installeren van de 17 Plus-versie, inclusief de update, leverde niet het verwachte resultaat)

Dank voor jullie antwoorden en het harde meedenken. Helaas, tevergeefs.