Groot preview venster onscherp

Jetteke schreef op 12.08.2015 om 16:50 uur

Ik heb sinds kort een HD camera en ook een HD monitor aangschaft. Als ik mijn films nu afspeel in Magix en het preview venster vergroot, dan is het beeld behoorlijk onscherp.

Is dit normaal?

Mijn filminstellingen staan  op PAL HDTV 1080i 16:9 (1920 x1080, 25 fr ). In het preview venster lijkt de film wel scherp.

O, ik werk met Magix video deluxe 2014 plus.

Reacties

mi-bo schreef op 12.08.2015 om 20:48 uur

Beste,

Forum Freaken willen U graag helpen,

wat is het nu in Preview scherm onscherp of in Preview scherm wel scherp

Gr

Michael

Jetteke schreef op 12.08.2015 om 23:34 uur

Hallo Michael,

Als ik het Preview venster/scherm vergroot is het beeld onscherp. Ik zie dan op mijn monitor alleen de film, verder niks.

Is het Preview scherm klein (tijdens de bewerking van de film) dan lijkt het beeld wel scherp maar ik neem aan dat dat puur komt doordat het scherm veel kleiner is.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Groet, Jetteke

Voormalige gebruiker schreef op 12.08.2015 om 23:42 uur

Hallo Jetteke,

Een aanvulling op Mi-Bo.

Het ligt aan de instelling van Previewkwaliteitsknop. Wordt de prestatie vanwege zwakke hardware, bronmateriaal in hoge resolutie ofzeer complexe projecten slecht, dan kunt u met deze functie een vloeiende preview bij de bewerking 'activeren'. In het selectiemenu stelt u in welke functies u voor de geoptimaliseerde preview wilt gebruiken als u deze knop activeert: resolutie reduceren, framerate reduceren, plug-ins deactiveren, effecten deactiveren. Als preset is ingesteld 'Resolutie reduceren' en 'Framerate verlagen'. (zie afbeeelding)

Succes,

Rob

RiViS schreef op 13.08.2015 om 12:12 uur

Dag Jetteke,

Toch nog even een aanvulling: wat jij waarneemt klopt wel, want de maximale resolutie die je op de preview monitor kunt instellen is 1280x720. Dat zal wel de instelling zijn als je kiest voor "volledig beeld". Dat is dus minder scherp dan jouw HD film. Verder: Hoe hoger de (ingestelde) resolutie, hoe meer er gevraagd wordt van je computer, vooral bij scenes met veel effecten/titele etv kan de computer het vaak niet meer bijbenen en gaat het afspelen haperen. Dat kun je dan verbeteren met de tips die Rob geeft.

Wees je er tenslotte van bewust dat de resolutie op de monitor geen enkel effect heeft op de uiteindelijke film die je maakt, die blijft gewoon HD1920x1080.

groet,

Rijk

Jetteke schreef op 13.08.2015 om 12:29 uur

Bedankt voor de reacties!