Hoe haal ik maximale kwaliteit uit mijn HD opname op een DVD?

beeldkracht schreef op 10.01.2011 om 10:40 uur

Ik heb opnamen gemaakt met mijn digitale SLR (HD 1080), geimporteerd in VD17, als ik de video ga renderen en op DVD brand, vind ik het resultaat tegevallen, veel detail is verloren gegaan. Nu speel ik het af op een heel groot beeldscherm, wellicht dat dat een reden is, maar wat kan ik doen om het maximale aan detail terug te krijgen (op branden op blue ray na). Ik heb bij het branden ook op de knop geavanceerd geklikt en daar kwaliteit op maximaal gezet (ik meen 15) en de snelheid van renderen op minimaal.

Reacties

Polders schreef op 10.01.2011 om 11:18 uur

Beste beeldkracht, start een film(project) en stel eerst de filminstellingen in.

Bestand -> Instellingen -> Film. Kies daar 16:9 - 1920x1080.

Afspeelapparatuur moet dan dit Full HD formaat kunnen afspelen.

Ervaringen leren, dat afspeelaparatuur voor HD Ready de Full HD kwaliteit ook weergeeft.

Probeer ook eens bitrate 8668 met ietwat lagere kwaliteit, bijvoorbeeld 14.

Succes

beeldkracht schreef op 10.01.2011 om 11:24 uur

Dank voor de tip Polders. Ik heb de film al helemaal geimporteerd en bewerkt. Dat was een hele klus. Kan ik deze wijziging achteraf ook nog doorvoeren of moet ik het project helemaal opnieuw beginnen?

Polders schreef op 10.01.2011 om 11:35 uur

Beste beeldkracht, zover bekend 'project opnieuw beginnen'.

Heb zelf geexperimenteerd met filminstellingen later aanpassen en daarna elk fragment en elke foto aan te passen (was ook een hele klus).

Experimenteer eerst eens om de juiste instelling te vinden.

Gebruik hiervoor een klein stukje film op een DVD- ReWritable.

Verwerkingstijd is dan ook relatief kort.

Dat leert wat wijzigingen in instellingen voor resultaten geven.

Succes

 

PS:

Branden op BluRay is voor de hoeveelheid data

Een film in Full HD formaat van circa 20 minuten = circa 4,7GB

Een BluRay disc is 50GB en geeft daardoor mogelijkheid voor 'langere' films.

beeldkracht schreef op 10.01.2011 om 11:55 uur

Ik zie nu overigens onder 'bestand-instellingen-film' dat de gegevens in orde zijn 1920x1080 25 fps.

 

Kan een lagere bitrate voor hogere kwaliteit zorgen?

 

Ik heb ook foto's in de film opgenomen en de kwaliteit daarvan is ook niet best meer. De foto's heb ik eerst vanuit RAw geexporteerd naar een formaat binnen de 2100x2100 px. Dat moet toch ruim voldoende zijn.

Polders schreef op 10.01.2011 om 12:14 uur

Beste beeldkracht, de standaard instellingen van Magix zijn gebaseerd op een 'beste instelling' voor verschillende afspeelapparaten. Afhankelijk van het afspeelapparaat kan een lagere bitrate beter resultaat geven.

Beste vergelijking is: een project van een klein fragment maken met instellingen zoals eerder en daarna een project van hetzelfde fragment maar nu met gewijzigde instellingen, dan samen branden en vergelijken. Dat heeft mij ook het verschil leren ervaren.

Veel succes