Reacties

RiViS schreef op 23.12.2013 om 17:35 uur

Hallo René,

Het is te doen, maar voordat ik me aan een beschrijving waag wil ik graag even weten welke versie Video deLuxe je precies hebt.

groet,

Rijk

RiViS schreef op 23.12.2013 om 21:10 uur

ok, we doen het in VdL2013, het wordt een heel verhaal, ik zal proberen het stap voor stap te beschrijven.

Om sepia te krijgen passen we de volgende effecten toe: Video-effecten/ Kleur, en daar Kleurtint en Verzadiging. Zie afb. 1:

afb. 1

Eerst regelen we de kleurverzadiging met de schuif helemaal naar links, naar -100, zie pijl 1 (om de schuif te zien moet je rechts misschien even omlaag scrollen) . De kleur verdwijnt vrijwel, nu moet het restant nog sepia gemaakt worden, daarvoor slepen we het bolletje in de kleurencirkel vanuit het midden schuin naar boven, beetje naar links, dus tussen rood en geel/groen in, zie pijl 2. Nu zie je sepia ontstaan, de mate waarin hangt af waar je het bolletje precies naar toe schuift: even experimenteren! Hoe verder het bolletje vanaf het midden, hoe meer sepia. De kleur regel je door het bolletje zijwaarts te regelen, richting rood of groen. 

Ik vond het plaatje nog te contrastrijk, dus heb ik ook de effecten Helderheid/contrast toegepast, zie afb.2 , pijl nr1. Helderheid en contrast heb ik teruggeregeld van 50 naar 35 en Gamma van 0 naar -50. Uiteraard moet je e.e.a. aan je eigen smaak aanpassen!

afb. 2

Nu heb je sepia, maar we moeten terug naar "normaal" , dat doen we met keyframes. Belangrijk: Zet eerst de afspeelmarker op de plek waar de verandering moet beginnen (we beginnen dus met sepia), dit is in mijn voorbeeld bij pijl 4.  Onder de mediapool (waar nu dus de effecten in staan) zie je welke effecten zijn toegepast, om ze alle 5 te kunnen zien heb ik het schermpje met de muis naar boven opgerekt. We gaan nu keyframe punten plaatsen, dat moet voor elk effect apart. Klik met de muis op het eerste effect, dat is in dit voorbeeld Helderheid (pijl 2), klik daarna op het witte wybertje (pijl 3), nu wordt onder de marker (dus bij pijl 4) een keyframe wybertje geplaatst. Herhaal dit voor de andere 4 effecten. Er staan nu 5 wybertjes onder pijl 4.

Verplaats nu de afspeelmarker naar de plaats waar alles weer normaal moet zijn, dat is in afb.2 bij pijl 5. Nu gaan we eerst alle effectregelaars weer naar de normale posities regelen, dus Held en Contrast naar 50, gamma naar 0, het bolletje in de kleurcircel naar het midden en de verzadiging naar 0. Check op de monitor of alles normaal is, zoals in afb. 3

afb. 3

Nu moet je voor deze positie ook nog 5 keyframes plaatsen, anders blijft het plaatje straks sepia! Op de zelfde manier als hierboven beschreven, plaats je nu de 5 keyframes onder pijl 5. Als dat klaar is kun je kijken of alles werkt: zet de afspeelmarker helemaal links en start het afpelen. Je ziet nu hoe de foto vanaf positie 4 langzaam verkleurt van sepia naar normaal op positie 5.

Je moet in het begin even vaststellen waar de veranderingen moeten plaats vinden, dus ook hoe lang het duurt voor alles weer normaal is. Merk op dat de afspeelmarker onder de effecten meebeweegt met die op de tijdlijn. Zie de pijlen 5 en 6 in afb. 3

Succes, als er nog vragen zijn dat zie ik het wel.

groet,

Rijk

RiViS schreef op 23.12.2013 om 21:22 uur

ik zie dat de plaatjes niet erg scherp zijn overgekomen, hier nog details van afb 1 en 2

RiViS schreef op 24.12.2013 om 09:27 uur

Hallo René,

Ondertussen (na een nachtje -gedeeltelijk- slapen) heb ik bedacht dat het ook een stuk simpeler kan en zonder keyframes:

Plaats de foto 2x achter elkaar op de tijdlijn. Pas op de eerste foto het effect "Oude foto sepia" toe, dat vind je onder: Effecten/  Videoeffect sjablonen / Algemeen /... , de foto wordt sepia. Onder Videoeffecten/ Kleur kun je de mate en tint van sepia nog aanpassen, zoals ik gisteren heb beschreven onder afb.1

Schuif nu foto 2 (die origineel is) een stuk naar links zodat er een crossfade van enige seconden met foto 1 ontstaat. Tijdens die crossfade zie je de sepia langzaam veranderen naar kleur.

Ik laat het verhaal van gisteren toch maar staan, misschien een aardige exercitie om wat met keyframes te experimenteren.

groet,

Rijk