geluid

azandvliet2 schreef op 08.08.2012 om 17:19 uur

hallo ik ben aad ; mijn camera is een soni ux 7e ,mijn pc is xp; mijn probleem is dat ik opneem met geluid maar daar is een hoop wind geruis bij,nu heb ik al in de noiser gezeten ,in equilaizer,en nog meerdere programma"s van Magix maar tot heden geen behoorlijk resultaat gevonden weet iemand misschien een oplossing ,mijn films zijn niet om aante horen  met vr.gr.aad

Reacties

Polders schreef op 08.08.2012 om 17:55 uur

beste Aad, een bekend probleem helaas.

De beste oplossing is : het gebruiken van een losse microfoon. Die afschermen voor de wind, tijdens een opname met geluid op een locatie waar veel wind staat, met bijvoorbeeld een microfoon kapje of wat piepschuim

Een andere oplossings is, het volume van het geluid wat zachter te zetten, een achtergrond muziek toe te voegen op een 'storende' plek en daarvan dan het volume wat infaseren en uitfaseren. 

Veel succes

brleerentveld schreef op 08.08.2012 om 20:05 uur

Hallo Aad,

Het is inderdaad een bekend probleem maar ook makkelijk op te lossen

Een losse microfoon is al een hele  verbetering maar daar zit meestal zo'n schuimrubber kapje bij

het beste is een windjammer op de microfoon plaatsen van o.a. het merk  Rycote, Reinhardt of Røde

Groeten,

Henny

Cinecor schreef op 09.08.2012 om 17:41 uur

Er is een gouden regel voor het goed opnemen van geluid. De microfoon MOET zo dicht mogelijk bij de bron worden geplaatst. Een ingebouwde cameramic, maar ook een mic OP de camera zijn dus uitsluitend geschikt om omgevingsgeluid (sfeergeluid) op te nemen. Zodra je sprekende personen of ander specifiek geluid wil opnemen moet je er voor zorgen dat de mic zich op zo'n 30 cm afstand of minder van de bron bevindt.

Verder is het noodzakelijk om tijdens het opnemen met een goede hoofdtelefoon mee te luisteren, zodat je alle bijgeluiden kunt beoordelen op hinderlijkheid. Zonder een hoofdtelefoon is dat niet te doen. Zijn die hinderlijke geluiden aanwezig dan moet je de opstelling van de mic wijzigen. Dat geldt ook voor geluid van de wind als je die niet wilt horen. Plofkappen en windjammers zijn hulpmiddelen die bij elke micro voorhanden moeten zijn om o.a. windruis te verminderen (niet uit te sluiten) , maar ook om het "ploffen" bij spraak (denk eens aan een woord dat met en p begint) te verminderen. Tenslotte nog dit: NOOIT met de camera opnemen met de automaat, maar altijd het geluid handmatig instellen!!!  Het allerbeste is eigenlijk nog de audio met een aparte unit op te nemen en niet met de camera waarmee de beelden worden geschoten.