Hoe kan ik een rechthoekige foto in VDL 2015 Plus rond in beeld brengen?

JanSpijk schreef op 19.08.2015 om 17:38 uur

Ik wil van een rechthoekige foto een ronde uitsnede in beeld brengen en het liefst het beeld er omheen zwart of (nog mooier) transparant maken zodat ik de ronde foto over een ander video (of foto) in beeld kan brengen.

Bij Effecten_Disign-elementen_Beeldobjecten_Lijsten zie ik wel een 'Periscoop' als enige ronde "lijst" maar daar zit een dikke rand omheen en allerlei streepjes.

Is er een andere ronde lijst of een andere manier (effect) wat ik kan gebruiken?

Reacties

RiViS schreef op 19.08.2015 om 23:46 uur

Hallo Jan,

Dit is een mogelijkheid:

Maak (bv in Paint) een ronde witte bal tegen een zwarte achtergrond. Sla die op als .jpg

Sleep dit onder je foto in VdL, pas nu daarop het effect Video-effecten/Chroma Key toe, klik daar op de witte rechthoek en nu zie je de foto in wat eerst de witte bal was, de omgeving is zwart.

Zo maak je het zwarte deel transparant: Exporteer de ronde foto via Bestand/ Film exporteren/ Enkel frame als jpeg. Onthoud waar het plaatje wordt opgeslagen. Sleep het naar de tijdlijn onder de foto/film waarmee je de ronde foto wilt afdekken. Pas nu op dit plaatje weer het effect Chroma Key toe, maar nu klik je op de zwarte rechthoek. 

Misschien is er wel een snellere methode, maar die weet ik even niet en dit is ook niet echt veel werk. Succes

groet,

Rijk

PS: mocht het niet helemaal lukken, bijvoorbeeld omdat er veel zwart in de (ronde) foto zit, dan kun je ook experimenteren met andere kleuren,, bv een blauwe of groene achtergrond ipv zwart. (in Paint).

JanSpijk schreef op 20.08.2015 om 09:13 uur

Dank je wel Rijk voor de snelle reactie.

Leuke oplossing, ik ga er mee aan de slag.

Ik heb vaker met Chroma Key gewerkt dus dat zal wel lukken.

Maar... zou het niet (veel) handiger zijn als Magix in VDL bij effecten ook een aantal 'eenvoudige sjablonen' (cirkel, ster, maan, zeshoek etc.) zou leveren..(?)

Of de optie 'Uitsnede' uitbreiden met dit soort figuren..?

Heeft VDL ergens voor de klanten/gebruikers een ingang om 'verbeterpunten' aan te geven??

JanSpijk schreef op 21.08.2015 om 13:05 uur

TOP Rijk, het werkt, helemaal blij mee...;-)

In eerste instantie had ik de kleur rond de cirkel in Paint paars gemaakt (omdat er ook zwart in de afbeelding zat) maar toen werd de achterliggende foto erg flets. Toen de kleur veranderd in blauw en met Chroma Key de blauwe knop gebruikt en toen was het perfect. Nogmaals bedankt voor de TIP.

Overigens moet er ook een mogelijkheid zijn om een ronde foto met 'Paint.NET' (gratis te downloaden) te maken. Maar dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen. Jouw oplossing werkt in ieder geval.

Maar ik blijf er bij, het zou handiger zijn als deze mogelijkheid in VDL 'ingebakken' zou zijn of worden...